8. Käsitteet, määritelmät ja tutkimuksen toteutus
Käsitteet
Tutkimuksessa käytetyt käsitteet ja niiden määritelmät ovat seuraavat:
Tuoteinnovaatio on yrityksen markkinoille tuoma uusi tai olennaisesti parannettu tavara tai palvelu. Uusi tai olennaisesti parannettu tavara tai palvelu eroaa ominaisuuksiltaan aikaisemmin tuotetuista.
Prosessi-innovaatio on yrityksen käyttöön ottama uusi tai olennaisesti parannettu tavaroiden tai palveluiden tuotantoprosessi, jakelumenetelmä tai prosesseja varten tarvittava tukitoiminto. (Pelkät organisaatioon liittyvät muutokset eivät kuulu prosessi-innovaatioihin.)
Innovaation (uuden tai olennaisesti parannetun tavaran, palvelun tai prosessin) on oltava uusi kyseessä olevan yrityksen näkökulmasta, mutta sen ei tarvitse olla uusi yrityksen toimialan tai markkinoiden kannalta. Sillä ei ole merkitystä, kuka innovaation on alun perin kehittänyt – onko se kehitetty kyseisessä yrityksessä vai muissa yrityksissä.
Innovaatiotoiminta käsittää kaikki ne toimenpiteet, joiden tavoitteena on tuottaa yrityksen kannalta uusia tai olennaisesti parannettuja tuotteita tai prosesseja.
Innovaatiotoimintaa harjoittavaksi yritykseksi katsotaan yritys, joka on tarkasteluajanjakson aikana eli viimeksi kuluneen kolmen vuoden aikana tuonut markkinoille tuoteinnovaation tai on ottanut käyttöön prosessi-innovaation tai jolla on ollut näihin tähtäävää toimintaa (mukaan lukien jo tarkasteluajanjaksolla päättyneet tai edelleen tarkasteluajanjakson päättyessä jatkuneet projektit ja toimet).
Organisaatioinnovaatio on uuden organisatorisen menetelmän käyttöönotto yrityksen liiketoimintakäytännöissä (mukaan lukien tiedonhallinta), työorganisaatiossa tai ulkoisissa suhteissa. Menetelmä ei ole saanut olla yrityksen käytössä aiemmin. Uuden menetelmän käyttöönoton tulee perustua yritysjohdon strategiseen päätökseen. Organisaatioinnovaatioksi ei lueta yritysfuusioita tai yritysostoja, vaikka ne toteutuisivat yrityksen kannalta ensimmäistä kertaa.
Markkinointi-innovaatio on yrityksen käyttöön ottama uusi markkinointi-idea tai -strategia, joka olennaisesti eroaa yrityksen käyttämästä markkinointimenetelmästä ja jota yritys ei ole aiemmin käyttänyt. Markkinointi-innovaatio edellyttää olennaisia muutoksia tuotteen muotoilussa (design) tai pakkauksessa, tuotesijoittelussa, myynninedistämisessä tai hinnoittelussa. Markkinointimenetelmien kausiluonteiset, säännölliset tai muut rutiiniluonteiset muutokset eivät kuulu markkinointi-innovaatioihin.
Julkaisussa on kuvattu myös laajan määritelmän mukainen innovaatiotoimintaa harjoittaneiden yritysten osuus . Tähän lasketaan mukaan yritykset, jotka ovat tarkasteluajanjakson aikana eli viimeksi kuluneen kolmen vuoden aikana tuoneet markkinoille tuoteinnovaation tai jotka ovat ottaneet käyttöönsä prosessi-innovaation tai joilla on ollut näihin tähtäävää toimintaa tai jotka ovat ottaneet käyttöönsä organisaatio- tai markkinointi-innovaation tai -innovaatioita.
Tutkimuskohde
Innovaatiotutkimus 2006 oli osa EU:n jäsenmaiden yhteishanketta Community Innovation Survey (CIS2006). Menetelmällisesti tutkimuksen toteutus noudatti täten Eurostatin suosituksia ja ohjeita. 1)
Tutkimuksen perusjoukko oli vähintään kymmenen henkilöä työllistävät yritykset seuraavilta toimialoilta (Toimialaluokitus 2002 2) ):
- Mineraalien kaivu (C)
- Teollisuus (D)
- Sähkö-, kaasu- ja vesihuolto (E)
- Tukkukauppa (51)
- Kuljetus, varastointi ja tietoliikenne (60-64)
- Rahoitustoiminta (65-67)
- Tietojenkäsittelypalvelu (72)
- Tekninen palvelu (742)
- Tekninen testaus ja analysointi (743)
Otantakehikkona käytettiin Tilastokeskuksen yritysrekisteriin perustuvaa tietokantaa. Tutkimukseen sisällytettiin kaikki vähintään 250 henkilöä työllistävät yritykset. Alle 250 henkilön yrityksistä tehtiin yksinkertainen satunnaisotanta, jonka ositteina olivat yrityksen henkilöstön suuruusluokka ja toimiala. Tilaston tuotanto perustuu tilastolakiin (280/2004) eli kyselyyn vastaaminen oli lakisääteistä. Lisäksi Euroopan Unionin asetukset edellyttävät osaltaan kyseessä olevien tietojen keruuta (Euroopan parlamentin ja neuvoston päätös (No 1608/2003/EC) ja EU:n komission implementointiasetus (No 1450/2004)).
