13.12.2001

Lisätietoja: Olli Savela (09) 1734 3316, Raimo Nurminen (09) 1734 3367, Aili Simpanen (09) 1734 3338,
skt.95@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Bruttokansantuote kasvoi 5,6 prosenttia viime vuonna

Bruttokansantuotteen määrä kasvoi Tilastokeskuksen tarkistettujen ennakkotietojen mukaan 5,6 prosenttia vuonna 2000. Kasvuvauhti oli 0,1 prosenttia pienempi kuin Tilastokeskus aiemmin arvioi. Vuonna 1999 bruttokansantuote kasvoi 4,1 prosenttia.

Bruttokansantuote eli tuotettujen tavaroiden ja palveluiden yhteenlaskettu arvonlisäys oli viime vuonna 780 miljardia markkaa. Eniten bruttokansantuotetta lisäsi metalliteollisuuden tuotannon kasvu.

Kansantalouden kysyntä oli viime vuonna edelleen vankasti viennin varassa. Viennin määrä kasvoi 18 prosenttia ja tuonti 16 prosenttia. Yksityiset kulutusmenot lisääntyivät viime vuonna 2,2 prosenttia. Julkiset kulutusmenot olivat edellisvuoden tasolla. Investointien määrä kasvoi viime vuonna 4,8 prosenttia.

Yritysten tulokset uuteen ennätykseen, kotitalouksien tulot lähes ennallaan

Yritysten toimintaylijäämä kasvoi viime vuonna 20 prosenttia ja oli 133 miljardia markkaa. Yritysten tulokset ylsivät viime vuonna uuteen ennätykseen. Yritykset maksoivat parantuneesta tuloksesta viime vuonna myös ennätysverot ja -osingot. Välittömiä veroja yritykset maksoivat 38 miljardia markkaa ja osinkoja 44 miljardia markkaa. Molemmat kasvoivat 30 prosenttia edellisestä vuodesta.

Kotitalouksien käytettävissä oleva tulo väheni viime vuonna reaalisesti 0,4 prosenttia. Bruttotulot kasvoivat, mutta välittömät verot lisääntyivät vielä enemmän. Kotitalouksien kulutusmenot kasvoivat nimellisesti 6 prosenttia eli enemmän kuin käytettävissä oleva tulo. Säästämisaste aleni 1,6 prosenttiin.

Julkisyhteisöjen ylijäämä 7 prosenttia bruttokansantuotteesta

Valtion rahoitusasema muuttui viime vuonna ylijäämäiseksi. Ylijäämä oli 27 miljardia markkaa. Ylijäämä syntyi ennen kaikkea verotulojen poikkeuksellisesta kasvusta.

Yhteensä julkisyhteisöjen rahoitusasema oli 55 miljardia markkaa ylijäämäinen, kun mukaan lasketaan myös paikallishallinto ja sosiaaliturvarahastot. Ylijäämä oli 7 prosenttia bruttokansantuotteesta.

Lähde: Kansantalouden tilinpito 1992-2000. Tilastokeskus (ilmestyy vuoden vaihteessa)