Tämä tilasto on lakkautettu.
Tilastotietoa tästä aiheesta julkaistaan toisen tilaston yhteydessä.
Laatuseloste: yrityssaneeraukset
1. Tilastotietojen relevanssi
Vireille pannuilla yrityssaneerauksilla tarkoitetaan kalenterivuoden aikana yrityssaneeraukseen haettuja yrityksiä ja yhteisöjä.
Samaa yritystä voidaan vuoden aikana hakea yrityssaneeraukseen useiden eri velkojien toimesta. Hakemusten määrä on aina suurempi kuin tilastoissa esitetty vireille pantujen yrityssaneerausten määrä.
Kalenterivuoden ensimmäinen yrityssaneeraushakemus tilastoidaan vireille pantuna yrityssaneerauksena. Kalenterivuonna saapuneet samaa yritystä tai yhteisöä koskevat muut hakemukset näkyvät tilastoissa ainoastaan loppuun käsitellyissä asioissa.
Loppuun käsitellyillä yrityssaneerausasioilla tarkoitetaan Tilastokeskuksen yrityssaneeraustilastossa käräjäoikeuksissa loppuun käsiteltyjä yrityssaneerausasioita. Yrityssaneeraustilastossa tilastoidaan yrityssaneeraushakemusten lisäksi myös muut käräjäoikeuksissa käsitellyt yrityssaneerausasiat.
Loppuun käsiteltyjä yrityssaneerausasioita koskevat tilastot kuvaavat eri perusjoukkoa kuin vireille pannut yrityssaneeraukset. Loppuun käsitellyt asiat sisältävät jo tilastovuotta aiemmin vireille tulleita asioita ja vastaavasti osa tilastovuonna vireille tulleista asioista käsitellään loppuun vasta tulevina vuosina.
Alueelliset tiedot yrityssaneeraustilastoissa perustuvat yksitoimipaikkaisilla yrityksillä toimipaikan sijaintikuntaan. Niillä monitoimipaikkaisilla yrityksillä, joiden kaikki toiminta sijaitsee samassa kunnassa, käytetään myöskin yrityksen toimipaikkojen sijaintikuntaa. Useissa kunnissa toimivat yritykset luokitellaan kuten aiemmin kotikunnan perusteella. Muissa tapauksissa käytetään alueellisen tiedon perusteena velallisen kotikuntatietoa. Yrityksen toimipaikka- ja kotikuntatiedot saadaan Tilastokeskuksen yritysrekisteristä. Ennen vuotta 2004 julkaistuissa tilastoissa alueellisen tiedon pohjana oli aina yrityksen kotikunta.
Vuoden 1993 helmikuussa (8.2.1993) tuli voimaan uusi laki yrityksen saneerauksesta. Lailla pyritään korjaamaan taloudellisiin vaikeuksiin joutuneiden yritysten taloudellista asemaa.
Yritysten saneerausmenettely on vaihtoehto yrityksen konkurssille. Menettely tähtää elinkelpoisen yrityksen toiminnan jatkumisen turvaamiseen. Tuomioistuimen harkinnassa on päättää, onko yrityksellä elinmahdollisuuksia saneerattuna.
Lain yrityksen saneerauksesta tultua voimaan velkojat eivät enää voi ajaa konkurssiin elinkelpoista yritystä. Saneerausmenettely syrjäyttää konkurssin, jos saneeraukselle on tuomioistuimen mielestä olemassa edellytykset
Konkurssi voidaan torjua tekemällä saneeraushakemus ennen kuin konkurssiin asettamispäätös on tehty. Samoin, jos saneeraushakemus on tehty ja yritystä haetaan konkurssiin, on konkurssihakemuksen käsittely lykättävä, kunnes päätös saneerausmenettelyn aloittamisesta on tehty. Konkurssimenettely voidaan jatkossa käynnistää uudelleen, mikäli velallinen laiminlyö maksuohjelman mukaiset velan maksut tai osoittautuu maksukyvyttömäksi.
