Suomalaisten kasvihuonekaasupäästöt laskivat vuonna 2023
Tilastokeskuksen mukaan suomalaisten tuottamat kasvihuonekaasupäästöt laskivat vuonna 2023. Suomalaisten tuottamat kasvihuonekaasupäästöt Suomessa ja ulkomailla olivat 44,5 miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalenttia (CO₂-ekv.) eli 8 % vähemmän kuin edellisvuonna. Epäpuhtauspäästöt vähenivät edellisvuodesta 4-8 % ammoniakkia lukuun ottamatta.
Keskeisiä poimintoja
- Suomalaisten suurimmat kasvihuonekaasupäästöjen lähteet vuonna 2023 olivat teollisuus, kuljetus ja varastointi sekä energiahuolto.
- Eniten kasvihuonekaasupäästöt laskivat energiahuollossa (2,9 miljoonaa tonnia CO₂-ekv.) ja teollisuudessa (0,9 miljoonaa tonnia CO₂-ekv.).
- Suurin kasvu kasvihuonekaasupäästöissä syntyi lentoliikenteessä, jossa päästöt kasvoivat 0,6 miljoonaa tonnia CO₂-ekv.
- Bioperäiset hiilidioksidipäästöt, joita ei lasketa kasvihuonekaasupäästöiksi, vähenivät 1,6 %.
- Epäpuhtauspäästöihin kuuluvat hiilimonoksidipäästöt laskivat 3,8 % eli 12 tuhatta tonnia edellisvuodesta.
Energiahuollon kasvihuonekaasupäästöt vähenivät merkittävästi
Suomalaisten suurimmat kasvihuonekaasupäästöjen lähteet vuonna 2023 olivat teollisuus, kuljetus ja varastointi sekä energiahuolto. Energiahuollon päästöt vähenivät 26 % edellisvuodesta, joka vastasi noin 2,9 miljoonaa tonnia CO₂-ekv. Erityisesti ydin-, tuuli- ja vesivoima kasvoivat vuonna 2023, mikä vähensi energiahuollon päästöjä. Teollisuuden päästöt vähenivät 9 %, eli noin 941 tuhatta tonnia CO₂-ekv. Etenkin paperiteollisuuden päästöt laskivat.
Lisäksi vähenivät kotitalouksien (359 tuhatta tonnia CO₂-ekv.), muun teollisuuden (352 tuhatta tonnia CO₂-ekv.) ja rakentamisen (96 tuhatta tonnia CO₂-ekv.) päästöt.
Kuljetuksen ja varastoinnin päästöt kasvoivat 3 % edellisvuodesta, eli noin 247 tuhatta tonnia CO₂-ekv. Kasvu johtui pääosin lentoliikenteen päästöjen kasvusta. Vesi- ja maaliikenne laskivat yhteensä 396 tuhatta tonnia CO₂-ekv. Lentoliikenteen päästöt kasvoivat 24 % edellisvuodesta, joka vastasi 637 tuhatta tonnia CO₂-ekv. Koronavuosina 2020 ja 2021 lentoliikenteen päästöt laskivat merkittävästi, mutta vuonna 2022 ne kääntyivät jälleen kasvuun. Kasvu jatkui vuonna 2023, mutta lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat edelleen 10 % pienemmät kuin vuonna 2019.
Bioperäiset hiilidioksidipäästöt laskivat hieman edellisvuodesta
Bioperäiset hiilidioksidipäästöt, joita ei lasketa kasvihuonekaasupäästöiksi, vähenivät 1,6 % eli noin 662 tuhatta tonnia. Päästöjä oli yhteensä noin 41,5 miljoonaa tonnia. Bioperäiset päästöt olivat suurimmat teollisuudessa (18,3 miljoonaa tonnia) ja energiahuollossa (14,5 miljoonaa tonnia). Vuonna 2023 päästöt vähenivät varsinkin energiahuollossa (297 tuhatta tonnia), kotitalouksien lämmityksessä (189 tuhatta tonnia) ja teollisuudessa (136 tuhatta tonnia).
Epäpuhtauspäästöt laskivat edellisvuodesta ammoniakkia lukuun ottamatta
Useat kasvihuonekaasupäästöihin kuulumattomat ilmapäästöt laskivat edellisvuoden tasosta. Rikin (SO2) ja typen (NO2) oksidipäästöt laskivat edellisvuodesta 7,7 % ja 6,1 %. Hiilimonoksidipäästöt laskivat 3,8 % eli 12 tuhatta tonnia edellisvuodesta. Hiilimonoksidipäästöt syntyvät suurilta osin kotitalouksien puun poltosta ja liikenteestä. Laskua oli myös haihtuvien orgaanisten yhdisteiden päästöissä (NMVOC) 5,3 % ja pienhiukkaspäästöissä (PM 2,5) 3,8 %.
Muista epäpuhtauspäästöistä poiketen ammoniakin päästöt nousivat 0,2 % edellisvuodesta. Ammoniakkipäästöt syntyvät pääasiassa maataloudesta.
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.
Tulevat julkaisut
Dokumentaatio
Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.
Siirry tilaston dokumentaatioon