Tiedote 20.4.2006
Kuluttajabarometri maakunnittain: Kuluttajien rahatilanne ja säästömahdollisuudet erittäin hyvät
Kuluttajien yleinen talousluottamus oli edelleen vahvaa kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Luottamusindikaattorin arvo oli 14,4. Se laski edellisestä neljänneksestä puoli pistettä mutta oli pisteen verran pitkäaikaisen keskiarvon yläpuolella. Odotukset maan talouden kehityksestä ovat parantuneet viimeisen vuoden aikana mutta ovat nelisen pistettä pitkäaikaisen keskiarvon alapuolella. Odotukset työttömyystilanteesta ovat muuttuneet myönteisemmiksi parin vuoden takaisista synkistä näkymistä. Kuluttajien odotukset omasta talouskehityksestä olivat kuitenkin hyvät ja kuluttajat pitivät rahatilannettaan ja säästämismahdollisuuksiaan parempina kuin koskaan. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen maakunnittaiseen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin tammi-, helmi- ja maaliskuussa 4 630 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien hyvä taloustilanne vauhdittaa ostoaikeita
Kuluttajien arviot oman taloutensa viimeisten 12 kuukauden talouskehityksestä samoin kuin odotukset seuraavien 12 kuukauden talouskehityksestä olivat hieman pitkäaikaisen keskiarvon yläpuolella. Kuluttajien arviot kestotavaroiden ostamisen edullisuudesta olivat hyvin myönteiset. Puolet haastatelluista piti ajankohtaa ostamiselle edullisena ja vain viidesosa epäedullisena.
Asunnon ostoaikeet ja kotiin liittyvät hankintasuunnitelmat olivat kokonaisuutena katsoen huippulukemissa. Asunnon ostoa suunnitteli 9 prosenttia kotitalouksista. Kotiin liittyvien hankinta-aikeiden kärjessä oli kodin sisustaminen, johon joka toinen talous aikoi sijoittaa rahaa. Neljä taloutta kymmenestä aikoi hankkia kotiin viihde-elektroniikkaa ja suunnilleen yhtä moni tehdä asuntoremontin. Kolme kymmenestä aikoi hankkia harrastusvälineitä ja kaksi kymmenestä ostaa kodinkoneita. Harrastusvälineiden ostoaikeet olivat puolitoistakertaa niin suuret kuin runsas vuosi sitten. Kodinkonehankintoja suunnittelevien määrä on ollut viime vuosina hienoisessa laskussa.
Kotitalouksien aikomukset käyttää rahaa kotiin
seuraavan kuuden kuukauden aikana,
1. neljännes 2006
* Sisältää myös digiboksin ja digitelevision
** Seuraavan vuoden aikana
Hankinta-aikeita eniten ylemmillä toimihenkilöillä ja opiskelijoilla
Ylempien toimihenkilöiden ja opiskelijoiden talouksilla oli eniten kodin sisustamiseen, harrastusvälineisiin, viihde-elektroniikkaan ja digitelevisioihin liittyviä hankinta-aikeita. Eläkeläistalouksilla niitä oli yleensä vähiten. Asunnon korjaussuunnitelmia oli runsaiten maatalousyrittäjien ja muiden yrittäjien talouksilla, vähiten opiskelijatalouksilla. Aikeet hankkia kodinkoneita jakaantuivat eri väestöryhmien kesken melko tasaisesti. Eri kotitaloustyypeistä lapsiperheillä oli hankinta-aikeita enemmän kuin yksinasuvilla tai muilla aikuistalouksilla. Alueista ostoaikeiden kärkiryhmässä oli yleensä Uusimaa, jossa ylempien toimihenkilöiden ja opiskelijoiden talouksien suhteellinen osuus on muuta maata korkeampi.
