Julkaistu: 7.11.2012
Kaksi kolmasosaa suomalaisista on verkkokaupan asiakkaita
Internetin käyttö yleistyy enää hitaasti. Internetin käyttäjien
osuus 16–74 -vuotiaasta väestöstä kasvoi vuonna 2012 vain
yhden prosenttiyksikön 90 prosenttiin.Verkkokaupan asiakkaiden
määrä kasvaa. Kaksi kolmasosaa suomalaisista osti verkosta jotain
viimeisen vuoden aikana. Puolet suomalaisista on internetin
yhteisöpalveluissa. Tiedot käyvät ilmi kevään 2012 tieto- ja
viestintätekniikan käyttö -tutkimuksesta.
Internetin käytön ja eräiden käyttötapojen yleisyys 2012
Käyttänyt internetiä viim. 3 kk aikana | Käyttää internetiä yleensä useita kertoja päivässä | Käyttänyt verkkopankkia viim. 3 kk aikana | Ostanut verkon kautta viim. 3 kk aikana | Seurannut jotain yhteisöpalvelua 3 kk aikana | Käyttänyt internetiä kannettavalla tietokoneella kodin ja työpaikan ulkopuolella viim. 3 kk aikana | Käyttänyt internetiä matkapuhelimella kodin ja työpaikan ulkopuolella viim. 3 kk aikana | On älypuhelin omassa käytössä | |
%-osuus väestöstä | ||||||||
16-24v | 100 | 80 | 75 | 54 | 86 | 51 | 63 | 64 |
25-34v | 100 | 88 | 98 | 67 | 80 | 48 | 70 | 69 |
35-44v | 98 | 74 | 96 | 61 | 58 | 47 | 62 | 66 |
45-54v | 96 | 68 | 92 | 54 | 39 | 38 | 43 | 50 |
55-64v | 82 | 44 | 74 | 31 | 22 | 24 | 21 | 30 |
65-74v | 61 | 26 | 51 | 13 | 10 | 11 | 9 | 15 |
Miehet | 90 | 66 | 81 | 46 | 44 | 42 | 51 | 54 |
Naiset | 90 | 61 | 83 | 49 | 53 | 32 | 38 | 45 |
Yhteensä | 90 | 64 | 82 | 47 | 49 | 37 | 45 | 49 |
Internetin käyttö yleistyy Suomessa enää tutkimuksen vanhimmassa, 65–74 -vuotiaiden ikäryhmässä. Internetin käyttäjien osuus heistä nousi kahdeksan prosenttiyksikköä 61 prosenttiin vuonna 2012. Koko 16–74 -vuotiaasta väestöstä netin käyttäjien osuus nousi prosenttiyksiköllä 90 prosenttiin. Alle 45-vuotiaiden ikäryhmissä lähes kaikki käyttivät nettiä.
Suomalaiset käyttävät internetiä yhä useammin. 78 prosenttia 16–74 -vuotiasta käytti nettiä päivittäin vuonna 2012. 63 prosenttia oli netissä monta kertaa päivässä. Molemmat osuudet nousivat edellisestä vuodesta. Ahkerimmin netissä ovat nuoret ja nuoret aikuiset. 88 prosenttia 25–34 -vuotiaista käytti nettiä useasti päivässä.
Suomi on internetin käytössä Euroopan kärkimaiden joukossa. Vain muissa Pohjoismaissa, Alankomaissa ja Luxembourgissa on internetin käyttö hieman yleisempää kuin Suomessa. Vuonna 2011 internetin käyttö oli yleisintä Islannissa, jossa käyttäjien osuus väestöstä oli 95 prosenttia.
Internetin käyttö kannettavalla tietokoneella ja matkapuhelimella kasvaa ja muuttuu yhä säännöllisemmäksi. Vuonna 2012 kolmannes 16-74 -vuotiaista suomalaisista ja lähes puolet alle 45-vuotiaista oli matkapuhelimella internetissä ainakin kerran viikossa muualla kuin kotona tai työpaikalla. Vuotta aiemmin osuus oli ollut 22 prosenttia. Internetin käyttö viikoittain kannettavalla tietokoneella kodin ja työpaikan ulkopuolella lähes kaksinkertaistui 16 prosenttiin vuonna 2012.
Verkkokauppojen asiakkaiden määrä kasvaa nopeasti. Vuoden aikana netistä osti jotain jo 65 prosenttia suomalaisesta. Viimeisten kolmen kuukauden aikana verkosta ostaneiden osuus nousi vuonna neljä prosenttiyksikköä 47 prosenttiin. Nuorista selvästi suurempi osuus ostaa verkosta verrattuna vanhempiin ikäryhmiin. Kaksi kolmasosaa 25-34 -vuotiaista oli ostanut netistä jotain viimeisten kolmen kuukauden aikana. 65–74 -vuotiaista vastaava osuus oli vain reilu kymmenesosa.
Yleisimmin verkosta ostetaan matkailupalveluita, matkalippuja sekä pääsylippuja kulttuuri tilaisuuksiin. Tavaroista ostetuimpia ovat vaatteet ja kengät.