Kyselyn vastausprosentti oli 75.
Kyselyn perusjoukko, yritysten määrä ja vastausprosentit henkilöstön suuruusluokan mukaan
Kehikko | Kysely | Peitto-% | Ylipeitto | Vastanneet | Vastaus-% | |
Yhteensä | 8403 | 3481 | 41,4 | 192 | 2563 | 75,4 |
Teollisuus yhteensä 1) |
4336 | 1916 | 44,2 | 118 | 1432 | 76,5 |
10 - 49 | 3134 | 1057 | 33,7 | 47 | 738 | 71,9 |
50 - 249 | 879 | 536 | 61,0 | 20 | 374 | 78,9 |
250 - | 323 | 323 | 100,0 | 51 | 320 | 86,3 |
Palvelut yhteensä |
4067 | 1565 | 38,5 | 74 | 1131 | 74,1 |
10 - 49 | 3323 | 1052 | 31,7 | 40 | 735 | 71,7 |
50 - 249 | 580 | 349 | 60,2 | 17 | 228 | 76,5 |
250 - | 164 | 164 | 100,0 | 17 | 168 | 82,8 |
Kyselyn perusjoukko, yritysten määrä ja vastausprosentit toimialan mukaan
Kehikko | Otos | Peitto-% | Ylipeitto | Vastanneet | Vastaus-% | |
Yhteensä | 8403 | 3481 | 41,4 | 192 | 2563 | 75,4 |
Kaivostoiminta | 55 | 31 | 56,4 | 1 | 23 | 74,2 |
Elintarvikkeiden ja juomien valmistus | 366 | 160 | 43,7 | 16 | 116 | 74,4 |
Tekstiilien valmistus | 69 | 33 | 47,8 | 28 | 84,8 | |
Vaatteiden valmistus | 77 | 35 | 45,5 | 1 | 21 | 61,8 |
Nahan ja nahkatuotteiden valmistus | 29 | 19 | 65,5 | 1 | 12 | 66,7 |
Sahatavaran ja puutuotteiden valmistus | 312 | 123 | 39,4 | 11 | 87 | 72,5 |
Massan, paperin ja paperituotteiden valmistus | 78 | 52 | 66,7 | 6 | 39 | 75,0 |
Kustantaminen ja painaminen | 389 | 163 | 41,9 | 20 | 123 | 77,4 |
Kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden valmistus |
114 | 70 | 61,4 | 5 | 57 | 82,6 |
Kumi- ja muovituotteiden valmistus | 188 | 84 | 44,7 | 2 | 63 | 76,8 |
Ei-metallisten mineraalituotteiden valmistus | 169 | 80 | 47,3 | 5 | 63 | 79,7 |
Metallien jalostus | 66 | 46 | 69,7 | 2 | 36 | 81,8 |
Metallituotteiden valmistus | 830 | 297 | 35,8 | 6 | 211 | 72,3 |
Koneiden ja laitteiden valmistus | 574 | 248 | 43,2 | 11 | 182 | 74,6 |
Muu sähkökoneiden ja -laitteiden valmistus | 151 | 71 | 47,0 | 3 | 57 | 83,8 |
Tietokoneiden ja tietoliikennevälineiden valmistus |
91 | 55 | 60,4 | 6 | 35 | 68,6 |
Instrumenttien valmistus | 119 | 55 | 46,2 | 2 | 46 | 85,2 |
Autojen valmistus | 71 | 38 | 53,5 | 27 | 71,1 | |
Muu kulkuneuvojen valmistus | 89 | 41 | 46,1 | 5 | 28 | 75,7 |
Muu valmistus | 260 | 104 | 40,0 | 3 | 75 | 73,5 |
Sähkö-, kaasu- ja vesihuolto | 173 | 81 | 46,8 | 11 | 78 | 97,5 |
Veden puhdistus ja jakelu | 66 | 30 | 45,5 | 1 | 25 | 86,2 |
Tukkukauppa | 1334 | 473 | 35,5 | 15 | 358 | 77,2 |
Liikenne | 1234 | 476 | 38,6 | 31 | 304 | 65,7 |
Posti- ja teleliikenne | 123 | 63 | 51,2 | 3 | 41 | 67,2 |
Pankkitoiminta | 284 | 112 | 39,4 | 2 | 92 | 83,6 |
Vakuutustoiminta | 62 | 33 | 53,2 | 32 | 97,0 | |
Rahoitusta palveleva toiminta | 80 | 34 | 42,5 | 6 | 23 | 74,2 |
Tietojenkäsittelypalvelu | 458 | 186 | 40,6 | 13 | 132 | 75,0 |
Tekninen palvelu | 455 | 169 | 37,1 | 3 | 135 | 79,9 |
Tekninen testaus ja analysointi | 37 | 19 | 51,4 | 1 | 14 | 73,7 |
Tiedonkeruu
