Julkaistu: 15.6.2005
Erityisopetusta saavien määrän kasvu jatkui
Syksyllä 2004 erityisopetukseen oli otettu tai siirretty lähes 40 000 oppilasta eli 7 prosenttia peruskoulun oppilaista. Vaikka peruskoululaisten määrä hieman vähenikin, erityisopetukseen siirrettyjen määrä kasvoi edellisvuodesta 8 prosentilla. Eniten lisääntyi niiden oppilaiden määrä, joilla oli kielen kehityksen häiriöstä (dysfasiasta) johtuvia oppimisvaikeuksia. Erityisoppilaista kaksi kolmasosaa oli poikia. Tiedot ilmenevät Tilastokeskuksen koulutustilastoista.
Erityisoppilaista 42 prosenttia sai opetusta peruskoulujen yleisopetuksen yhteydessä (integroituina), 33 prosenttia peruskoulujen erityisryhmissä ja 25 prosenttia erityiskoulujen erityisluokilla syksyllä 2004. Erityisopetuksen järjestäminen yleisopetuksen yhteydessä oli yleistynyt edellisvuodesta.
Runsas 126 000 oppilasta eli yli joka viides peruskoulun oppilas sai osa-aikaista erityisopetusta lievien oppimis- tai sopeutumisvaikeuksien vuoksi lukuvuonna 2003-2004. Lisäystä edelliseen lukuvuoteen oli 2 prosenttia. Eniten kasvoi matematiikan oppimisvaikeuksien takia osa-aikaista erityisopetusta saavien määrä.
Syksyllä 2003 ammatillisen koulutuksen opiskelijoista 11 000 eli yli 6 prosenttia oli erityisopiskelijoita. Edelliseen vuoteen verrattuna lisäystä oli 9 prosenttia. Erityisopiskelijoista kaksi kolmasosaa opiskeli samassa ryhmässä muiden opiskelijoiden kanssa (integroituina), 13 prosenttia erityisryhmissä ja 22 prosenttia ammatillisissa erityisoppilaitoksissa. Erityisopiskelijoista joka toinen opiskeli tekniikan ja liikenteen alalla ja joka viides matkailu-, ravitsemis- ja talousalalla.
Erityisopetukseen siirrettyjen peruskoululaisten ja ammatillisen koulutuksen erityisopiskelijoiden osuus kaikista oppilaista 1999-2004, %
Lähde: Koulutustilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Riikka Rautanen, (09) 1734 2375, koulutus.tilastot@tilastokeskus.fi
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Erityisopetukseen siirretyt peruskoulun oppilaat 1995-2004 (Excel) (15.6.2005)
- Erityisopetukseen siirretyt peruskoulun oppilaat erityisopetuksen järjestämispaikan tai -tavan mukaan 2004 (Excel) (15.6.2005)
- Erityisopetukseen siirretyt peruskoulun oppilaat erityisopetuksen järjestämispaikan tai -tavan mukaan maakunnittain 2003 ja 2004, % (Excel) (15.6.2005)
- Erityisopetukseen siirretyt peruskoulun oppilaat maakunnittain 2004 (Excel) (15.6.2005)
- Erityisopetukseen siirretyt peruskoulun oppilaat opetusjärjestelyjen mukaan 2004 (Excel) (15.6.2005)
- Erityisopetukseen siirretyt peruskoulun oppilaat otto- tai siirtopäätöksen perusteen mukaan 2004 (Excel) (15.6.2005)
- Osa-aikaista erityisopetusta lukuvuonna 2002/2003 ja lukuvuonna 2003/2004 saaneet peruskoulun oppilaat maakunnittain (Excel) (15.6.2005)
- Osa-aikaista erityisopetusta lukuvuonna 2003-2004 saaneet peruskoulun oppilaat erityisopetuksen ensisijaisen syyn mukaan 1) (Excel) (15.6.2005)
Päivitetty 15.6.2005
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Oppimisen tuki [verkkojulkaisu].
ISSN=1799-1595. 2004. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.12.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/erop/2004/erop_2004_2005-06-15_tie_001.html