Rahankäyttöaikomukset kodinhankintoihin maakunnittain ja väestöryhmittäin seuraavan kuuden kuukauden aikana, prosenttia kotitalouksista
Kodin sisustus | Viihde-elektroniikka** | Asunnon korjaus | Harrastus-välineet | Digiboksi tai -tv |
Kodin-koneet | Asunto | |
Maakunta | |||||||
Uusimaa | 52 | 47 | 34 | 32 | 25 | 23 | 12 |
Varsinais-Suomi | 50 | 43 | 37 | 22 | 22 | 22 | 8 |
Satakunta | 41 | 40 | 40 | 25 | 22 | 21 | 11 |
Kanta-Häme | 44 | 36 | 43 | 28 | 22 | 19 | 4 |
Pirkanmaa | 44 | 41 | 34 | 27 | 19 | 20 | 8 |
Päijät-Häme | 42 | 41 | 38 | 25 | 16 | 14 | 10 |
Kymenlaakso | 43 | 43 | 35 | 23 | 25 | 16 | 7 |
Etelä-Karjala | 36 | 44 | 47 | 24 | 27 | 15 | 5 |
Etelä-Savo | 37 | 42 | 37 | 25 | 22 | 16 | 11 |
Pohjois-Savo | 41 | 42 | 46 | 21 | 22 | 15 | 9 |
Pohjois-Karjala | 39 | 29 | 35 | 22 | 11 | 12 | 4 |
Keski-Suomi | 47 | 39 | 34 | 23 | 20 | 18 | 8 |
Etelä-Pohjanmaa | 45 | 44 | 46 | 31 | 24 | 25 | 6 |
Pohjanmaa | 49 | 41 | 44 | 33 | 21 | 23 | 7 |
Keski-Pohjanmaa | 50 | 41 | 33 | 30 | 17 | 23 | 7 |
Pohjois-Pohjanmaa | 53 | 38 | 28 | 30 | 22 | 16 | 8 |
Kainuu | 46 | 31 | 41 | 28 | 21 | 14 | 9 |
Lappi | 44 | 37 | 31 | 27 | 18 | 16 | 7 |
Itä-Uusimaa | 47 | 27 | 40 | 20 | 11 | 22 | 13 |
Koko maa | 47 | 42 | 37 | 27 | 22 | 20 | 9 |
Kodin sisustus | Viihde-elektroniikka** | Asunnon korjaus | Harrastus-välineet | Digiboksi tai -tv |
Kodin-koneet | Asunto | |
Väestöryhmä *) | |||||||
Maatalousyrittäjät | 45 | 28 | 57 | 22 | 20 | 20 | 1 |
Muut yrittäjät | 48 | 41 | 51 | 30 | 21 | 22 | 10 |
Ylemmät toimihenkilöt | 60 | 49 | 43 | 40 | 27 | 23 | 14 |
Alemmat toimihenkilöt | 58 | 45 | 41 | 29 | 21 | 24 | 12 |
Työntekijät | 47 | 45 | 40 | 29 | 21 | 24 | 10 |
Työttömät | 39 | 37 | 29 | 21 | 20 | 15 | 6 |
Opiskelijat | 60 | 58 | 20 | 42 | 24 | 21 | 7 |
Eläkeläiset | 25 | 28 | 33 | 10 | 19 | 11 | 3 |
Omaa kotitaloutta hoitavat yms. | 57 | 39 | 45 | 34 | 23 | 25 | 18 |
Yksinasuvat | 42 | 42 | 24 | 24 | 21 | 19 | 7 |
Lapsiperheet | 58 | 47 | 47 | 41 | 23 | 21 | 12 |
Muut (aikuis)taloudet | 44 | 39 | 43 | 21 | 21 | 19 | 8 |
Kaikki yhteensä | 47 | 42 | 37 | 27 | 22 | 20 | 9 |
*) Väestöryhmä määritellään tässä vastaajan tai vastaajan
kotitalouden ominaisuuden perusteella.
**) Sisältää myös digisovittimen ja digitelevision
Itä-Uudenmaan, Kainuun, Keski-Pohjanmaan ja erityisesti Ahvenenmaan luvut eivät ole haastattelujen pienen määrän vuoksi yhtä luotettavia kuin muiden maakuntien luvut. Ahvenanmaan lukuja ei esitetä niiden suuren satunnaisvaihtelun vuoksi.
Uusi viihde-elektroniikka yleistyy nopeasti.
Tällä hetkellä noin puolella talouksista on käytössään laajakaista-yhteys, DVD-laite tai digitaalikamera. Suunnilleen neljällä kymmenestä on digiboksi tai -televisio tai kamerapuhelin. Joka kolmannessa taloudessa on laajakuvatelevisio. Viimeisen vuoden aikana nämä laitteet ovat yleistyneet nopeasti.
Uuden viihde-elektroniikan yleisyys kotitalouksissa, helmikuu 2005 ja 2006.
Kuluttajabarometrin saldoluku saadaan vähentämällä painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Kuluttajien luottamusindikaattori on keskiarvo tulevaa 12 kuukautta koskevan neljän kysymyksen saldoluvusta: oma ja Suomen talous, kotitalouksien säästämismahdollisuudet sekä työttömien määrä. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella välillä -100 ja 100.
Lähde: Kuluttajabarometri maakunnittain 2006, 1. vuosineljännes. Tilastokeskus
Lisätietoja: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349
Vastaava tilastojohtaja: Ari Tyrkkö
Linkit: Tiedotteeseen liittyvä tilastojulkistus