Tutkimuksen tiedot kerättiin postikyselynä Eurostatin mallilomakkeen mukaisesti laaditulla lomakkeella (http://tilastokeskus.fi/keruu/inno/lomakkeet.html). Yritysten oli mahdollista vastata kyselyyn myös sähköisellä lomakkeella internetissä.
Kyselyn tilastoyksikkö oli yritys, joissakin tapauksissa konserni tai konsernin Suomessa toimiva osa. Kysely käynnistettiin syyskuussa 2007 ja ensimmäinen muistutuskirje lähetettiin vastaamattomille yrityksille lokakuussa varsinaisen vastausajan umpeuduttua. Toinen muistutuskirje lähetettiin marraskuussa. Lisäksi yrityksiä muistutettiin kyselyyn vastaamisesta puhelimitse.
Tietojen tarkistaminen ja aineiston käsittely
Aineiston käsittely tehtiin pääosin Eurostatin toimittamalla SAS-ohjelmapaketilla, joka sisälsi sekä loogisuusvirheiden paikantamisen että puuttuvien tietojen imputoinnin.
Tietoja tarkistettiin ja korjattiin pyytämällä lisätietoja yrityksistä ja vertaamalla aineistoa aiempien innovaatiokyselyjen tietoihin, tutkimus- ja kehittämistoimintatilastoon sekä Tilastokeskuksen muihin yritystilastoihin.
Seuraavassa taulukossa kuvataan kysymysten osittaiskato tehtyjen tarkistusten jälkeen. Sellaisten kysymysten osalta, joissa oli useampia alakohtia, osittaiskatoon on laskettu vain ne vastaukset, joissa kaikista alakohdista on puuttunut vastaus. Ne vastaukset, joissa yritys oli vastannut johonkin osion kohtaan ja jättänyt muut kohdat tyhjäksi, katsottiin näiden muiden kohtien osalta ei-relevanteiksi tai ei käytössä olleiksi. Tuote- ja prosessi-innovaatioihin liittyvän innovaatiotoiminnan harjoittamista koskeneissa kysymyksissä katoa ei ole, sillä niihin vaadittiin yrityksen oma vastaus.
Kysymysten osittaiskadot tarkistusten jälkeen, prosenttia hyväksytyistä vastauksista
Puuttuvien vastausten osuus |
|
Tuote- ja prosessi-innovaatioihin
liittyvää innovaatiotoimintaa harjoittaneet |
% |
Innovaatioiden kehittäjät | 0,8 |
Innovaatiotoimintaan liittyvä yhteistyö | 6,8 |
Innovaatiotoimintaan liittyvän yhteistyön merkitys | 0,1 |
Innovaatiotoimintaan liittyvän yhteistyön kumppanit | 0,2 |
Innovaatioiden vaikutukset | 6,0 |
Organisaatio- ja markkinointi-innovaatiot | % |
Organisaatioinnovaatioiden käyttöönotto | 5,9 |
Organisaatioinnovaatioiden ensisijainen kehittäjä | 0,7 |
Organisaatioinnovaatioiden yhteys muihin innovaatioihin | 2,6 |
Organisaatioinnovaatioiden vaikutukset | 3,3 |
Markkinointi-innovaatioiden käyttöönotto | 6,2 |
Markkinointi-innovaatioiden ensisijainen kehittäjä | 0,9 |
Markkinointi-innovaatioiden yhteys muihin innovaatioihin | 1,5 |
Markkinointi-innovaatioiden vaikutukset | 3,0 |
Puutteellisten vastausten imputointi suoritettiin Tilastokeskuksen omilla sekä Eurostatin toimittamilla SAS-ohjelmilla. Liikevaihdon suhteen dominoivat yritykset – osuus yli puolet osion (toimiala, suuruusluokka) liikevaihdosta – poistettiin imputoinnista. Järjestysasteikolliset muuttujat imputoitiin käyttäen otososion mediaania ja nominaaliasteikolliset muuttujat käyttäen tyyppiarvoa. Lopullisessa aineistossa puuttuvia arvoja ei ole.
