Joka toinen tehnyt verkko-ostoksia
- Verkkokauppa yleistyy
- Mikä on verkkokauppaa?
- Matkat edelleen kärjessä
- Muuttoilmoitus internetin kautta
- Internetpuhelut yleistyvät
- Ikäihmiset empivät yhä
Koko dokumentti yhdellä sivulla
Kirjoittaja: Timo Sirkiä. Artikkeli julkaistu Tilastokeskuksen Tieto&trendit-lehdessä 9/2006
Verkkokauppa yleistyy
Verkkokauppa yleistyy tasaiseen tahtiin. Naiset ovat kirineet miesten etumatkan kiinni verkko-ostosten tekijöinä.
Keväällä 2006 verkkokaupasta oli tehnyt ostoksia tai tilauksia 29 prosenttia 15-74-vuotiaasta väestöstä ja 37 prosenttia internetin käyttäjistä haastattelua edeltävän kolmen kuukauden aikana. Vuosi sitten verkkokaupasta ostajia oli 25 prosenttia 15-74-vuotiaista.
Jo lähes puolet suomalaisista on hankkinut verkkokaupasta jotain ainakin kerran. Yhtä suuri osuus naisista ja miehistä tekee nykyään verkko-ostoksia, kun vielä vuonna 2001 kaksi kolmesta verkko-ostajista oli miehiä.
Ikäluokkien väliset erot ovat nettiostajien osuuksissa kaventuneet selvästi vähemmän kuin internetin käyttäjien osuuksissa kuluvana vuosikymmenenä. Useimmin nettiostoksilla käyvät 20-39-vuotiaat, joista 45 prosenttia oli alkuvuonna shoppaillut netissä, kun taas 50-74-vuotiaista vain 13 prosenttia. Tiedot perustuvat puhelinhaastatteluna tehtyyn tieto- ja viestintätekniikan käyttötutkimukseen, jossa haastateltiin yhteensä yli 2 900 henkilöä.
Koko väestö, internetin käyttäjät ja verkkokaupan käyttäjät ikäryhmittäin keväällä 2006, %
Alkuun Edellinen Seuraava
Päivitetty 19.12.2006