Tämä tilasto on lakkautettu.

Tilastotietoa tästä aiheesta julkaistaan toisen tilaston yhteydessä.

5.4.2022 jälkeen julkaistuja tilastotietoja tästä aiheesta

Tämä sivu on arkistoitu.

Laatuseloste: Ammatillinen koulutus

1. Tilastotietojen relevanssi

Ammatillisen koulutuksen tilasto on Tilastokeskuksen vuosittain tuottama tilasto. Se sisältää henkilöpohjaisia tietoja tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen opiskelijoista ja tutkinnon suorittaneista. Tiedot kuvaavat ammatillista perustutkintokoulutusta, ammattitutkintokoulutusta ja erikoisammattitutkintokoulutusta. Ammatillisen koulutuksen opiskelija- ja tutkintotiedot ovat kalenterivuoden tietoja. Tietoja käytetään mm. koulutuksen suunnittelussa, tutkimuksessa ja arvioinnissa sekä kansainvälisiin tietotarpeisiin, joista tärkeimmät on määritelty EU:n koulutustilastoasetuksessa (EU:n Parlamentin ja Neuvoston asetus koulutusta ja elinikäistä oppimista koskevien tietojen tuottamisesta ja kehittämisestä N:o 452/2008).

Ammatillisen koulutuksen tilasto on laadittu koulutuksen järjestäjien/oppilaitosten Koski-tietovarantoon ilmoittamien opiskelija- ja tutkintotietojen perusteella tilastovuodesta 2019 lähtien. Lisäksi osa tiedoista on saatu Koski-tietovarantoa täydentävillä tiedonkeruilla.

Tilastolain (280/2004 muut. 361/2013) mukaan valtion tilastotoimen tehtävänä on huolehtia yhteiskuntaolojen ja niiden kehitystä kuvaavien tilastojen laatimisesta yleistä käyttöä varten. Laki Tilastokeskuksesta (24.1.1992/48) osoittaa tehtävän kuuluvan Tilastokeskukselle. Tilastokeskuksen työjärjestyksen mukaan Väestö- ja elinolotilastot -tulosyksikkö tuottaa kyseisiä tilastoja mm. koulutuksesta.

2. Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus

Ammatillisen koulutuksen opiskelija- ja tutkintotilasto perustuu ammatillista koulutusta antavien koulutuksen järjestäjien / oppilaitosten Opetushallituksen Koski-tietovarantoon ilmoittamiin tietoihin ja Yrkesgymnasiumin (Åsub), Pohjoiskalotin koulutussäätiön, Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksen ja Pelastusopiston Tilastokeskukselle ilmoittamiin tietoihin. Ennen vuotta 2019 Tilastokeskus on kerännyt opiskelija- ja tutkintotilaston tiedot suoraan koulutuksen järjestäjiltä. Aineistot ovat kokonaisaineistoja. 

3. Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus

Tietojen käsittelyprosessin aikana tietojen korkea laatu varmistetaan useiden erilaisten tilastollisten tarkistusohjelmien avulla, tiedonantajille tehdyillä lisäkyselyillä sekä vertailuilla aiempiin vastaaviin tilastoihin ja muihin tietolähteisiin. Koulutuksen järjestäjien tai oppilaitosten ilmoittamien tietojen puutteet ja virheet vaikuttavat tilaston laatuun.

4. Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus

Opiskelija- ja tutkintotiedot ilmestyvät kerran vuodessa. Tilasto valmistuu noin 9 kuukautta viiteajankohdan jälkeen.

5. Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys

Tilastosta julkaistaan tietoja Tilastokeskuksen verkkosivuilla . Aineistosta on myös mahdollista tehdä tilauksesta erityisselvityksiä. Lisää tietoa tilastossa käytetyistä käsitteistä on Tilastokeskuksen käsitetietokannassa . Tilastossa käytetyt luokitukset löytyvät Tilastokeskuksen verkkosivuilta .

6. Tilastojen vertailukelpoisuus

Aikasarjatietoa on saatavissa 1997 lähtien. Eri vuosien vertailtavuuteen vaikuttavat koulutusjärjestelmässä, luokituksissa, tilastoinnissa ja tietolähteissä tapahtuneet muutokset. Vuonna 2013 kerättiin opetussuunnitelmaperusteisen ammatillisen peruskoulutuksen tiedot koko kalenterivuodelta. Aikaisempina vuosina tiedot on kerätty 20.9. tilanteesta. Vuoden 2019 poikkileikkausopiskelijamäärän tieto ei ole vertailukelpoinen edellisten vuosien opiskelijamäärien kanssa. Vuonna 2018 poikkileikkausajankohdan tieto ei sisältänyt oppisopimusopiskelijoita. Vuodesta 2019 eteenpäin tieto poikkileikkausajankohdalta on kaikista perustutkinto-opiskelijoista osaamisen hankkimistavasta riippumatta. Osaamisen hankkimistapoja ovat oppilaitosmuotoinen koulutus, oppisopimus ja koulutussopimus. Vuonna 2019 tietoa koulutusmaakunnasta ei ollut kattavasti saatavilla, jonka johdosta aluetietona käytetään oppilaitoksen sijaintimaakuntaa.

Kansallinen koulutusluokitus on otettu käyttöön Tilastokeskuksen ja opetushallinnon sopimuksella vuoden 2016 tilastoista lähtien. Luokitus pohjautuu Unescon International Standard Classification of Education 2011 (ISCED 2011) -luokitukseen. Luokitus poikkeaa aiemmin käytössä olleista koulutuksen luokituksista (Tilastokeskuksen koulutusluokitus, Opetushallinnon koulutusluokitukset 1995 ja 2002).

7. Selkeys ja eheys/yhtenäisyys

Ammatillisen koulutuksen tilaston tiedot perustuvat samoihin tietolähteisiin ja ne on laadittu samoja periaatteita noudattaen kuin muutkin Tilastokeskuksen koulutusta kuvaavat tilastot. Näitä tilastoja voidaan hyvin käyttää rinnan, kunhan otetaan huomioon tilastojen erityispiirteet.


Lähde: Koulutustilastot. Tilastokeskus

Lisätietoja: Helena Aaltonen 029 551 2697, koulutustilastot@tilastokeskus.fi

Vastaava osastopäällikkö: Hannele Orjala


Päivitetty 29.9.2020

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Ammatillinen koulutus [verkkojulkaisu].
ISSN=1799-196X. 2019, Laatuseloste: Ammatillinen koulutus . Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 17.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/aop/2019/aop_2019_2020-09-29_laa_001_fi.html