Uutisia 22.11.2023
Sanoma- ja aikakauslehtien markkina supistui 2022, verkkomainonta ja tv-ala kasvussa
Joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli noin 3,9 miljardia euroa vuonna 2022, selviää Tilastokeskuksen joukkoviestintätilaston tiedoista. Arvo kasvoi edellisvuodesta 3,3 % eli 124 miljoonaa euroa. Kustannusala, eli muun muassa sanoma- ja aikakauslehdet, supistui edellisestä vuodesta. Sen sijaan esimerkiksi televisioala ja verkkomainonta kasvoivat.
”Joukkoviestintämarkkinoilla kasvu on valtaosin kansainvälisten yritysten kasvua hakukone- ja some-mainonnassa sekä maksutelevisiopalveluissa, mikä sisältää tilausvideopalvelut. Kustannusalan volyymin supistuminen puolestaan koskee suurelta osin kotimaisia yrityksiä”, toteaa Tilastokeskuksen yliaktuaari Kaisa Saarenmaa.
Verkkomainonnan kokonaispotista peräti noin kolme neljännestä kohdistuu muualle kuin perinteisiin medioihin. Tämä valtaosin hakukone- ja somemainontaan käytetty summa oli vuonna 2022 jo yli 500 miljoonaa euroa. Tarkempi jakauma on taulukoitu joukkoviestintätilaston taulukkopalvelussa (Excel-tiedosto). Sosiaalisen median ns. vaikuttajaviestinnän markkinoiden arvo on myös kasvussa. Vuonna 2022 alan arvo oli 53 miljoonaa euroa.
”Audiovisuaalinen ala, kuten televisio ja tallenteet, on samaan aikaan murroksessa. Katsomisen tavat muuttuvat nyt nopeasti. Televisiomarkkinoiden kokonaisarvosta tätä ei kuitenkaan huomaa: sen trendi on ollut pääasiassa samaa loivaa kasvua vuodesta toiseen”, Saarenmaa kertoo.
Myös audiovisuaalisen alan markkinan kehitystä avataan tarkemmin joukkoviestintätilaston taulukkopalvelussa (Excel-tiedosto).
Lisätietoa:
Tiedote: Joukkoviestintä 2022
Joukkoviestintätilaston taulukkopalvelu
Yliaktuaari Kaisa Saarenmaa, p. 0295 513 517