16.4.2004
Lisätietoja: Klaus Bossart (09) 1734 3552, Eeva
Immonen (09) 1734 3464, Aila Kovanen (09) 1734 3384
Vastaava tilastojohtaja: Ilkka Hyppönen
Vähittäiskaupan myynti kasvoi helmikuussa 5,6 prosenttia
Vähittäiskaupan myynnin arvo oli vuoden 2004 helmikuussa 5,6 prosenttia suurempi kuin helmikuussa 2003. Tavaratalokaupan myynnin arvo kasvoi helmikuussa 6,2 prosenttia ja päivittäistavarakaupan 4,4 prosenttia edellisvuodesta. Autokaupan myynnin kasvu hidastui. Myynnin arvo oli helmikuussa 9,3 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin. Tukkukaupan myynnin arvo kasvoi helmikuussa 2,3 prosenttia. Luvut käyvät ilmi Tilastokeskuksen kauppatilaston ennakkotiedoista.
Liikevaihdon vuosimuutos kaupan eri aloilla, uusin laskentakuukausi ja kolmen kuukauden keskiarvot, %
>
Kolmen kuukauden vuosimuutokset % ** | Uusimman
laskenta- kuukauden vuosimuutos % * |
|||||||
03-05/2003 | 06-08/2003 | 09-11/2003 | 12/2003-02/2004 | 02/2004 | ||||
Autokauppa | 10,1 | 18,0 | 15,3 | 20,2 | 9,3 | |||
Tukkukauppa | 0,8 | 2,2 | 2,9 | 1,7 | 2,3 | |||
Vähittäiskauppa | 2,3 | 3,9 | 5,1 | 6,2 | 5,6 | |||
-päivittäistavarakauppa | 2,6 | 2,1 | 4,3 | 4,9 | 4,4 | |||
-tavaratalokauppa | 4,2 | 4,9 | 7,2 | 6,1 | 6,2 | |||
*) Vuosimuutos vertaa vuoden 2004
helmikuuta edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen. **) Kolmen kuukauden vuosimuutoksessa verrataan kolmen tilastokuukauden arvoja vuodentakaisiin vastinkuukausien arvoihin. |
Vähittäiskaupan helmikuun 5,6 prosentin myynnin kasvusta oli 5,1 prosenttiyksikköä myyntimäärän kasvua. Päivittäistavarakaupan ja tavaratalokaupan 4,4 ja 6,2 prosentin myyntiarvojen kasvuista oli 3,9 ja 5,4 prosenttiyksikköä myyntimäärien kasvua. Myynnin määrät saadaan poistamalla myynnin arvoista hintojen muutosten vaikutukset.
Tarkemmalla toimialajaolla tiedot julkaistaan kahden ja puolen kuukauden kuluttua tarkasteltavan kuukauden päättymisestä Tilastokeskuksen Tukku- ja vähittäiskauppa -julkaisussa. Tilaston havaintoyksikkö on yritys ja se kuvaa päätoimialanaan kauppaa harjoittavien yritysten koko liikevaihdon kehitystä, Tilaston laskentamenetelmä uudistettiin vuoden 2003 alusta siten, että aloittaneiden ja lopettaneiden yritysten vaikutus otetaan huomioon,
Toimialoittaisia myynti-indeksisarjoja ja -kuvioita julkaistaan Excel-taulukkoina Internetissä osoitteessa tilastokeskus.fi/suhdanteet/bt. Indeksisarjat löytyvät myös Tilastokeskuksen StatFin-tilastopalvelusta statfin.stat.fi.
Lähde: Tukku- ja vähittäiskauppa 2004, helmikuu. Tilastokeskus