Yhteisöpalvelut (Facebook yms.) ovat Suomessa suosittuja. Keväällä 2012 puolet 16–74 -vuotiaista suomalaisista seurasi vähintään yhtä yhteisöpalvelua, johon olivat rekisteröitynyt jäseneksi. Yhteisöpalvelut saavuttivat nykyisen suosionsa hyvin nopeasti ja suosion kasvu jatkuu edelleen. Yhteisöpalveluita seuranneiden osuus nousi vuonna 2012 edellisestä vuodesta neljä prosenttiyksikköä. Naiset ovat kiinnostuneempia yhteisöpalveluista kuin miehet. 53 prosenttia naisista oli vuonna 2012 seurannut yhteisöpalvelua viimeisten kolmen kuukauden aikana. Miehistä osuus oli 44 prosenttia. Yhteisöpalveluihin osallistuminen on hyvin ikäsidonnaista. Internetin käyttö yleistyy enää 65–74-vuotiaiden ikäryhmässä.
Lähde: Tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2012, Tilastokeskus
Lisätietoja: Rauli Kohvakka 09 1734 3448, Perttu Melkas 09 1734 2511, tietoyhteiskunta.info@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
Julkaisu pdf-muodossa (541,4 kt)
- Katsaukset
-
- 1. Internetin käytön muutokset (7.11.2012)
- 2. Verkkokauppa (7.11.2012)
- 3. Internetin käyttö muualla kuin kotona tai työpaikalla (7.11.2012)
- 4. Yhteisöpalvelujen käyttö (7.11.2012)
- Taulukot
-
Liitetaulukot
- Liitetaulukko 1. Kotitalouden tietotekniset laitteet kotitalouden nettotulojen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja kotitalouden koon mukaan 2012, %-osuus kotitalouksista 1) (7.11.2012)
- Liitetaulukko 2. Kotitalouden tietotekniset laitteet kotitalouden nettotulojen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja kotitalouden koon mukaan 2012, %-osuus kotitalouksista 1) (7.11.2012)
- Liitetaulukko 3. Kotitalouden internetyhteydet kotitalouden nettotulojen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja kotitalouden koon mukaan 2012 , %-osuus kotitalouksista 1) (7.11.2012)
- Liitetaulukko 4. Kotitalouden internetliittymien lukumäärä kotitalouden nettotulojen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja kotitalouden koon mukaan 2012, %-osuus kotitalouksista (7.11.2012)
- Liitetaulukko 5. Kotitalouden kiinteät ja langattomat internetinliittymät kotitalouden nettotulojen ja asuinpaikan kaupunkimaisuuden mukaan 2012, %-osuus kotitalouksista (7.11.2012)
- Liitetaulukko 6. Kotitalouden käytössä olevia kiinteitäja langattomia internetin laajakaistaliittymiä kotitalouden nettotulojen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja kotitalouden koon mukaan 2012, %-osuus kotitalouksista 1) (7.11.2012)
- Liitetaulukko 7. Internetin käyttö ja käytön useus iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liietaulukko 8. Kannettavien laitteiden käyttö langattomaan internet-yhteyteen kodin tai työpaikan ulkopuolella viimeisen 3 kk iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan aikana 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 9. Kannettavien laitteiden käyttö langattomaan internet-yhteyteen kodin tai työpaikan ulkopuolella viimeisen iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 3 kk aikana 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 10. Kannettavien laitteiden käyttö langattomaan internet-yhteyteen kodin tai työpaikan ulkopuolella ainakin kerran viikossa iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 11. Matkapuhelimen ja muiden pienlaitteiden internetyhteyden käyttötarkoitukset viimeisen 3 kuukauden aikana iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 12. Internetin käyttötarkoitukset 3 kuukauden aikana iän ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 13. Internetin käyttö viranomaisasioinnissa 12 kuukauden aikana iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 14. Internetin käyttö viestintään 3 kuukauden aikana iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 15. Internetin käyttö median seuraamiseen 3 kuukauden aikana iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 16. Internetin käyttö pelaamiseen, musiikin kuunteluun, elokuvien katseluun tai ohjelmien lataamiseen 3 kuukauden aikana iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 17. Internetin käyttö palveluita ja tuotteita koskevan tiedon etsintään, pankkiasioihin, tuotteiden ja palveluiden myyntiin tai käytettyjen tavaroiden ostamiseen 3 kuukauden aikana iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 18. Internetin käyttö työn, koulutuksen tai tiedon etsintään ja opiskeskeluun 3 kuukauden aikana iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 19. Yhteisöpalveluiden käyttö iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestösä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 20. Sähköpostin käyttö iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 21. Ostokset ja tilaukset verkon kautta iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 22. Ostokset ja tilaukset verkon kautta tuoteryhmittäin iän ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Liitetaulukko 23. Ostot matkapuhelimella, MP3-soittimella, sähköisellä lukulaitteella, käsipelikonsolilla tai PDA-laitteella internetin kautta yksityistarkoituksessa viimeisen 12 kk aikana iän, toiminnan, koulutusasteen, asuinpaikan kaupunkimaisuuden ja sukupuolen mukaan 2012, %-osuus väestöstä (7.11.2012)
- Laatuselosteet
Päivitetty 7.11.2012
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö [verkkojulkaisu].
ISSN=2341-8699. 2012. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 14.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/sutivi/2012/sutivi_2012_2012-11-07_tie_001_fi.html