Konsumentprisindexets viktstruktur och varukorg har uppdaterats för år 2025

Översikt anknyter till ämnesområdena:Priser och konsumtionEnergi
översikt | Konsumentprisindex 2025

Statistikcentralen uppdaterade konsumentprisernas viktstruktur med de senaste uppskattningarna av konsumtionsutgifterna år 2024. Mer än hälften av den privata konsumtionen går till boende, livsmedel och trafik. Årsförändringen av de privata konsumtionsutgifterna var -0,8 procent.

Viktstruktur

Viktstrukturen för konsumentprisindexet år 2025 baserar sig i enlighet med EU:s anvisningar på nationalräkenskapernas kalkyler över privata konsumtionsutgifter. De privata konsumtionsutgifter år 2024 som räknats ut kvartalsvis för nationalräkenskaperna utgör grunden för konsumentprisindexets viktstruktur på 4- och 5-siffriga klasser. Viktstrukturen för nivåerna under dem (6- och 7-siffriga klasser) uppskattas på basis av andra tillförlitliga källor, vilka är bl.a. uppgifter på konsumtionsundersökningen 2022, material från andra producenter av Finlands officiella statistik (FOS), företagens försäljningsmaterial och andras material.

Värdet av konsumentprisindexets konsumtionskorg var år 2024 omkring 130 miljarder euro, medan det år 2023 var omkring 131 miljarder euro. Årsförändringen av de privata konsumtionsutgifterna var -0,8 procent.

Figur visar fördelningen av den privata konsumtionens viktstruktur efter huvudproduktgrupp statistikåret 2025. Huvudproduktgrupperna omfattar alla produkter och tjänster som hör till den privata konsumtionen, exkl. narkotika, prostitution samt indirekt mätta finansiella förmedlingstjänster (FISIM).

Figuren visar viktstruktur efter huvudproduktgrupp av år 2025. De största vikterna är i huvudproduktgrupp 04 bostäder, vatten, elektricitet, gas och andra bränslen (28,8 procent) och 01 livsmedel och alkoholfria drycker (13,0 procent).

Mer än hälften, 53,7 procent, av konsumentprisindexets vikt består av konsumtion inom boende, livsmedel och alkoholfria drycker samt transport. Konsumtionen är minst i fråga om utbildning, kommunikation samt kläder och skor. Deras andel av totalkonsumtionen var totalt 7,0 procent.

De största förändringarna i konsumtionen jämfört med året innan fanns inom utbildning (huvudgrupp 10), där ökningen var 14,7 procent, kommunikationer (huvudgrupp 08), en ökning med 8,0 procent samt kläder och skodon (huvudgrupp 03) där ökningen var 7,6 procent.

Konsumtionen minskade mest i huvudgruppen hälsovårdsprodukter och -tjänster med nästan 14 procent och inom möbler, hushållsapparater och hushållstjänster (huvudgrupp 05), där konsumtionen minskade med cirka 11,5 procent jämfört med föregående år.

En jämförelse på längre sikt 1995–2025 visar den förändring som skett i konsumtionsandelarna under årtiondena.

Figuren visar konsumtionsandelar av totalkonsumtionen efter huvudproduktgrupp åren 1995, 2020 och 2025. Konsumtionsandelen stigit mest i gruppen 04 Bostäder, vatten, elektricitet, gas och andra bränslen. Det var 28,9 procent i 2025 och 24,3 procent i 2020. För 1995 det var 19,5 procent.

Huvudgruppen 04 Bostäder, vatten, elektricitet, gas och andra bränslen svarar nu för 28,8 procent av den totala konsumtionen, medan dess andel år 1995 var något under 20 procent.

Sedan år 1995 har transportens konsumtionsandel sjunkit från 15,6 procent till mindre än 12 procent, medan rekreationens och kulturens konsumtionsandel har sjunkit från 12,4 procent till under 10 procent. Konsumtionen av livsmedel och alkoholfria drycker har legat kring 13 procent under de senaste tio åren.

Varukorg

Beräkningen av konsumentprisindexet baserar sig på en varukorg som uppdateras årligen i takt med ändringar i konsumtionen. Till varukorgen läggs nya nyttigheter om värdet av deras årliga konsumtion är minst en promille av totalkonsumtionen. På samma sätt kan råvaror vars värdeandel har sjunkit till under en promille av den totala konsumtionen tas bort från korgen. Med hjälp av varukorgen, som uppdateras årligen, säkerställer man att representativa varor och tjänster ingår i indexet.

I början av 2025 lades inga nya varor till i varukorgen. På grund av låg konsumtion togs prisbevakningen för cigarrer, fotbolls- och hockeymatcher samt lösnummer av tidningar och tidskrifter bort från varukorgen.

Utöver uppdateringen av urvalet uppdateras varukorgens innehåll kontinuerligt när det gäller enskilda produkter som valts med i datainsamlingen. I början av 2025 lades nikotinpåsar till bland övriga tobaksprodukter.

