Julkaistu: 27.11.2009
Kuluttajilla varovainen luottamus talouteen marraskuussa
Kuluttajien keväästä jatkunut talousluottamuksen vahvistuminen pysähtyi marraskuussa. Kuluttajien luottamusindikaattori oli marraskuussa 10,9, kun se lokakuussa oli 12,3 ja syyskuussa 11,7. Marraskuussa kuluttajien luottamus oli kuitenkin selvästi vahvempi kuin vuosi sitten ja vain hieman heikompi kuin pitkällä ajalla keskimäärin. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 2. - 19. marraskuuta 1 433 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä arviot vain omista säästämismahdollisuuksista paranivat marraskuussa edelliskuuhun verrattuna. Odotukset sekä omasta että Suomen taloudesta muuttuivat hieman varovaisemmiksi. Usko parempaan talouskehitykseen oli kuitenkin edelleen vahva kuluttajien keskuudessa. Sen sijaan kuva sekä yleisestä että omasta työttömyydestä pysyi synkkänä. Kuluttajat pitivät ajankohtaa marraskuussa otollisena lainanotolle ja kestotavaroiden ostamiselle.
Kuluttajien näkemykset taloudesta marraskuussa 2009, saldolukuja*
Keskiarvo 10/95- |
Maksimi 10/95- |
Minimi 10/95- |
Marraskuu 2008 |
Lokakuu 2009 |
Marraskuu 2009 |
Näkymä** | |
Kuluttajien luottamusindikaattori | 12,9 | 21,8 | -6,5 | -4,5 | 12,3 | 10,9 | +/- |
Indikaattorin osatekijät: | |||||||
Oma taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
9,1 | 14,1 | 2,3 | 3,1 | 9,0 | 7,4 | - |
Kotitalouden säästämismahdollisuudet seuraavan 12 kk:n aikana |
36,3 | 52,0 | 10,9 | 44,8 | 43,0 | 47,8 | + |
Suomen taloudellinen tilanne 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
4,3 | 21,7 | -27,1 | -22,9 | 21,4 | 18,2 | + |
Työttömyys Suomessa 12 kk:n kuluttua verrattuna nykyiseen |
1,9 | 27,6 | -51,1 | -42,9 | -24,1 | -29,8 | - - |
Muut: | |||||||
Inflaatio 12 kk:n kuluttua, prosenttia |
2,1 | 4,6 | 0,7 | 2,7 | 2,1 | 2,0 | |
Oma työttömyyden uhka haastatteluhetkellä |
0,9 | 7,6 | -18,8 | -6,9 | -12,9 | -11,4 | - - |
Kotitalouden rahatilanne haastatteluhetkellä |
26,8 | 35,1 | 14,7 | 31,9 | 31,8 | 32,0 | + |
Ajankohdan otollisuus kestotavaroiden ostamiselle |
20,6 | 41,8 | -14,2 | -12,8 | 36,3 | 35,2 | + |
Ajankohdan otollisuus säästämiselle |
10,8 | 36,8 | -19,6 | 27,8 | 7,3 | 8,4 | +/- |
Ajankohdan otollisuus lainanotolle |
18,1 | 42,0 | -47,1 | -39,3 | 23,0 | 26,6 | + |
* Kysymyksen
saldoluku saadaan vähentämällä vastausvaihtoehtoja
painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten
vastausten prosenttiosuus. Kuluttajien
luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen
keskiarvo. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella
-100:n ja 100:n välillä - mitä korkeampi lukema, sitä valoisampi
näkemys taloudesta. ** ++ Näkymä hyvin valoisa, + Näkymä valoisa, +/- Näkymä neutraali, - Näkymä huono, - - Näkymä hyvin huono. Saldoluvun poikkeamaa keskiarvosta verrattu keskihajontaan. |
Marraskuussa 54 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 17 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat vuosi sitten pessimistiset 16 ja 55 prosenttia. Oman taloutensa kohentumiseen luotti marraskuussa 25 prosenttia kuluttajista ja vain 11 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa. Vuosi sitten nämä osuudet olivat 21 ja 15 prosenttia kuluttajista.
Kuluttajista vain 13 prosenttia odotti marraskuussa, että työttömyys vähenee seuraavan vuoden aikana, ja 62 prosenttia arvioi työttömyyden lisääntyvän. Vain 8 prosenttia työllisistä uskoi työttömyyden uhan viime kuukausina vähentyneen omalla kohdallaan ja 26 prosenttia arvioi uhan kasvaneen. Marraskuussa 40 prosenttia työllisistä arvioi työttömyyden uhan pysyneen ennallaan ja 27 prosenttia koki, ettei heillä ole lainkaan vaaraa joutua työttömäksi.
Kuluttajat ennustivat marraskuussa, että kuluttajahinnat nousevat 2,0 prosenttia seuraavien 12 kuukauden aikana. Inflaatio-odotuksen pitkän ajan keskiarvo on 2,1 prosenttia.
