Taulukko 1. Kuntapäättäjien vastaukset palvelurakenteen uudistamiskysymykseen luokkiin tiivistettyinä

Kuntayhteistyö

  • kuntaparitoiminta, seutuyhteistyö, isäntäkuntamalli, Kainuun hallintokokeilu, pääkaupunkiseutuyhteistyö, kuntien yhdistäminen tai/ja Kuuma-kuntien yhteistyötä lisäämällä, seudullisella koordinoinnilla ja tuottamisella niin yksityisten kuin kunnallisten toimijoiden kanssa, kuntayhtymäyhteistyö, hankintayhteistyö, verkostokaupunkiyhteistyö, yhteistyö "vapaaehtoisilla" hallinnonaloilla, ei isoa kuntakumppania (pohjaton kaivo!), yhteistyö samankokoisen naapurikunnan kanssa, yhteistyö konkreettiselle ja taloudellisesti kannattavalle tasolle, ennakkoluulottomasti eri toimintojen tuottaminen yhdessä
  • syvä yhteistyö kaavoituksessa, teknisessä toimessa, kirjanpidossa, talous- ja palkkahallinnossa, rakennusvalvonnassa, ympäristö, vesi-viemärilaitokset, kaatopaikat, kirjasto-, kansalaisopistotoiminnassa ja elinkeinopolitiikassa; henkilöstöyritys ym. palvelutuotantotapojen uudistus, kuntien tietoliikenteen tehostaminen, asia- ja palveluprosessien avaaminen, lisätuottojen hakeminen kuntakonsernin yhtiöistä, yhteistyö uusilla toimialoilla
  • uudistustyötä on tehty kaikenaikaa , yhteistoiminta (vapaaehtoinen sekä valtiovallan pakottama) lisääntyy

Kuntien yhteiset palvelut

  • aivan uudentasoinen yhteistyö usean naapurikunnan kanssa alkaen sosiaali- ja terveystoimen yhdistämisestä ja sitten jatketaan sivistystoimella, 1 kunta hoitaa 3 kunnan palveluitten hallinnoinnin eri sektoreilla, 5 kunnan sopimuspohjainen yhteistyö, seudun verkostokaupunkihankkeen yhteinen palvelutuotanto, yhteisesti lähikuntien kanssa, yhtiömuotoisena taikka liikelaitoksena, myydään ja ostetaan viranhaltijapalveluja sekä sosiaali- ja terveyspalveluja naapurikuntien kanssa, kunnalliset tytäryhtiöt, ostopalveluina naapureilta tai yrityksiltä
  • rakenteita uudistetaan keskittämällä toimintoja useamman kunnan yhteiskäyttöön yhteisellä keskitetyllä hallinnolla, useamman kunnan yhteistyö esim. rakennus- ja ympäristöluvat, yhteiset lautakunnat, yhteiset virat/toimet

Kouluverkko

  • kouluverkkorukkaus, kouluverkon karsiminen, saneeraus, lakkauttaminen, tiivistäminen, suhteuttaminen tarpeeseen seutuyhteistyöllä, perusopetus keskitetään, tuntikehys/ryhmäkoot, sivukoulujen lakkauttaminen, koulutuskuntayhtymien yhdistäminen, peruskoulutusjärjestelmän tarkastelu, terveyspiiri ensin, sitten sosiaalipiiri ja lopuksi koulupiiri, toimintayksiköitä vähentämällä (esim. koulut), yhdistetään toisen asteen koulutus ja ammattikorkeakoulu, yhtenäiskouluun siirtyminen, kyläkouluilla ei enää pitkää tulevaisuutta, yhteistyö naapureiden kanssa koulutoimessa

Sosiaali- ja terveystoimi

  • alueellinen palveluyhteistyö sosiaali- ja terveystoimessa, kuntaliitos ja uusi sosiaali- ja terveystoimen strategia, sosiaalipalvelujen (päivähoito, vammaisten päivätoiminta) ulkoistaminen, peruspalvelupiiri, laitosten ja laitospaikkojen vähentäminen, terveydenhuoltoaluehanke, terveyskeskuskuntayhtymän purkaminen ja sosiaali- ja terveystoimen yhdistäminen sekä siirtyminen laajempiin seudullisiin palveluyksiköihin, uusi sosiaali- ja terveystoimen strategia, sairaanhoitopiirien rajat poistettava
  • seutuyhteistyö vanhustyössä, vanhuspalvelut kokonaisuudessaan kunnan omiin käsiin, jatketaan vanhushuollon palvelurakenteen kehittämistä, vanhustenhuollossa varsinkin henkilöstöä pitäisi lisätä
  • menokasvun hillitseminen sosiaali- ja terveystoimen alueella yhteistyössä kuntien kanssa, palveluseteli, ateriapalveluiden uudelleenjärjestelyt, sote-piiri, yksikkökoon kasvattaminen päivähoidossa, päivähoidon keskittäminen, lastensuojelun työprosessien kehittäminen ja perhehoidon osuuden lisääminen, kotihoidon työprosessien kehittäminen, säätiön perustaminen vajaakuntoisten toiminnassa, selkeä palvelujen karsinta erityisesti sosiaali- ja terveyshuollosta, sosiaalitoimen maksujen korotukset