Urval av affärer:

Affärsurvalet granskas årligen för att säkerställa att urvalet är representativt och aktuellt. I början av år 2025 uppdaterades affärsurvalet bl.a. i fråga om taxitjänster. Utöver uppdateringen av urvalet granskas de affärsspecifika vikter som används vid indexberäkningen årligen.

Datainsamling

Användningen av mass-data utvidgades till att omfatta nytt försäljningsmaterial om förbruksningvaror. I början av 2025 inkluderades kaffebryggare, dammsugare och mikrovågsugnar i indexberäkningen. I och med detta minskar intervjuinsamlingen och ersätts med en mer automatiserad datainsamling och behandling av uppgifter.

Ändamålsklassificering av individuell konsumtion

Vid fastställande av produkter används den europeiska produktklassificeringen (eCOICOP, European Classification of Individual Consumption According to Purpose), som infördes år 2016 och som baserar sig på FN:s ändamålsklassificering för den individuella konsumtionen.

I den europeiska klassificeringen har produkterna indelats i undergrupper på 5-siffernivå, med hjälp av vilka man skiljer åt tjänster och varor i egna produktgruppen. Finlands nationella klassificering preciserar den europeiska klassificeringen med produktgrupper på 6- och 7-siffernivå. Underindelningen uppdateras årligen när varukorgen kompletteras med nya produkter eller när produkter tas bort.

I början av år 2026 kommer en förnyad ändamålsklassificering av individuell konsumtion (COICOP2018) att införas globalt. Tidsplanen för ibruktagandet och ett utkast till ny internationell klassificering finns på Statistikcentralens webbplats på finska.

Viktstrukturen för det harmoniserade konsumentprisindexet uppdateras också årligen

Statistikcentralen har också uppdaterat viktstrukturen för det harmoniserade konsumentprisindexet som beräknas för Europeiska unionens statistikbyrå Eurostat. Dess basår är detsamma som för det nationella konsumentprisindexet, 2015 = 100.

Harmoniserade konsumentprisindex används huvudsakligen för att jämföra inflationen i EU-länderna. Europeiska centralbanken använder ett harmoniserat konsumentprisindex som inflationsmätare i sin penningpolitik.

Finlands harmoniserade konsumentprisindex baserar sig på samma vikt- och prisuppgifter som det nationella konsumentprisindexet, men dess produktsortiment är mindre. Det omfattar inte ägarboende, penningspel, räntor eller avgifter av skattenatur. Det harmoniserade konsumentprisindexet täcker 83,7 procent av det nationella indexet.

Jämfört med föregående år ökade de exkluderade posternas andel av konsumtionsutgifterna, dvs. deras vikt i indexet, mest för räntor på konsumtionskrediter (26,0 procent) och brandförsäkringspremier för småhus (12,5 procent).

Vikten av penningspel minskade med 42,8 procent jämfört med året innan.

Europeiska centralbanken har sänkt räntorna på bostadslån och konsumtionskrediter ett antal gånger under år 2024. Räntorna på bostadslån hör till ägarboende (grupp 04.6) i konsumentprisindexets produktklassificering.

Granskning av skattetabeller

För beräkningen av det harmoniserade konsumentprisindexet med konstanta skatter granskas och uppdateras de produktvisa skattetabellerna årligen. I skattetabellen beaktas mervärdesskatter och punktskatter. I början av år 2025 uppdaterades skattesatserna för följande produkter:

1. Spritdrycker (höjning av punktskatt)

2. Barnblöjor, mensskydd och inkontinensskydd (sänkt moms)

3. Produkter och tjänster med en mervärdesskattesats på 10 procent omfattas nu av en mervärdesskattesats på 14 procent, med undantag för tidningar och tidskrifter

Skattesatserna justeras under året, om skattesatsen för en produkt ändras mitt under året.

Uppgifterna för januari 2025 för konsumentprisindexet har publicerats i meddelandet.

Databastabeller

Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.

Databastabeller med relevanta bakgrundsfakta för publikationen
Använda klassificeringar:
  • Indexserie
  • Varor
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:

Kommande publikationer

Dokumentation

Beskrivning av statistikproduktionen, metoder och kvalitet.

Gå till dokumentationen för statistiken

Instruktion för hänvisning

Konsumentprisindex [webbpublikation].
Referensperiod: 2025. ISSN=1799-0246. Helsingfors: Statistikcentralen [Hänvisat: 22.2.2025].
Åtkomstsätt:

Statistikexperter

Förfrågningar i första hand

Kristiina Nieminen
överaktuarie
029 551 2957

Övriga experter

Hannele Markkanen
överaktuarie
029 551 3358

Ansvarig avdelningschef

Hannele Orjala
ansvarig avdelnigschef
029 551 3582