Pressmeddelande 20.4.2006
Konsumentbarometern efter landskap: Konsumenternas finansiella situation och sparmöjligheter mycket goda
Konsumenternas allmänna förtroende för ekonomin var fortfarande starkt under årets första kvartal. Värdet för förtroendeindikatorn var 14,4. Värdet sjönk med en halv poäng från föregående kvartal, men var en poäng över det långvariga medeltalet. Förväntningarna på utvecklingen av Finlands ekonomiska situation har blivit positivare under det senaste året, men ligger omkring fyra poäng under sitt långvariga medeltal. Förväntningarna på arbetslöshetssituationen har blivit positivare jämfört med de dystra utsikterna för ett par år sedan. Konsumenternas förväntningar på utvecklingen av den egna ekonomin var dock goda och konsumenterna ansåg att deras penningsituation och möjligheter att spara var bättre än någonsin. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer efter landskap. För barometern intervjuades i januari, februari och mars 4 630 personer bosatta i Finland.
Konsumenternas goda ekonomiska situation sätter fart på köpplanerna
Konsumenternas syn på utvecklingen av den egna ekonomin under de senaste 12 månaderna, liksom förväntningarna på den ekonomiska utvecklingen under de 12 följande månaderna, låg något över det långvariga medeltalet. Konsumenternas uppskattningar om hur fördelaktigt det är att köpa kapitalvaror var mycket positiva. Hälften av de intervjuade personerna ansåg att tidpunkten för köp var mycket fördelaktig och bara en femtedel tyckte att den var ofördelaktig.
Planerna på att köpa bostad och göra anskaffningar till hemmet låg totalt sett på rekordnivå. Av hushållen planerade 9 procent att köpa bostad. När det gäller planerna på anskaffningar till hemmet var heminredning populärast. Vartannat hushåll ämnade satsa pengar på det. Fyra hushåll av tio ämnade köpa hemelektronik och ungefär lika många planerade att renovera bostaden. Tre av tio hade för avsikt att skaffa fritidsartiklar och två av tio hushållsmaskiner. Planer på att köpa fritidsartiklar hade hälften fler hushåll än för drygt ett år sedan. Antalet hushåll som planerar att skaffa hushållsmaskiner har under de senaste åren sjunkit något.
Hushållens planer på att använda pengar på hemmet under de följande sex månaderna, 1:a kvartalet 2006
* Inkl. digitalbox och digital-tv
** Under det följande året
Högre tjänstemän och studerande hade flest köpplaner
Hushåll som består av högre tjänstemän och studerande hade flest planer på göra anskaffningar med anknytning till heminredning, fritidsartiklar, hemelektronik och digital-tv. Pensionärshushållen hade vanligen minst planer på att göra sådana anskaffningar. Flest planer på att reparera bostaden hade lantbruksföretagare och andra företagare, minst studerandehushållen. Planerna på att skaffa hushållsmaskiner fördelas ganska jämnt på de olika befolkningsgrupperna. Av de olika hushållstyperna hade barnfamiljerna ett större antal köpplaner än enpersonshushåll eller övriga vuxenhushåll. Nyland låg vanligen i täten bland de områden som hade flest köpplaner. Den relativa andelen hushåll som består av högre tjänstemän och av studerande är högre i Nyland än i övriga Finland.
