Julkaistu: 5.7.2006

Mittaamisongelmia

TUOTTAVUUDEN mittaaminen palvelualoilla on yleisesti ongelmallisempaa kuin tavaroiden valmistuksessa. Tuottavuuden kasvu monilla palvelualoilla tukeutuu aineettomiin investointeihin tai innovaatioihin, kuten henkilöstön koulutus, toimintojen tehokkaampi organisointi, ohjelmistosovellukset jne. Näiden tietojen mittaaminen on hankalaa eikä luotettavia aineistoja yleensä ole olemassa.

Palvelualat tuottavat jossain määrin mitattavia konkreettisia tuotteita tai hyvin vaikeasti mitattavia abstrakteja ja aineettomia tuotoksia. Erityisesti aineettomien palvelujen tuotosta on hankalaa mitata kuten pankkisektorilla tai kaupassa. Tuottajahintojen kehittäminen ja laadun mittaaminen ovat palvelualoille yleisesti tunnustettuja keskeisiä haasteita. Lisäksi esimerkiksi tietotekniikan tai henkilöstön osaamisen vaikutuksia tuottavuuteen ei riittävästi tunneta.


Päivitetty 5.7.2006