Laatuseloste: Velkajärjestelyt
1. Tilastotietojen relevanssi
Yksityishenkilöiden velkajärjestelytilaston keskeistä tietosisältöä ovat käräjäoikeuksiin saapuneiden ja loppuun käsiteltyjen velkajärjestelyasioiden lukumäärät, vahvistetut maksuohjelmat, niiden käsittelyajat sekä velkojen yhteismäärä käräjäoikeuksittain.
Vakaviin velkaongelmiin joutuneelle yksityishenkilölle voidaan myöntää käräjäoikeudessa velkajärjestely. Velkajärjestelystä säädetään yksityishenkilön velkajärjestelystä annetussa laissa, joka tuli voimaan 8.2.1993. Lailla pyritään korjaamaan taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden yksityishenkilöiden taloudellista asemaa.
Ennen velkajärjestelyn hakemista käräjäoikeudesta velallisen on selvitettävä mahdollisuutensa tehdä sovintoratkaisu velkojiensa kanssa. Ellei sovinnosta päästä ratkaisuun, voidaan jättää velkajärjestelyhakemus tuomioistuimen käsiteltäväksi. Jos velkajärjestelylle on edellytykset, tuomioistuin voi vahvistaa maksuohjelman. Kun maksuohjelma päättyy, velallinen vapautuu lopuista veloistaan.
Aviopuolisot, yhteisvastuulliset kanssavelalliset sekä velallinen ja takaaja voivat hakea velkajärjestelyä yhdessä. Jokainen jättää kuitenkin oman hakemuksensa.
Yksityishenkilön velkajärjestely antaa maksukyvyttömälle henkilölle, jonka kotipaikka on Suomessa, mahdollisuuden vapautua osasta tai kaikista veloistaan, kun hän muutoin kuin tilapäisesti on kyvytön maksamaan erääntyviä velkojaan.
2. Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
Tilastokeskukselle toimitetaan oikeusministeriön kautta kuukausittain tiedot käräjäoikeuksissa käsitellyistä yksityishenkilöiden velkajärjestelyasioista. Aineistot ovat kokonaisaineistoja. Tiedot saadaan käräjäoikeuksien asiankäsittelyjärjestelmästä, josta käytetään lyhennettä Tuomas. Tuomas-järjestelmä otettiin käyttöön 1.12.1993. Ennen Tuomas-järjestelmän käyttöönottoa tiedot saatiin disketeillä käräjäoikeuksista.
3. Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Käräjäoikeuksiin saapuneiden velkajärjestelyasioiden aineistot tarkentuvat korjausten ja tarkistusten edetessä. Luvut korjaantuvat pääsääntöisesti jo seuraavan vuosineljänneksen aikana. Muutokset yleensä ovat vähäisiä, eikä niillä ole merkitystä ilmiöiden kokonaiskuvan muodostamisessa.
4. Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Käräjäoikeuksiin saapuneiden velkajärjestelyasioiden tilastot julkaistaan puolentoista kuukauden viiveellä vuosineljänneksen päättymisestä. Päättyneiden velkajärjestelyasioiden tilasto julkaistaan 4,5 kuukauden viiveellä tilastovuoden päättymisestä
5. Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
Käräjäoikeuksiin saapuneiden yksityishenkilöiden velkajärjestelyasioiden tilastot julkaistaan neljännesvuosittain tilastokeskuksen konkurssitiedote-julkaisussa. Päättyneitä asioita kuvaavat tiedot julkaistaan kerran vuodessa, toukokuussa, konkurssitiedotteen laajemmassa numerossa.
6. Tilastojen vertailukelpoisuus
Tilastoissa käytetään tilastovuoden lopussa voimassa olevaa kuntaluokitusta. Aikaisempien vuosien luvut on muutettu vastaamaan uusinta kuntaluokitusta, jotta tilastot olisivat vertailukelpoisia.
Käräjäoikeuksien lukumäärä tilastoissa vastaa tilastoajankohdan tilannetta. Aiempien vuosien käräjäoikeustiedot on muutettu uusinta tilannetta vastaavaksi, vertailtavuuden helpottamiseksi.
7. Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Vuodesta 1995 lähtien Tuomas-järjestelmästä saadut velkajärjestelytiedot ovat pääosin yhtenäisiä ja kattavia. Vuoden 1993 velkajärjestelytiedot eivät ole täysin yhteneväisiä tilaston nykyisen tietosisällön kanssa. Käräjäoikeusuudistuksen takia osa vuosien 1993 ja 1994 velkajärjestelyasioiden päättymistiedoista on puutteellisia.
Päivitetty 27.5.2005
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Velkajärjestelyt [verkkojulkaisu].
ISSN=1798-5803. 2005,
Laatuseloste: Velkajärjestelyt
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/velj/2005/velj_2005_2005-05-27_laa_001.html