Tämä tilasto on lakkautettu.

Tilastosta ei enää tuoteta uusia tietoja.

Tämä sivu on arkistoitu.

Laatuseloste

1. Tilastotietojen relevanssi

Oppilaitosten opettaja- ja henkilökuntatiedot perustuvat Tilastokeskuksen työssäkäynti- ja palkkatilastoista muodostettuun henkilöpohjaiseen aineistoon. Tilastokeskukseen tiedot saadaan kunnallisten oppilaitosten osalta kuntien henkilöstöhallintojärjestelmistä, valtion oppilaitosten osalta Valtiokonttorin palvelussuhderekisteristä ja yksityisten oppilaitosten osalta eri eläkevakuutusrekistereistä.

Opettajat ja muu henkilöstö -aineisto kuvaa syksyn poikkileikkaustilannetta 2003. Keskeisimpiä tietoja ovat mm. opettajien sukupuoli, ikä, koulutus (tutkinto), tehtävätyyppi (rehtori, luokanopettaja, lehtori, professori ym.), työsuhteen luonne (vakinainen, määräaikainen), työpaikan toimiala, työpaikan kunta. Sivutoimiset tuntiopettajat, vierailevat luennoitsijat ja palkattomalla virkavapaalla olevat eivät sisälly tietoihin. Päättelyissä käytetään apuna myös muita eri taustamuuttujia, esimerkiksi opettajiksi määritellään kuntasektorilla opetusalan virka- ja työehtosopimusta noudattavat. Pääasiallisin työsuhde määritellään osittain tulo- ja työaikatietojen perusteella. Tilastossa käytetään voimassaolevia luokituksia esimerkiksi ammatti-, toimiala- ja alueluokituksia sekä demografisia luokituksia.

Tilastolain (23.4.2004/280) mukaan valtion tilastotoimen tehtävänä on huolehtia yhteiskuntaolojen ja niiden kehitystä kuvaavien tilastojen laatimisesta yleistä käyttöä varten. Laki Tilastokeskuksesta (24.1.1992/48) osoittaa tehtävän kuuluvan Tilastokeskukselle. Tilastokeskuksen työjärjestyksen (TK-00-184-03) mukaan Henkilötilastot -toimintayksikkö tuottaa kyseisiä tilastoja mm. työssäkäynnistä ja koulutuksesta.

2. Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus

Opettajatilasto kootaan yhdistelemällä eri rekisterien tietoja. Aineisto on kokonaisaineisto, jossa jokaiselle henkilölle on otettu mukaan vain yksi pääasiallinen työsuhde. Henkilöiden luokittelussa mm. oppilaitostyypeittäin joudutaan rekisteriaineistojen puutteiden ja luokitusten riittämättömyyden vuoksi käyttämään erilaisia päättelysääntöjä.

3. Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus

Eri lähteiden aineistot eroavat toisistaan monella tavalla. Muun muassa tilastointiajankohta ja käytetyt luokitukset voivat vaihdella hieman. Lähtöaineistojen harmonisoinnissa eri aineistoissa joudutaan käyttämään eri päättelysääntöjä. Esimerkiksi yksityisen sektorin opettajaksi määrittelyssä käytetään apuna ammattitietoa, joka on pääsääntöisesti tuotettu viiden vuoden välein, viimeksi vuodelta 2000. Kuntapuolella opettajiksi määritellään opetusalan virka- ja työehtosopimusta noudattavat.

Lähtöaineistojen puutteellisuudet ja käytettyjen tunnusten epäyhtenäisyydet aiheuttavat virhettä, esimerkiksi joitakin lähtöaineistosta puuttuvia kokonaisuuksia on jouduttu paikkaamaan edellisvuoden tilaston sekä työssäkäynti 2003 -ennakkotilaston pohjalta.Muutama koulutuksen järjestäjä tarjoaa sekä ammatillista että ammattikorkeakoulutusta. Näiden oppilaitosten osalta opettajat sijoitetaan oppilaitoksiin eri taustamuuttujien, muun muassa palkkaus ja koulutus, avulla. Joistakin epätarkkuuksista huolimatta kokonaisaineisto on melko tarkka katsaus opettajamääriin.

4. Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus

Opettajatilastoaineisto on lopullinen ja ilmestyy vuosittain. Tiedot ilmestyvät noin 15 - 16 kuukautta viiteajankohdan jälkeen.

5. Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys

Maakunnittaiset opettajamäärät on saatavilla Tilastokeskuksen maksuttomasta StatFin -tietokannasta opettajaryhmittäin ikäryhmän, sukupuolen sekä oppilaitosryhmän mukaan. Kokonaisaineistosta laadittuja taulukoita julkaistaan Oppilaitostilastot-2005 -julkaisussa. Varsinainen tietokanta säilytetään Tilastokeskuksessa, ja siitä on mahdollista tehdä tilauksesta erityisselvityksiä.

6. Tilastojen vertailukelpoisuus

Tilaston laatiminen on aloitettu vuodesta 1995. Eri vuosien vertailtavuutta heikentävät jonkin verran aineiston käsittelysääntöihin tehdyt tarkennukset ja luokitusmuutokset. Esim. Ammattiluokitus 2001 otettiin käyttöön vuoden 2002 tilastossa. Uusimmassa luokituksessa mm. tuntiopettajat eivät ole erillisenä luokkana vaan luokassa lehtorit ja tuntiopettajat.

7. Selkeys ja eheys/yhtenäisyys

Opetusministeriön (AMKOTA- ja KOTA-tietokanta) ja Tilastokeskuksen luvut poikkeavat jossain määrin toisistaan. Eroihin vaikuttavat esimerkiksi eri tilastointiajankohta, eri tilastointikäytännöt ja tiedonantajat. Lisäksi Opetusministeriön luvuissa osa-aikaiset opettajat tilastoidaan työajan mukaisella painolla, kun taas Tilastokeskuksessa osa-aikainen luokitellaan yhdeksi opettajaksi (osa-aikaisuustieto on määritelty erikseen: kokoaikainen, osa-aikainen).

8. Dokumentointi

Tilastossa käytetyt luokitukset löytyvät Tilastokeskuksen kotisivuilta sekä painetuista luokituskäsikirjoista.


Päivitetty 3.5.2005

Viittausohje:

Suomen virallinen tilasto (SVT): Opettajat ja muu henkilökunta [verkkojulkaisu].
Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/ope/ope_2005-05-03_laa_001.html