Tiedote 21.4.2005
Kuluttajabarometri maakunnittain: Kuluttajilla valoisat talousnäkymät
Kuluttajien luottamus talouteen vahvistui kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Luottamusindikaattorin arvo oli 15,2. Se kasvoi edellisestä neljänneksestä 3,5 pistettä ja oli myös pari pistettä pitkäaikaisen keskiarvon yläpuolella. Erityisesti odotukset kuluttajien omasta talouskehityksestä olivat paremmat kuin koskaan. Lisäksi säästämismahdollisuudet olivat edelleen huippulukemissa ja odotukset maan talouden kehityksestä sekä työttömyydestä olivat muuttuneet myönteisemmiksi edelliseen neljännekseen verrattuna. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen maakunnittaiseen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin tammi-, helmi- ja maaliskuussa 4 750 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien hyvä taloustilanne vauhdittaa ostoaikeita
Kuluttajien arviot etenkin omasta taloudestaan olivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä kokonaisuutena katsoen paremmat kuin koskaan. Arviot viimeisten 12 kuukauden talouskehityksestä olivat pitkäaikaisen keskiarvon yläpuolella ja odotukset seuraavien 12 kuukauden talouskehityksestä ennätyksellisen korkealla. Myös kotitalouksien rahatilanne oli parempi kuin koskaan.
Kuluttajien arviot kestotavaroiden ostamisen edullisuudesta olivat hyvin myönteiset. Puolet haastatelluista piti ajankohtaa ostamiselle edullisena ja vain viidesosa epäedullisena. Ostoaikeita oli runsaasti. Kotiin liittyvien hankinta-aikeiden kärjessä oli kodin sisustaminen, johon joka toinen talous aikoi sijoittaa rahaa. Neljä taloutta kymmenestä aikoi hankkia kotiin viihde-elektroniikkaa ja suunnilleen yhtä moni tehdä asuntoremontin. Joka viides aikoi ostaa kodinkoneita.
Remonttia ja sisustamista sekä viihde-elektroniikan hankintaa suunnitteli useampi kuin koskaan vastaavaan aikaan. Kodinkonehankintoja suunnittelevien määrä oli hienoisessa laskussa.
Kotitalouksien aikomukset käyttää rahaa kotiin seuraavan kuuden kuukauden aikana
Hankinta-aikeita eniten ylemmillä toimihenkilöillä ja opiskelijoilla
Ylempien toimihenkilöiden ja opiskelijoiden talouksilla oli eniten kotiin liittyviä ostoaikeita. Poikkeuksen muodostivat remonttiaikeet, joita opiskelijoilla on vähiten. Vähiten ostoaikeita oli useimmiten eläkeläistalouksilla. Eri alueista ostoaikeiden kärkiryhmässä on Uusimaa, jossa ylempien toimihenkilöiden ja opiskelijoiden talouksien suhteellinen osuus on muuta maata korkeampi.