Estimointi
Kyselyn tiedot korotettiin perusjoukon tasolle otoskehikon yritysten lukumäärän ja vastanneiden yritysten lukumäärän suhteella:
Wij = Nij / nij ,
missä Wij = korotuskerroin ositteessa ij,
Nij = kehikon yritysten lukumäärä ositteessa ij ja
nij = vastanneiden yritysten lukumäärä ositteessa ij.
Konsernien ja yritysten, joiden osuus oli yli puolet toimialan vastanneiden yritysten liikevaihdosta, kerroin sai arvon yksi ja ne poistettiin painokertoimien laskennasta.
Estimoinnin tarkkuutta eli otantavirheen suuruutta on mitattu laskemalla 95 prosentin luottamusvälit innovaatiotoimintaa harjoittaneiden yritysten osuudelle ja innovaatioyhteistyön harjoittamiselle. Innovaatiotoiminnan harjoittamisen luottamusvälin pituudeksi saatiin noin 1,8 prosenttiyksikköä. Innovaatioyhteistyötä harjoittaneiden osuuden luottamusväli on suurempi, sillä mukana ovat vain innovaatiotoimintaa harjoittaneet yritykset.
Innovaatiotoiminnan harjoittamisen ja innovaatioyhteistyön 95%:n luottamusvälit*
Tuoteinnovaatioita | Prosessi-innovaatioita | Projekteja | Innovaatiotoimintaa | Innovaatioyhteistyötä | |||||||||||
% | % | % | % | % | % | % | % | % | % | ||||||
Yhteensä | 33,4 | + - | 1,1 | 36,1 | + - | 1,1 | 30,5 | + - | 1,1 | 52,0 | + - | 0,9 | 58,5 | + - | 2,4 |
Teollisuus yhteensä 1) |
35,4 | + - | 1,5 | 40,1 | + - | 1,4 | 33,7 | + - | 1,5 | 55,9 | + - | 1,1 | 62,1 | + - | 3,1 |
10 - 49 | 30,5 | + - | 2,0 | 34,3 | + - | 2,0 | 26,5 | + - | 2,1 | 49,8 | + - | 1,6 | 57,4 | + - | 4,5 |
50 - 249 | 42,7 | + - | 2,2 | 51,4 | + - | 2,0 | 46,5 | + - | 2,1 | 68,4 | + - | 1,2 | 63,8 | + - | 4,5 |
250 - | 62,9 | + - | 0,8 | 66,3 | + - | 0,7 | 69,7 | + - | 0,6 | 81,3 | + - | 0,3 | 84,7 | + - | 1,5 |
Palvelut yhteensä |
31,3 | + - | 1,6 | 31,9 | + - | 1,7 | 27,1 | + - | 1,6 | 48,0 | + - | 1,4 | 54,2 | + - | 3,8 |
10 - 49 | 30,4 | + - | 1,9 | 29,8 | + - | 2,0 | 25,1 | + - | 2,0 | 45,7 | + - | 1,7 | 52,9 | + - | 4,7 |
50 - 249 | 30,4 | + - | 3,3 | 35,7 | + - | 3,3 | 30,0 | + - | 3,3 | 54,1 | + - | 2,4 | 51,9 | + - | 7,1 |
250 - | 50,3 | + - | 1,6 | 56,7 | + - | 1,5 | 53,2 | + - | 1,5 | 69,2 | + - | 1,0 | 73,5 | + - | 3,5 |
* Taulukon estimaatit on tuotettu Clan-97-ohjalmalla, jonka tulokset eroavat hieman julkaisun tuloksista.
Mittausvirhe
Innovaatio ja innovaatiotoiminta on kyselyssä mahdollista määritellä ja ohjeistaa vain yleisellä tasolla; erilaisille toiminnoille – eri toimialoille ja niiden yrityksille – soveltuvia tarkkoja määritelmiä ei ole kyselyn yhteydessä mahdollista laatia. Viime kädessä käsitteiden tulkinta jää näin ollen vastaavalle yritykselle. Koska innovaatiotutkimus perustuu yrityksen omaan tulkintaan annetuista määritelmistä, otantavirheen ohella mittausvirheen mahdollisuus on olemassa.