Kuntaliitokset

  • kuntien yhteistyönä ja lopulta uuden kunnan muodostamisella, liitoksen mahdollistamat muutokset, liitoksen tuomat hyödyt ja yhteisten palvelujen rakentaminen seutukunnassa, toimintoja liittyvässä kunnassa muutetaan melko paljon, kuntaliitos joten henkilöstö vähenee luonnollisen poistuman kautta, liitoksen toteutuessa saadaan yhteistyöllä palvelut säilymään ja säästöäkin, uuden kunnan muodostamisen yhteydessä palvelurakenteet muokataan uudella tavalla
  • kuntaliitossopimus ja toimintojen ja palveluiden yhteensovittaminen alkaa, kuntaliitosten myötä bruttomääräinen henkilöstön väheneminen eläköitymisen vuoksi, kuntien yhdistyminen ja yhteisten palvelutuotantoyritysten luominen, kuuden kunnan liitosselvittelyiden kautta, useamman kunnan liitos ja sosiaalitoimien yhdistäminen ja ruokahuollon keskittäminen, kuntaliitoksen jälkihoito tehty, henkilöstöselvitys kuntaliitoksen jälkeen ja henkilöstöä kolmannes liikaa kuntakokoon nähden, toivottavasti päädytään kuntaliitoksiin ja sitä kautta päällekkäisyyksien purkamiseen, uudella kunnalla uudet ajatukset

Prosessien tehostaminen ja hallinnolliset keinot

  • palveluprosessit uusiksi, radikaali organisaatiouudistus, avataan palveluprosessit, peruspalvelujen kartoitus ja sitä kautta menojen tarkastelu, hallintokuntien rajoja madalletaan, palvelustrategian linjaama tuotantotapojen monipuolistaminen, karsimalla palveluverkostoa ja tiloja vähentämällä, asioimissuunnan mukainen palvelurakenteen uudistaminen, keskittyminen ydinprosesseihin, päällekkäisyyksien poistaminen, talouden tervehdyttämisohjelma, päällekkäisyyksien purkaminen lähinnä seutu- ja maakuntatasolta, luodaan uusi tavoiteorganisaatio
  • henkilöstölle lisäkoulutusta, johtotason koulutus, tiimityöskentely, virkamiesten osaamista lisäämällä, henkilöstön tietoisuutta kokonaisuudesta lisätään, vastuun siirto alaspäin organisaatiossa, omien toimintojen priorisointitarkistus, sivistystoimen hallinto kunnan ulkopuolelta, luonnollista poistumaa hyödyntämällä, henkilöstöön ei kajota, johtajien vähentäminen, keskittämällä ja yhdistämällä hallintokuntia kunnan sisällä, ydin- ja tukipalvelut eriytetty, tuotantotapojen yksinkertaistaminen ja virtaviivaistaminen, pullonkaulojen poisto, henkilöstömenojen vähentäminen virkojen ja toimien täyttämättä jättämisellä, eläkkeelle jäävien tilalle ei tarvitse palkata uusia työntekijöitä, palvelutason heikentäminen kaikkialla, uutta teknologiaa hyödyntämällä, palvelutarjonnan supistaminen ja laatutason pudottaminen, palveluprosessit käydään läpi konsultin avustuksella ja tehokkuutta etsitään laadun kärsimättä
  • linjauksia siivoustoimen ja ruokapalvelun yhdistämisessä isoksi kokonaisuudeksi, kunnalliset tytäryhtiöt, omistajapolitiikan kautta kiinteistötointa järkevöittämällä, erityisesti tukipalveluissa uudelleenorganisoinnit, kirjanpito- ja palkkahallintoa yhdistämällä, palveluverkkojen rationalisointi, valtiovalta vastaa erityispalvelujen tuottamisesta kohtuullisin hinnoin, tiivistämällä tuotantoverkkoa, toimintojen vähentäminen ja yhdistäminen, tuottavuus +5 % vuoteen 2009 mennessä, ammattitaitoinen kilpailutus

Kilpailuttaminen, yksityistäminen, ostopalvelut

  • eräiden palvelujen ulkoistaminen, tukipalvelut kilpailukykyiseksi liikelaitokseksi, tilaaja-tuottajamalli, kuntatilitoimisto, ulkoistamismahdollisuuksien tarkastelu muttei itseisarvo, kilpailuttamisen lisääminen varsinkin uusien toimintojen tai toimintojen lisäämistarpeissa, kilpailuttamalla niillä alueilla missä on aidosti olemassa markkinoita, ostopalveluihin siirtyminen, palvelujen tuottaminen seudullisena yhteistyönä (esim. Oy), kaikissa tilanteissa palvelujen kilpailuttaminen, toimintoja lakkautetaan ja ulkoistetaan, tukipalveluita kilpailutetaan, liikelaitostaminen, ulkoistusta teknisellä puolella, vesiyhtiön perustaminen, yhtiöittäminen, tietotekniikkayhtiö, elinkeinoyhtiö
  • palvelujen osto kolmannelta sektorilta ja yksityisiltä, liikelaitosten yhtiöittäminen, hallittu kilpailuttaminen, sosiaalipalvelujen ulkoistaminen (päivähoito, vammaisten päivätoiminta), lisätuottojen hakeminen kuntakonsernin yhtiöistä, oman tuotannon kustannukset lasketaan, henkilöstöyritys ym. palvelutuotantotapojen uudistus, yksityisen sektorin kanssa tehtävä yhteistyö

Muut

  • valtion otettava oman vastuunsa, valtion verotulojen jako, kuntayhteistyön ennakkoluuloton tiivistäminen aloitettu

 


Päivitetty 19.6.2006