Rahankäyttöaikomukset kodinhankintoihin maakunnittain ja väestöryhmittäin seuraavan kuuden kuukauden aikana, prosenttia kotitalouksista
Maakunta | Kodin sisustus | Viihde-elektroniikka** | Asunnon korjaus | Kodinkoneet | Digisovitin tai -tv | Asunto |
Uusimaa | 52 | 47 | 35 | 24 | 16 | 8 |
Varsinais-Suomi | 47 | 40 | 35 | 23 | 14 | 10 |
Satakunta | 44 | 30 | 41 | 19 | 10 | 5 |
Kanta-Häme | 45 | 42 | 43 | 18 | 17 | 5 |
Pirkanmaa | 51 | 40 | 38 | 22 | 14 | 8 |
Päijät-Häme | 45 | 41 | 37 | 19 | 15 | 8 |
Kymenlaakso | 41 | 34 | 52 | 22 | 9 | 8 |
Etelä-Karjala | 36 | 44 | 38 | 17 | 12 | 7 |
Etelä-Savo | 42 | 43 | 38 | 15 | 23 | 2 |
Pohjois-Savo | 45 | 44 | 37 | 24 | 21 | 5 |
Pohjois-Karjala | 48 | 41 | 37 | 16 | 23 | 10 |
Keski-Suomi | 51 | 39 | 34 | 24 | 14 | 8 |
Etelä-Pohjanmaa | 38 | 40 | 41 | 17 | 19 | 6 |
Pohjanmaa | 40 | 41 | 34 | 18 | 16 | 7 |
Keski-Pohjanmaa | 59 | 33 | 47 | 23 | 17 | 7 |
Pohjois-Pohjanmaa | 46 | 39 | 38 | 20 | 16 | 8 |
Kainuu | 39 | 44 | 33 | 22 | 15 | 9 |
Lappi | 39 | 36 | 37 | 15 | 16 | 7 |
Itä-Uusimaa | 38 | 46 | 44 | 17 | 20 | 8 |
Koko maa | 47 | 42 | 38 | 21 | 16 | 8 |
Väestöryhmä * | Kodin sisustus | Viihde-elektroniikka** | Asunnon korjaus | Kodinkoneet | Digisovitin tai -tv | Asunto |
Maatalousyrittäjät | 27 | 38 | 50 | 23 | 18 | 7 |
Muut yrittäjät | 42 | 39 | 44 | 18 | 16 | 11 |
Ylemmät toimihenkilöt | 64 | 51 | 46 | 28 | 17 | 13 |
Alemmat toimihenkilöt | 59 | 43 | 40 | 25 | 16 | 10 |
Työntekijät | 49 | 43 | 42 | 22 | 15 | 8 |
Työttömät | 44 | 45 | 28 | 18 | 17 | 6 |
Opiskelijat | 58 | 60 | 23 | 28 | 20 | 5 |
Eläkeläiset | 21 | 23 | 36 | 10 | 12 | 2 |
Omaa kotitaloutta hoitavat yms. | 56 | 47 | 39 | 27 | 17 | 12 |
Yksinasuvat | 43 | 43 | 25 | 20 | 15 | 5 |
Lapsiperheet | 59 | 47 | 45 | 25 | 18 | 9 |
Muut (aikuis)taloudet | 43 | 37 | 45 | 19 | 15 | 9 |
Kaikki yhteensä | 47 | 42 | 38 | 21 | 16 | 8 |
*) Väestöryhmä määritellään tässä vastaajan tai vastaajan kotitalouden ominaisuuden perusteella. | ||||||
**) Sisältää myös digisovittimen ja digitelevision |
Itä-Uudenmaan, Kainuun, Keski-Pohjanmaan ja erityisesti Ahvenenmaan luvut eivät ole haastattelujen pienen määrän vuoksi yhtä luotettavia kuin muiden maakuntien luvut. Ahvenanmaan lukuja ei esitetä niiden suuren satunnaisvaihtelun vuoksi.
Uusi viihde-elektroniikka yleistyy nopeasti.
Tällä hetkellä noin neljällä taloudella kymmenestä on käytössään DVD-laite tai laajakaistayhteys. Suunnilleen kolmella kymmenestä on digitaalikamera, digisovitin tai laajakuvatelevisio ja kahdella kymmenestä kamerapuhelin. Viimeisen vuoden aikana nämä laitteet ovat yleistyneet nopeasti.
Uuden viihde-elektroniikan yleisyys kotitalouksissa, helmikuu 2004 ja 2005.
Saldoluku saadaan vähentämällä painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Kuluttajien luottamusindikaattori on keskiarvo tulevaa 12 kuukautta koskevan neljän kysymyksen saldoluvusta: oma ja Suomen talous, kotitalouksien säästämismahdollisuudet sekä työttömien määrä. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella välillä -100 ja 100.
Lähde: Kuluttajabarometri maakunnittain 2005, 1. vuosineljännes. Tilastokeskus
Lisätietoja: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349
Linkit: Tiedotteeseen liittyvä tilastojulkistus.