Julkaistu: 11.7.2014
Verokertymä kasvoi 3,9 prosenttia vuonna 2013
Verojen ja pakollisten sosiaaliturvamaksujen kertymä kasvoi 3,9 prosenttia vuonna 2013. Kertymä oli yhteensä 88,6 miljardia euroa. Veroaste oli 44,0 prosenttia. Veroaste kuvaa verojen ja pakollisten sosiaaliturvamaksujen suhdetta bruttokansantuotteeseen. Veroaste kasvoi 1,2 prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Tiedot käyvät ilmi kansantalouden tilinpidon vuotta 2013 koskevista ennakkotiedoista. Veroaste on nyt aiempaa alemmalla tasolla, koska kansantalouden tilinpidon EKT 2010 -uudistuksen myötä bruttokansantuote kasvoi.
Verot ja pakolliset sosiaaliturvamaksut sektoreittain, 2012 - 2013 1)
Sektori | Vuosi | Miljoonaa euroa | Suhde BKT:hen, % |
S13+S212 Julkisyhteisöt ja Euroopan unionin toimielimet | 2012 | 85 269 | 42,8 |
2013 | 88 589 | 44,0 | |
S1311 Valtionhallinto | 2012 | 40 480 | 20,3 |
2013 | 42 080 | 20,9 | |
S1313 Paikallishallinto | 2012 | 19 359 | 9,7 |
2013 | 20 726 | 10,3 | |
S1314 Sosiaaliturvarahastot | 2012 | 25 245 | 12,7 |
2013 | 25 616 | 12,7 | |
S212 Euroopan unionin toimielimet | 2012 | 185 | 0,1 |
2013 | 167 | 0,1 |
Erityisesti kotitalouksien tuloveron, arvonlisäveron ja yhteisöveron kertymät kasvoivat. Arvonlisäveroa kertyi 18,8 miljardia euroa, mikä on 4,8 prosenttia enemmän kuin vuonna 2012. Kasvuun vaikutti arvonlisäverokantojen korottaminen yhdellä prosenttiyksiköllä vuoden 2013 alusta. Kotitalouksien tuloveron määrä nousi 4,2 prosenttia ja oli yhteensä 25,8 miljardia euroa. Yhteisöveron kertymä kasvoi 13,8 prosenttia 4,7 miljardiin euroon. Lisäksi perintö- ja lahjaveron, tupakkaveron sekä ajoneuvoveron kertymä kasvoi selvästi aiemmasta. Alkoholiveron, energiaveron sekä autoveron kertymä pieneni. Vuoden 2013 uusista veroista pankkiveroa kertyi 134 miljoonaa euroa. Yleisradiovero sisältyy kotitalouksien tuloveron ja yhteisöveron kertymään. Ennakkoarvion mukaan yleisradioveron kokonaiskertymä on noin 500 miljoonaa euroa, josta noin 480 miljoonaa euroa sisältyy kotitalouksien tuloveroon.
Valtion verokertymä oli vuonna 2013 yhteensä 42,1 miljardia euroa ja kasvoi 4,0 prosenttia vuotta aiemmasta. Kuntien verokertymä oli 20,7 miljardia euroa ja kasvoi 7,1 prosenttia. Sosiaaliturvarahastojen pakollisten sosiaaliturvamaksujen kertymän kasvu hidastui 1,5 prosenttiin. Pakollisten sosiaaliturvamaksujen määrä oli 25,6 miljardia euroa. Verojen ja veronluonteisten maksujen osuus julkisyhteisöjen sulautetuista kokonaistuloista oli noin 79 prosenttia vuonna 2013.
Nettoveroaste kasvoi 18,6 prosenttiin vuoden 2012 18,2 prosentista. Nettoveroaste lasketaan vähentämällä veroasteesta julkisyhteisöjen kotitalouksille ja yrityksille maksamien tukipalkkioiden sekä tulon- ja pääomansiirtojen osuus.
Kansantalouden tilinpidon EKT 2010–uudistuksen vaikutukset
Euroopan Unionissa siirrytään uuteen tilinpitojärjestelmään (EKT 2010, englanniksi ESA 2010) syyskuun lopussa 2014. Tilinpidon tiedot pohjautuvat tuolloin uuteen EKT 2010 -menetelmäkäsikirjaan. Suomen osalta uuteen järjestelmään siirryttiin 11.7.2014 julkaistuissa kansantalouden tilinpidon tiedoissa. Uudistukseen ei sisälly paljoakaan perustavanlaatuisia muutoksia, mutta sen myötä kansantalouden tilinpidon järjestelmä päivittyy ajantasaisemmaksi suhteessa nykyiseen taloudelliseen ympäristöön ja vastaa tietojen käyttäjien uusiin tietotarpeisiin. Uudistuksen myötä bruttokansantuotteen arvo kasvaa kaikkina vuosina. Tämä vaikuttaa veroasteeseen, joka kuvaa verojen ja palkollisten sosiaaliturvamaksujen suhdetta bruttokansantuotteeseen. Tarkempia tietoja kaikista EKT 2010 -uudistuksen vaikutuksista löytyy kansantalouden tilinpidon EKT 2010 -uudistuksen Internet-sivuilta osoitteesta https://www.stat.fi/til/ekt2010.html .
Veroihin ja veroluonteisiin maksuihin uudistus vaikuttaa arvonlisäveron uudistuneen käsittelyn, bruttokansantuotteen kasvun sekä muutamien pienempien muutosten kautta. EKT 2010 -uudistuksen yhteydessä kuntien ja kuntayhtymien maksaman ja kunnille palautetun arvonlisäveron tietolähteenä siirryttiin käyttämään verohallinnon tietoja vuodesta 2002 alkaen, koska aiemmin tietolähteenä käytetty kuntataloustilasto ei sisältänyt liikelaitosten arvonlisäveroa. Uudistuksen seurauksena arvonlisäverokertymä ja veroaste nousivat. Nettoluotonantoon muutoksella ei ole vaikutusta. Lisäksi aikasarjauudistuksen yhteydessä ajoneuvojen rekisteröintimaksu muutettiin maksusta veroksi. Muutos tehtiin vuodesta 1997 alkaen.
Uusi ja vanha veroaste 1975–2013*
* Ennakkotieto
Lähde: Kansantalouden tilinpito, Tilastokeskus
Lisätietoja: Kirsi Peltonen 029 551 3464, rahoitus.tilinpito@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Leena Storgårds
Julkaisu pdf-muodossa (277,7 kt)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Kuviot
-
- Liitekuvio 1. Veroaste 1975 - 2013* (11.7.2014)
- Liitekuvio 2. Veroaste veronsaajasektoreittain 1975 - 2013* (11.7.2014)
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Verot ja veronluonteiset maksut (11.7.2014)
Päivitetty 11.7.2014
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Verot ja veronluonteiset maksut [verkkojulkaisu].
ISSN=1798-1131. 2013. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 21.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/vermak/2013/vermak_2013_2014-07-11_tie_001_fi.html