27.5.2004
Lisätietoja: Eija Pohjansaari (09) 1734 3394,
Marjatta Tenhunen (09) 1734 2927, Aija Tiainen (09) 1734 3674
Vastaava tilastojohtaja: Kaija Hovi
Elintarvikkeet ja juomat vähittäiskaupan suurin tuoteryhmä
Elintarvikkeet ja juomat olivat selvästi vähittäiskaupan myynnin suurin tuoteryhmä vuonna 2002. Sen osuus vähittäiskaupan koko liikevaihdosta oli yli 40 prosenttia. Toiseksi suurin ryhmä oli tekstiilit, vaatteet ja jalkineet, jonka osuus koko myynnistä oli noin 11 prosenttia. Elektroniikan ja kodinkoneiden osuus liikevaihdosta oli noin 9 prosenttia, ja siitä tietokoneiden ja tietoliikennevälineiden osuudet yhteensä selvästi alle kolmasosan eli 2,7 prosenttia. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen tekemästä vuotta 2002 koskevasta vähittäiskaupan määrävuosiselvityksestä.
Elintarvikkeiden, juomien ja tupakan osuus vähittäiskaupasta saadusta liikevaihdosta oli 42,6 prosenttia. Tämän tuoteryhmän sisällä suurin ryhmä oli alkoholi- ja muiden juomien myynti 8,9 prosentin osuudella. Meijerituotteiden ja munien osuus oli 6,3 prosenttia sekä lihan ja kalan 6,9 prosenttia. Tekstiilien, vaatteiden ja jalkineiden myynnistä suurinta oli vaatteiden myynti 7,9 prosentin osuudella. Elektroniikan ja kodinkoneiden kokonaismyynti oli 9,1 prosenttia, ja siitä suurimpana ryhmänä oli televisio- ja äänentoistolaitteiden sekä tallenteiden myynti 2,4 prosentin osuudella. Lisäksi huomattavana tuoteryhmänä vähittäiskaupassa oli rautakauppa, joka saavutti 7,7 prosentin osuuden kokonaismyynnistä.
Vähittäiskaupan kaupasta saadusta liikevaihdosta 88 prosenttia oli varsinaista vähittäismyyntiä ja 6,5 prosenttia vähittäiskaupan harjoittamaa tukkukauppaa. Tukkukauppaa harjoittivat erityisesti rautakaupat, joiden myynnistä osa menee tuotannolliseen käyttöön. Korjaus- ja huoltopalvelujen merkitys vähittäiskaupan liikevaihdossa oli varsin pientä. Se jäi alle yhden prosentin kokonaisliikevaihdon arvosta.
Tukkukauppojen asema vähittäiskauppojen tavarantoimittajana on Suomessa vahva. Vähittäiskaupoissa myydyistä tavaroista 74,3 prosenttia ostetaan tukusta. Suurin tukkujen merkitys on tupakkatuotteissa, joista 100 prosenttia ostetaan tukkukaupoista ja toiseksi suurin on apteekeilla, jotka ostavat 99 prosenttia myymistään tuotteista tukkukauppiailta.
Suoraan valmistajilta ostetaan vain noin 22 prosenttia vähittäiskaupassa myytävistä tuotteista. Valmistajien merkitys vähittäiskauppojen tavarantoimittajina on suurin vaatteiden kaupassa, jossa 50,9 prosenttia tuotteista ostetaan suoraan valmistajilta. Seuraavaksi suurimmat osuudet vähittäiskaupan ostoista suoraan valmistajilta ovat hedelmien, marjojen ja vihannesten (47,9 %) sekä lihan ja lihatuotteiden (47,6 %) tuoteryhmissä.
Tilastokeskuksen selvityksen mukaan 61 prosenttia vähittäismyymälöistä oli myyntipinta-alaltaan alle 120 neliömetriä ja 24 prosenttia 120 - 399 neliömetriä. Erikoisliikkeiden lisäksi pieniä myyntipinta-aloja oli myös päivittäistavarakaupoilla. Suuria, yli 10 000 neliön myyntipinta-alan liikkeitä on Suomessa vain parisenkymmentä.
Tilastokeskuksen tekemässä vähittäiskaupan määrävuosiselvityksessä tiedusteltiin vähittäiskaupan liikevaihdon jakautumista tuotteittain vuonna 2002. Lisäksi vähittäiskaupoilta tiedusteltiin niiden myyntipinta-aloja sekä ostojen jakautumista tavarantoimittajan mukaan.
Lähde: Vähittäiskaupan määrävuosiselvitys 2002. Tilastokeskus.