I grundskolan fick 26 procent av eleverna intensifierat eller särskilt stöd år 2024
Meddelande anknyter till ämnesområdena:Utbildning och forskning
meddelande | Stöd för lärande 2024Enligt Statistikcentralen fick allt fler grundskoleelever stöd för lärande år 2024. Totalt 88 900 fick intensifierat stöd, dvs. 16 procent av eleverna i grundskolan, medan 57 000 elever, dvs. 10 procent, fick särskilt stöd. Fler elever än tidigare fick intensifierat stöd, medan antalet elever som fick särskilt stöd minskade något. Den totala andelen elever som fick stöd ökade med 0,8 procentenheter från året innan.
Läser in innehåll
Viktiga punkter
- Majoriteten av eleverna som fick intensifierat stöd och eleverna som fick särskilt stöd var pojkar. Av eleverna som fick intensifierat stöd var pojkarnas andel 61 % och av eleverna som fick särskilt stöd var andelen 69 %. Av alla grundskoleelever var 51 % pojkar år 2024.
- Andelen elever som studerar helt i en specialgrupp eller i en specialklass av alla elever med särskilt stöd ökade.
- Andelen elever som fick intensifierat stöd ökade i alla landskap. Andelen elever som fick särskilt stöd var på samma nivå som året innan i nästan alla landskap.
- I förskoleundervisning som ges i samband med småbarnspedagogik fick 17 % av eleverna intensifierat eller särskilt stöd. Av dem var 70 % pojkar.
- Inom examensinriktad yrkesutbildning fick 12 % av de studerande särskilt stöd.
Databastabeller
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Uppdaterade databastabeller
137b
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
- Läroanstaltstyp
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Årskurser
- Kön
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Elevens stöd omfattar
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
- Läroanstaltstyp
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
147s
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Elevens stöd omfattar
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Kommande publikationer
Läser in innehåll
Dokumentation
Beskrivning av statistikproduktionen, metoder och kvalitet.
Gå till dokumentationen för statistikenInstruktion för hänvisning
Stöd för lärande [webbpublikation].
Referensperiod: 2024. ISSN=2954-0666. Helsingfors: Statistikcentralen [Hänvisat: 26.6.2025].
Åtkomstsätt:
Statistikexperter
Förfrågningar i första hand
E-post
koulutustilastot@stat.fiHeli Hiltunen
överaktuarie
029 551 3314
Ansvarig avdelningschef
Hannele Orjala
ansvarig avdelnigschef
029 551 3582