Marraskuussa 56 prosenttia kuluttajista piti ajankohtaa hyvänä säästämiselle. Vuosi sitten näin ajatteli 71 prosenttia kuluttajista. Kotitalouksista 66 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja 80 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.
Lainan ottamisen arvioi marraskuussa kannattavaksi 69 prosenttia kuluttajista. Vastaava osuus oli viime vuoden marraskuussa vain 18 prosenttia. Marraskuussa 12 prosenttia kotitalouksista suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä.
Kuluttajista 58 prosenttia piti marraskuussa kestotavaroiden ostamista kannattavana. Tätä mieltä oli vuosi sitten vain 33 prosenttia kuluttajista. Kulutusaikeet olivat marraskuussa enimmäkseen maltillisia, mutta monet kotitaloudet käyttävät rahaa esimerkiksi asunnon korjaamiseen ja sisustamiseen sekä kodinkoneisiin ja harrastusvälineisiin seuraavan kuuden kuukauden aikana. Vuoden sisällä 15 prosenttia kotitalouksista aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa auton ja 8 prosenttia asunnon. Vastaavat osuudet olivat viime vuoden marraskuussa 15 ja 7 prosenttia.
Kuluttajabarometrin marraskuun haastatteluissa selvitettiin myös erilaisten laitteiden omistusta kotitalouksissa. Laitetiedot ovat nähtävissä myöhemmin tutkimuksen internet-sivuilla.
Kuluttajien luottamusindikaattori 10/1995-11/2009
Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua 10/1995-11/2009
Kuluttajien luottamusindikaattorin poikkeama maan keskiarvosta EU-maissa, lokakuu 2009*
* Laskettu kausitasoitetuista sarjoista. Keskiarvo: 10/1995-.
Irlannin tieto puuttuu
Lähde: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, October 2009
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/db_indicators8650_en.htm
Lähde: Kuluttajabarometri 2009, marraskuu. Tilastokeskus
Lisätietoja: Pertti Kangassalo (09) 1734 3598, kuluttaja.barometri@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö
Kuluttajien luottamus 2009, marraskuu (pdf 413.1 kB)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Kuviot
-
- A0 Kuluttajien mikro- ja makroindikaattorit 10/1995-11/2009 (27.11.2009)
- A1 Kuluttajien odotukset työttömyydestä Suomessa ja omasta taloudestaan vuoden kuluttua 10/1995-11/2009 (27.11.2009)
- A2 Kuluttajien arviot kotitaloutensa säästämismahdollisuuksista seuraavan 12 kk aikana ja rahatilanteesta haastatteluhetkellä 10/1995-11/2009 (27.11.2009)
- A3 Kotitalouksien aikomukset käyttää rahaa kodintekniikan hankintaan seuraavan puolen vuoden aikana 10/1995-11/2009 (27.11.2009)
- A4 Kotitalouksien ostoaikeet seuraavien 6 kk aikana, marraskuu 2009 (27.11.2009)
- A5 Kotitalouksien rahatilanne marraskuussa 2009, prosenttia kotitalouksista (27.11.2009)
- A6 Työllisten arvio työttömyyden uhan muutoksesta omalla kohdallaan viimeisten 12 kuukauden aikana, marraskuu 2009 (27.11.2009)
- A7 Työllisten arvio työttömyyden uhan muutoksesta omalla kohdallaan 4/2004-11/2009 (27.11.2009)
- A8 Kuluttajien inflaationäkemykset ja mitattu inflaatio 10/1995-11/2009 (27.11.2009)
- A9 Kuluttajien arviot säästämisen, lainanoton ja kestotavaroiden ostamisen edullisuudesta haastatteluhetkellä 10/1995-11/2009 (27.11.2009)
- C 1 Eri laitteiden ja yhteyksien yleisyys kotitalouksissa marraskuussa 2009 (2.12.2009)
- C 2 Tietokoneiden ja internet-yhteyksien yleisyys kotitalouksissa 2/2001-11/2009 (2.12.2009)
- C 3 Telelaitteet: puhelimien yleisyys kotitalouksissa 2/2002-11/2009 (2.12.2009)
- C 4 Telelaitteet: matkapuhelimien lukumäärät kotitalouksissa marraskuussa 2009 (2.12.2009)
- C 5 Telelaitteet: vain lankapuhelimen, vain matkapuhelimen tai molempien omistaminen kotitalouksissa marraskuussa 2009 (2.12.2009)
- C 6 Uuden viihde-elektroniikan yleistyminen kotitalouksissa 2/2001-11/2009 (2.12.2009)
- C11 Taloudet, joissa ei ole televisiota 8/2007-11/2009 (2.12.2009)
Päivitetty 27.11.2009
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu].
ISSN=2669-8862. marraskuu 2009. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 21.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kbar/2009/11/kbar_2009_11_2009-11-27_tie_001.html