21.12.2001

Lisätietoja: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360, kansantalous.suhdanteet@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Markku Suur-Kujala

Bruttokansantuote ei kasvanut kolmannella neljänneksellä edellisvuodesta

Bruttokansantuote oli heinä-syyskuussa saman suuruinen kuin viime vuoden heinä-syyskuussa. Edelliseen neljännekseen verrattuna kausitasoitettu bruttokansantuote kuitenkin kasvoi. Tarkistettujen tietojen mukaan ensimmäisellä neljänneksellä vuosikasvu oli 3,6 prosenttia ja toisella neljänneksellä 0,4 prosenttia. Tammi-syyskuussa bruttokansantuotetta oli kertynyt 1,3 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen laatimista kansantalouden tilinpidon ennakkotiedoista.

Talouden kasvua on hillinnyt viennin hiipuminen. Heinä-syyskuussa vienti laski 10 prosenttia ja tuonti 4 prosenttia. Sen sijaan kotitalouksien kulutusmenot lisääntyivät lähes 3 prosenttia. Kulutus on ollut reipasta koko alkuvuoden lukuun ottamatta uusien henkilöautojen ostoja. Kone-, laite- ja kuljetusvälineinvestoinnit lisääntyivät 7 prosenttia.

Palvelutoimialat kasvoivat edelleen. Eniten lisääntyi kiinteistö- ja liike-elämää palveleva toiminta, 4 prosenttia. Sen sijaan alkutuotanto- ja jalostustoimialat supistuivat vuoden takaisesta. Puu- ja paperiteollisuuden tuotanto väheni vuoden kolmannella neljänneksellä 11 prosenttia ja metalliteollisuuden tuotanto puoli prosenttia. Rakentaminen supistui 2 prosenttia.

Kansantalouden palkkasumma oli heinä-syyskuussa 5,7 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Yritysten toimintaylijäämä pieneni vastaavana aikana 12 prosenttia.

Vuoden kolmannella neljänneksellä bruttokansantuote kasvoi Euroopan unionin tilastoviraston Eurostatin laatiman ennakon mukaan EU-alueella 1,4 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin.

Bruttokansantuote sisältää kaikki ajanjakson aikana tuotetut tavarat ja palvelut. Bruttokansantuotteen määrän eli volyymin muutos tarkoittaa arvoa, josta on poistettu rahanarvon heikentymisen eli inflaation vaikutus. Kausitasoitetusta bruttokansantuotteesta on poistettu vuoden sisällä tapahtuva, esimerkiksi lomakausista tai vuodenajan säästä johtuva säännöllinen vaihtelu.

Lähde: Kansantalouden tilinpito 2001, 3. neljännes. Tilastokeskus