Joka toinen tehnyt verkko-ostoksia

  1. Verkkokauppa yleistyy
  2. Mikä on verkkokauppaa?
  3. Matkat edelleen kärjessä
  4. Muuttoilmoitus internetin kautta
  5. Internetpuhelut yleistyvät
  6. Ikäihmiset empivät yhä

Koko dokumentti yhdellä sivulla


Kirjoittaja: Timo Sirkiä. Artikkeli julkaistu Tilastokeskuksen Tieto&trendit-lehdessä 9/2006

Verkkokauppa yleistyy

Verkkokauppa yleistyy tasaiseen tahtiin. Naiset ovat kirineet miesten etumatkan kiinni verkko-ostosten tekijöinä.

Keväällä 2006 verkkokaupasta oli tehnyt ostoksia tai tilauksia 29 prosenttia 15-74-vuotiaasta väestöstä ja 37 prosenttia internetin käyttäjistä haastattelua edeltävän kolmen kuukauden aikana. Vuosi sitten verkkokaupasta ostajia oli 25 prosenttia 15-74-vuotiaista.

Jo lähes puolet suomalaisista on hankkinut verkkokaupasta jotain ainakin kerran. Yhtä suuri osuus naisista ja miehistä tekee nykyään verkko-ostoksia, kun vielä vuonna 2001 kaksi kolmesta verkko-ostajista oli miehiä.

Ikäluokkien väliset erot ovat nettiostajien osuuksissa kaventuneet selvästi vähemmän kuin internetin käyttäjien osuuksissa kuluvana vuosikymmenenä. Useimmin nettiostoksilla käyvät 20-39-vuotiaat, joista 45 prosenttia oli alkuvuonna shoppaillut netissä, kun taas 50-74-vuotiaista vain 13 prosenttia. Tiedot perustuvat puhelinhaastatteluna tehtyyn tieto- ja viestintätekniikan käyttötutkimukseen, jossa haastateltiin yhteensä yli 2 900 henkilöä.

Koko väestö, internetin käyttäjät ja verkkokaupan käyttäjät ikäryhmittäin keväällä 2006, %

Alkuun Edellinen Seuraava


Päivitetty 19.12.2006