Hushållens planer på att använda pengar för anskaffningar till hemmet efter landskap och befolkningsgrupp under de följande sex månaderna, procent av hushållen
Hemindred-ning | Hemelektronik** | Renovering av bostaden | Fritids-artiklar | Digitalbox eller digital-tv |
Hushållsmaskiner | Bostad | |
Landskap | |||||||
Nyland | 52 | 47 | 34 | 32 | 25 | 23 | 12 |
Egentliga Finland | 50 | 43 | 37 | 22 | 22 | 22 | 8 |
Satakunta | 41 | 40 | 40 | 25 | 22 | 21 | 11 |
Egentliga Tavastland | 44 | 36 | 43 | 28 | 22 | 19 | 4 |
Birkaland | 44 | 41 | 34 | 27 | 19 | 20 | 8 |
Päijänne-Tavastland | 42 | 41 | 38 | 25 | 16 | 14 | 10 |
Kymmenedalen | 43 | 43 | 35 | 23 | 25 | 16 | 7 |
Södra Karelen | 36 | 44 | 47 | 24 | 27 | 15 | 5 |
Södra Savolax | 37 | 42 | 37 | 25 | 22 | 16 | 11 |
Norra Savola | 41 | 42 | 46 | 21 | 22 | 15 | 9 |
Norra Karelen | 39 | 29 | 35 | 22 | 11 | 12 | 4 |
Mellersta Finland | 47 | 39 | 34 | 23 | 20 | 18 | 8 |
Södra Österbotten | 45 | 44 | 46 | 31 | 24 | 25 | 6 |
Österbotten | 49 | 41 | 44 | 33 | 21 | 23 | 7 |
Mellersta Österbotten | 50 | 41 | 33 | 30 | 17 | 23 | 7 |
Norra Österbotten | 53 | 38 | 28 | 30 | 22 | 16 | 8 |
Kajanaland | 46 | 31 | 41 | 28 | 21 | 14 | 9 |
Lappland | 44 | 37 | 31 | 27 | 18 | 16 | 7 |
Östra Nyland | 47 | 27 | 40 | 20 | 11 | 22 | 13 |
Hela landet | 47 | 42 | 37 | 27 | 22 | 20 | 9 |
Hemindred-ning | Hemelektronik** | Renovering av bostaden | Fritids-artiklar | Digitalbox eller digital-tv |
Hushållsmaskiner | Bostad | |
Beolkningsgrupp *) | |||||||
Lantbruksföretagare | 45 | 28 | 57 | 22 | 20 | 20 | 1 |
Övriga företagare | 48 | 41 | 51 | 30 | 21 | 22 | 10 |
Högre tjänstemän | 60 | 49 | 43 | 40 | 27 | 23 | 14 |
Lägre tjänstemän | 58 | 45 | 41 | 29 | 21 | 24 | 12 |
Arbetare | 47 | 45 | 40 | 29 | 21 | 24 | 10 |
Arbetslösa | 39 | 37 | 29 | 21 | 20 | 15 | 6 |
Studerande | 60 | 58 | 20 | 42 | 24 | 21 | 7 |
Pensionärer | 25 | 28 | 33 | 10 | 19 | 11 | 3 |
Personer som sköter eget hushåll o.d. | 57 | 39 | 45 | 34 | 23 | 25 | 18 |
Ensamstående | 42 | 42 | 24 | 24 | 21 | 19 | 7 |
Barnfamiljer | 58 | 47 | 47 | 41 | 23 | 21 | 12 |
Övriga (vuxen)hushåll | 44 | 39 | 43 | 21 | 21 | 19 | 8 |
Alla totalt | 47 | 42 | 37 | 27 | 22 | 20 | 9 |
*) Befolkningsgruppen definieras här enligt egenskapen hos
uppgiftslämnaren eller uppgiftslämnarens hushåll.
**) Inkl. också digitaldekoder och digital-tv
På grund av der ringa antalet intervjuer är uppgifterna om Östra Nyland, Kajanaland, Mellersta Österbotten och speciellt Åland inte lika tillförlitliga som uppgifterna om de övriga landskapen. Uppgifterna om Åland anges inte på grund av den stora slumpmässiga variationen.
Den nya hemelektroniken blir snabbt allt vanligare
För närvarande har omkring hälften av hushållen tillgång till bredbandsanslutning, dvd-spelare eller digitalkamera. Ungefär fyra av tio har digitalboxar eller -teveapparater eller kameratelefoner. Vart tredje hushåll har bredbilds-tv. Under det senaste året har dessa apparater snabbt blivit allt vanligare.
Den nya hemelektroniken i hushållen, februari 2005 och 2006.
Nettotalet erhålls genom att den procentuella andelen nekande svar viktas och subtraheras från den procentuella andelen jakande svar på en fråga. Konsumenternas förtroendeindikator beräknas som ett genomsnitt av fyra nettotal för de kommande 12 månaderna: den egna ekonomin och Finlands ekonomi, arbetslösheten och hushållens möjligheter att spara. Nettotalen och förtroendeindikatorn kan variera mellan -100 och 100.
Källa: Konsumentbarometern efter landskap 2006, 1:a kvartalet. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Länkar: Offentliggörande i samband med meddelandet