2. Tilastotutkimuksen menetelmäkuvaus
Tilastokeskukselle toimitetaan oikeusministeriön kautta kuukausittain tiedot käräjäoikeuksissa käsitellyistä yrityssaneerausasioista. Kerran vuodessa saadaan aineisto käräjäoikeuksissa loppuun käsitellystä yrityssaneerausasioista. Aineistot ovat kokonaisaineistoja. Tiedot saadaan käräjäoikeuksien asiankäsittelyjärjestelmästä, josta käytetään lyhennettä Tuomas. Tuomas-järjestelmä otettiin käyttöön 1.12.1993. Tilastokeskuksessa yrityssaneeraukseen haettuun yritykseen yhdistetään sitä kuvaavat taustatiedot, kuten toimiala ja henkilökunnan määrä.
3. Tietojen oikeellisuus ja tarkkuus
Vireille tulleiden asioiden aineistot tarkentuvat korjausten ja tarkistusten edetessä. Luvut korjaantuvat pääsääntöisesti jo seuraavan vuosineljänneksen aikana. Muutokset yleensä ovat vähäisiä, eikä niillä ole merkitystä ilmiöiden kokonaiskuvan muodostamisessa.
4. Julkaistujen tietojen ajantasaisuus ja oikea-aikaisuus
Vireille tulleiden asioiden tilastot julkaistaan puolentoista kuukauden viiveellä vuosineljänneksen päättymisestä. Päättyneiden asioiden tilasto julkaistaan 4,5 kuukauden viiveellä tilastovuoden päättymisestä
5. Tietojen saatavuus ja läpinäkyvyys/selkeys
Vireille tulleet yrityssaneeraukset ja käräjäoikeuksiin saapuneet yrityssaneerausasiat tilasto julkaistaan neljännesvuosittain Tilastokeskuksen konkurssitiedote-julkaisussa. Päättyneitä asioita kuvaavat tiedot julkaistaan kerran vuodessa, toukokuussa, konkurssitiedotteen laajemmassa numerossa.
Vireille pantujen yrityssaneerausten päätoimialoittaiset aikasarjat kuukausi-, vuosineljännes- ja vuositasolla vuodesta 1993 alkaen löytyvät Tilastokeskuksen maksuttomasta StatFin-tietopalvelusta internetistä aihealueen Oikeus alta osoitteesta: http://statfin.stat.fi/statweb.
6. Tilastojen vertailukelpoisuus
Tilastoissa on käytetty Tilastokeskuksen toimialaluokitusta TOL 2002. Esitetyissä aikasarjoissa, tai vertailuissa edelliseen vuoteen, aikaisemmat käytetyt toimialaluokitukset on muutettu luokitusavaimia käyttäen TOL 2002:ta vastaavaksi.
Tilastoissa käytetään tilastovuoden lopussa voimassa olevaa kuntaluokitusta. Aikaisempien vuosien luvut on muutettu vastaamaan uusinta kuntaluokitusta, jotta tilastot olisivat vertailukelpoisia.
Käräjäoikeuksien lukumäärä tilastoissa vastaa tilastoajankohdan tilannetta. Aiempien vuosien käräjäoikeustiedot on muutettu uusinta tilannetta vastaavaksi vertailtavuuden helpottamiseksi.
7. Selkeys ja eheys/yhtenäisyys
Tuomas-järjestelmästä saadut yrityssaneeraustiedot ovat yhtenäisiä ja kattavia vuoden 1995 alusta lähtien. Vireille pantujen yrityssaneerauksien StatFin-aikasarja on yhtenäinen yrityssaneerauslain voimaantulosta 8.2.1993 lähtien.
Päivitetty 27.5.2005
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Yrityssaneeraukset [verkkojulkaisu].
ISSN=1798-5781. 2005,
Laatuseloste: yrityssaneeraukset
. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 16.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/ysan/2005/ysan_2005_2005-05-27_laa_001.html