Mittausvirhettä eli vastaajan antamia virheellisiä tietoja korjattiin tietojen loogisuustarkistusten perusteella.
Loogisuustarkistusten ohella tietoja arvioitiin ja tarkistettiin vertaamalla niitä tutkimus- ja kehittämistoimintatilastoon sekä muihin olemassa oleviin lähteisiin. Tarvittaessa yrityksiin otettiin yhteyttä ja tarkennettiin innovaatiotoiminnan käsitettä, jonka myötä tietoja korjattiin tarpeen mukaan.
Organisaatio- ja markkinointi-innovaatioista tiedusteltiin yrityksiltä nyt ensimmäistä kertaa (aiemmin niitä on tiedusteltu ’muina yrityksen tekeminä muutoksina’). Koska kysymykset käsitteineen ja määritelmineen esitettiin yrityksille nyt ensimmäistä kertaa, tuloksiin saattaa, riippuen uusien kysymysten tulkinnasta, myös tältä osin liittyä mittausvirhettä. Esimerkiksi valtaosa organisaatio- tai markkinointi-innovaatioita käyttöönottaneista yrityksistä ilmoitti innovaatioiden ensisijaiseksi kehittäjäksi oman yrityksen tai konsernin, joten on mahdollista, että kysymys on tulkittu osittain pikemminkin (uuden menetelmän) käyttöönoton toteuttajaksi kuin sen ensisijaiseksi (varsinaiseksi) kehittäjäksi. Kysymyksiin erilaisten innovaatioiden välisestä yhteydestä liittyi erityisesti loogisuusvirheitä; yritykset ilmoittivat organisaatio- ja markkinointi-innovaatioiden liittyneen tai integroituneen muihin innovaatioihin, vaikka eivät välttämättä ilmoittaneet näistä muista innovaatioista. On mahdollista, että kysymykset tulkittiin liittyväksi yleisemmällä tasolla innovaatioiden välisiin yhteyksiin.
Aineisto korjattiin tältäkin osin loogisuustarkistusten avulla. Tarvittaessa otettiin yhteyttä yrityksiin ja varmistettiin tietojen oikeellisuus ja laatu.
Tulosten raportointi
Tulosten toimialoittaisessa raportoinnissa käytetään
2-numerotasoa lukuun ottamatta seuraavia yhdistettyjä
luokkia:
- kaivostoiminta (luokat 10, 13 ja 14)
- kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden valmistus (luokat 23 ja
24)
- tietokoneiden ja tietoliikennevälineiden valmistus (luokat 30 ja
32)
- muu valmistus, ml. kierrätys (luokat 36 ja 37)
- liikenne (luokat 60, 61, 62 ja 63).
Tekninen palvelu ja tekninen testaus ja analysointi ovat omina
3-numerotason luokkinaan.
Teknologiatason mukainen tarkastelu (ml. myös tietointensiiviset palvelut ja muut alat) on toteutettu 2-numerotasolla käyttäen Eurostatin ja OECD:n luokitusta korkean teknologian, korkean keskitason teknologian, matalan keskitason teknologian ja matalan teknologian toimialoista sekä tietointensiivisistä palveluista 3) :
- korkean teknologian toimialat (luokat 30, 32 ja 33)
- korkean keskitason teknologian toimialat (luokat 24, 29, 31 ja
34-35)
- matalan keskitason teknologian toimialat (luokat 23 ja
25-28)
- matalan teknologian toimialat (luokat 15-22 ja 36-37) sekä
- tietointensiiviset palvelut (luokat 61, 62, 64, 65-67, 72, 74.2
ja 74.3) ja
- muut alat (luokat 10-14, 40-41, 51, 60 ja 63).
1) Tutkimus oli ns. suppea innovaatiotutkimus, joka on toteutettu vuorokerroin ns. laajan innovaatiotutkimuksen kanssa.
2) Toimialaluokitus TOL 2002, Käsikirjoja 4, Tilastokeskus, Helsinki 2002
3) Ks. esim. Statistics in Focus, 13/2006, Eurostat.
Lähde: Innovaatiotoiminta 2006, Tilastokeskus
Lisätietoja: Mervi Niemi (09) 1734 3263, tiede.teknologia@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Leena Storgårds
Päivitetty 12.12.2008
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Innovaatiotoiminta [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-4380. 2006,
8. Käsitteet, määritelmät ja tutkimuksen toteutus
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 14.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/inn/2006/inn_2006_2008-12-12_kat_008_fi.html