Arbetsmiljöundersökningen

Statistikcentralens arbetsmiljöundersökning mäter löntagarnas arbetsmiljö och arbetshälsa samt förändringar i dem. Datainsamlingen genomförs som en webbenkät. Undersökningen har genomförts vart femte år sedan 1970-talet, vilket innebär att datainsamlingen utgör en exceptionellt lång tidsserie.

Utgående från enkätresultaten skapas information som är tillgänglig för oss alla – och stöder beslut som påverkar samhället.

Besvara enkäten

Den här enkäten är stängd.

Om du har valts med som uppgiftslämnare får du en direktlänk till blanketten per sms.  

Varför visas inte detta innehåll?

Detta innehåll visas inte om du har blockerat användningen av cookies. För att se innehållet, kontrollera dina cookie-inställningar.

Så här deltar du

Svara på webben

Enkäten genomförs som en webbenkät och kan besvaras med en mobil enhet på svenska, finska eller engelska. En inbjudan till enkäten sänds till uppgiftslämnarna per sms.

Enkäten genomförs med tre veckors mellanrum från september 2023 till januari 2024 och uppgiftslämnarna byts ut varje omgång. Om du har fått ett sms från oss kan du följa anvisningarna i det. Du behöver inte förbereda dig inför besvarandet.

Behöver du hjälp?

Hjälp med att besvara
Förfrågningar om informationsinnehållet

Vanliga frågor (FAQ)

Från vem samlas uppgifter in?
Vad har jag för nytta av att delta i undersökningen?
Till vad används uppgifterna?
Kan någon annan svara för mig?
Jag vill inte delta, eftersom jag är rädd för att ni överlåter mina uppgifter till skattemyndigheten eller andra myndigheter
Varifrån har Statistikcentralen fått min kontaktinformation?
Vem kan se mina uppgifter?

Dataskydd, rättigheter och skyldigheter

Alla uppgifter som samlats in för statistiska ändamål är sekretessbelagda. Vid hanteringen av uppgifter sörjer man för att ingens integritet eller affärs- eller yrkeshemlighet äventyras. Alla anställda vid Statistikcentralen har undertecknat ett sekretessavtal.