Tiedote 20.12.2005
Joukkoviestintämarkkinat kasvoivat vuonna 2004
Joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2004 noin 3,8 miljardia euroa. Markkinat kasvoivat edelliseen vuoteen verrattuna noin 4 prosenttia eli selvästi edellisvuotta enemmän. Bruttokansantuotteeseen suhteutettuna joukkoviestinnän osuus oli 2,5 prosenttia.
Graafinen joukkoviestintä on edelleen joukkoviestinnän suurin lohko. Sen kokonaisliikevaihto oli viime vuonna 2,7 miljardia euroa, mikä on noin 4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2003. Graafisen joukkoviestinnän sisällä suhteellisesti eniten kasvoivat ilmaislehtien markkinat, 6 prosenttia.
Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2000 - 2004
2000 milj. euroa |
2001 milj. euroa |
2002 milj. euroa |
2003 milj. euroa |
2004 milj. euroa |
Muutos, % 2003-2004 |
|
Päivälehdet (7-4-päiväiset) | 965 | 956 | 936 | 931 | 970 | 4* |
Muut sanomalehdet (3-1-päiväiset) | 114 | 113 | 115 | 112 | 118 | 5* |
Ilmaislehdet | 87 | 86 | 89 | 95 | 100 | 6 |
Aikakauslehdet | 631 | 622 | 630 | 655 | 680 | 4 |
Kirjat | 447 | 453 | 474 | 479 | 496 | 4 |
Mainospainotuotteet | 306 | 314 | 312 | 320 | 324 | 1 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 549 | 2 544 | 2 556 | 2 592 | 2 688 | 4 |
Valtakunnallinen TV ja radio | 516 | 519 | 528 | 542 | 598 | 10 |
Osavaltakunnallinen ja paikallinen radio | 30 | 33 | 34 | 36 | 36 | 0 |
Kaapelitelevisio | 66 | 67 | 77 | 93 | 98 | 5 |
Online-palvelut | 60 | 59 | 56 | 59 | 67 | 14 |
Sähköinen joukkoviestintä yhteensä | 672 | 677 | 695 | 731 | 799 | 9 |
Äänitteet | 125 | 128 | 118 | 120 | 110 | -9 |
Videot (VHS) | 70 | 66 | 65 | 50 | 32 | -36 |
DVD-levyt | 12 | 30 | 53 | 81 | 109 | 35 |
Elokuvateatterit | 48 | 48 | 56 | 57 | 54 | -6 |
CD-Rom | 36 | 33 | 26 | 23 | 21 | -11 |
Tallenneviestintä yhteensä | 291 | 305 | 318 | 331 | 325 | -2 |
Kaikki yhteensä | 3 512 | 3 526 | 3 569 | 3 654 | 3 811 | 4 |
Kiintein (2004) hinnoin | 3 697 | 3 620 | 3 608 | 3 661 | 3 811 | 4 |
Osuus BKT:sta, % | 2,7 | 2,6 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
- * Sanomalehtien myyntituottojen laskentatavan muutoksesta vuonna 2004 johtuen todelliset muutosprosentit ovat jonkin verran taulukossa esitettyjä suurempia.
Sähköisen viestinnän kasvu nopeutui
Sähköinen joukkoviestintä kasvoi viime vuonna selvästi nopeammin kuin graafinen viestintä. Valtakunnallinen tv- ja radiotoiminta kasvoi 10 prosenttia. Kasvua selittävät sekä hyvä mainosvuosi että tv-maksun reipas korotus. Online-palveluiden markkinat kasvoivat yli kymmenen prosenttia, mutta osavaltakunnallisen ja paikallisen radiotoiminnan kasvu pysähtyi.
Tallenteissa dvd-myynnin kasvu jatkui (+35 %), vaikka kasvu on jo selvästi hidastunut pariin aiempaan vuoteen verrattuna. Muiden tallenteiden ja elokuvateattereiden myynti taantui.
Sähköinen joukkoviestintä kasvatti vuonna 2004 osuuttaan mediamarkkinoista prosenttiyksiköllä ja oli 21 prosenttia. Menettäjiä olivat tasapuolisesti sekä graafinen joukkoviestintä että tallenteet.
Vuosina 2000-2004 joukkoviestintämarkkinat kasvoivat nimellisesti 9 prosenttia, mutta reaalikasvu jäi vain 3 prosenttiin. Graafisen joukkoviestinnän osuus pieneni kaksi prosenttiyksikköä ja sähköisen joukkoviestinnän osuus kasvoi saman verran.
Eri sektoreiden osuudet joukkoviestintämarkkinoiden volyymista 2000 - 2004
2000, % | 2001, % | 2002, % | 2003, % | 2004, % | |
Päivälehdet (7-4-päiväiset) | 27,5 | 27,1 | 26,2 | 25,5 | 25,4 |
Muut sanomalehdet (3 - 1-päiväiset) | 3,2 | 3,2 | 3,2 | 3,1 | 3,1 |
Ilmaislehdet | 2,5 | 2,4 | 2,5 | 2,6 | 2,6 |
Aikakauslehdet | 18,0 | 17,6 | 17,7 | 17,9 | 17,8 |
Kirjat | 12,7 | 12,9 | 13,3 | 13,1 | 13,0 |
Mainospainotuotteet | 8,7 | 8,9 | 8,7 | 8,8 | 8,5 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 72,6 | 72,1 | 71,6 | 70,9 | 70,5 |
Valtakunnallinen TV ja radio | 14,7 | 14,7 | 14,8 | 14,8 | 15,7 |
Osavaltakunnallinen ja paikallinen radio | 0,9 | 0,9 | 1,0 | 1,0 | 0,9 |
Kaapelitelevisio | 1,9 | 1,9 | 2,1 | 2,6 | 2,6 |
Online-palvelut | 1,7 | 1,7 | 1,6 | 1,6 | 1,8 |
Sähköinen joukkoviestintä yhteensä | 19,1 | 19,2 | 19,5 | 20,0 | 21,0 |
Äänitteet | 3,6 | 3,6 | 3,3 | 3,3 | 2,9 |
Videot (VHS) | 2,0 | 1,9 | 1,8 | 1,4 | 0,8 |
DVD-levyt | 0,3 | 0,9 | 1,5 | 2,2 | 2,9 |
Elokuvateatterit | 1,4 | 1,4 | 1,6 | 1,6 | 1,4 |
CD-Rom | 1,0 | 0,9 | 0,7 | 0,6 | 0,5 |
Tallenneviestintä yhteensä | 8,3 | 8,6 | 8,9 | 9,1 | 8,5 |
Kaikki yhteensä | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Edellä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvuista on poistettu päällekkäisten erien kertautuminen, ja eri toimialojen luvut ovat toisensa poissulkevia. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä.
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri (09) 1734 3449, etunimi.sukunimi@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Jussi Simpura