Peruskoulun oppilaista 26 % sai tehostettua tai erityistä tukea vuonna 2024
Tilastokeskuksen mukaan yhä useampi peruskoulun oppilas sai oppimisen tukea vuonna 2024. Tehostettua tukea sai 88 900 eli 16 % ja erityistä tukea 57 000 eli 10 % peruskoulun oppilaista. Tehostettua tukea sai aiempaa useampi oppilas, sen sijaan erityistä tukea saaneiden oppilaiden määrä väheni hivenen. Tukien yhteenlaskettu osuus kasvoi 0,8 prosenttiyksikköä edellisvuodesta.
Keskeisiä poimintoja
- Enemmistö sekä tehostetun että erityisen tuen oppilaista oli poikia. Tehostetussa tuessa poikien osuus oli 61 % ja erityisessä tuessa 69 %. Kaikista peruskoululaisista poikia oli 51 % vuonna 2024.
- Kokonaan erityisryhmässä tai -luokassa opiskelevien oppilaiden osuus kaikista erityistä tukea saaneista oppilaista kasvoi.
- Tehostetun tuen osuudet kasvoivat kaikissa maakunnissa. Erityisen tuen osuudet pysyivät edellisen vuoden tasolla lähes kaikissa maakunnissa.
- Varhaiskasvatuksen yhteydessä annettavassa esiopetuksessa 17 % oppilaista sai tehostettua tai erityistä tukea. Poikia oli heistä 70 %.
- Tutkintoon johtavassa ammatillisessa koulutuksessa erityistä tukea sai 12 % opiskelijoista.
Pääosin yleisopetuksen ryhmässä tai erityiskoulun erityisryhmässä opiskeli aiempaa harvempi erityistä tukea saanut oppilas
Kokonaan erityiskoulun eritysryhmässä tai -luokassa opiskelevien osuus on pienentynyt edelleen hieman. Vuonna 2024 osuus oli 5,2 % kaikista erityistä tukea saaneista oppilaista. Sen sijaan muissa kuin erityisoppilaitoksissa kokonaan eritysryhmässä tai -luokassa opiskelevien osuus kasvoi. Samaan aikaan pienentyi niiden oppilaiden osuus kaikista erityisen tuen oppilaista, jotka opiskelivat pääosin yleisopetuksen ryhmässä. Tämä tapahtui niin vuosiluokkien 1–6 kuin vuosiluokkien 7–9:kin kohdalla. 1–6 vuosiluokkien erityisen tuen oppilaista 32 % sai 80–100 % opetuksesta yleisopetuksessa vuonna 2024, mikä on 3 prosenttiyksikköä vähemmän kuin edellisenä vuotena. Vuosiluokilla 7–9 osuus oli 34 %, mikä on 2 prosenttiyksikköä pienempi kuin edellisvuotena.
Kokonaan erityiskoulun erityisryhmässä tai -luokassa opetuksensa saavien osuus on pienentynyt vuosittain; vuonna 2024 osuus oli 8,2 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuonna 2011. Muun kuin erityiskoulun erityisryhmässä tai -luokassa kokonaan opetuksensa saavien osuus oli 28 %, mikä on 2 prosenttiyksikköä suurempi kuin edellisenä vuotena.
Erityistä tukea saaneista oppilaista 33 % sai opetuksensa kokonaan erityisryhmässä tai -luokassa ja 33 %:lla oppilaista 80–100 % opetuksesta oli yleisopetuksen ryhmässä. Lopuilla 34 %:lla opetus oli tasaisemmin sekä yleisopetuksen ryhmissä että erityisryhmissä tai -luokissa.
”Opetus kokonaan yleisopetuksen ryhmässä” -toteutuspaikkatieto on korvattu syksystä 2020 alkaen luokalla ”Opetuksesta 80–100 % yleisopetuksen ryhmässä”, joka sisältää inkluusion määritelmän 80 % tai enemmän yleisopetuksen ryhmässä.
Erityisen tuen oppilaista 18 %:lla oli pidennetty oppivelvollisuus syksyllä 2024. Osuus on 1,4 prosenttiyksikköä pienempi kuin edellisenä vuotena. Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaista poikia oli 69 % ja tyttöjä 31 %.
Tehostetussa tuessa väheni edelleen kaikkien eri tukimuotojen käyttö, erityisessä tuessa suurimpien tukien osuudet kasvoivat hieman
Tehostettua tukea syksyllä 2024 saaneista oppilaista 76 %:lla tukeen sisältyi osa-aikaista erityisopetusta, 48 %:lla tukiopetusta, 29 %:lla avustajapalveluita, 1 %:lla tulkitsemispalveluja ja 5 %:lla erityisiä apuvälineitä.
Viimeisen viiden vuoden aikana tehostettuna tukena annetun tukiopetuksen määrä on vähentynyt 10 prosenttiyksikköä. Liki saman verran ovat vähentyneet avustajapalvelut. Tulkitsemispalveluiden käyttö on vähentynyt eniten, se on tipahtanut puoleen vuodesta 2020.
Erityistä tukea saaneista oppilaista 42 %:lla tukeen sisältyi osa-aikaista erityisopetusta, 34 %:lla tukiopetusta, 53 %:lla avustajapalveluita, 3 %:lla tulkitsemispalveluja ja 11 %:lla erityisiä apuvälineitä.
Erityisessä tuessa nousivat vuonna 2024 hieman suurimpien tukien eli osa-aikaisen erityisopetuksen ja avustajapalveluiden osuudet, mutta osuudet ovat huomattavan paljon alhaisemmat kuin tarkastelujakson alussa vuonna 2020. Myös erityisessä tuessa tulkitsemispalveluiden osuus on tippunut vuodesta 2020 liki puoleen, ollen vuonna 2024 yhteensä 2,9 %. Tukiopetus sekä erityiset apuvälineet olivat ainoat tukimuodot, joiden käyttö oli vuonna 2024 edellisen vuoden tasolla.
Erityisenä tukena annetun tuen eri tukimuodoista ainoastaan erityisten apuvälineiden osuus on kasvanut vuodesta 2020, muiden on vähentynyt.
Peruskoululaisista 24 % sai osa-aikaista erityisopetusta
Lukuvuonna 2023–2024 osa-aikaista erityisopetusta sai kaikkiaan 136 600 oppilasta, joka oli 24,4 % syksyn 2023 peruskoululaisista. Osuus on 0,6 prosenttiyksikköä suurempi kuin edellisenä lukuvuotena.
Syksyllä 2023 osa-aikainen erityisopetus sisältyi 66 200 oppilaan tehostettuun tukeen ja 24 200 oppilaan erityiseen tukeen. Vähennyslaskun avulla voidaan päätellä, että osa-aikaista erityisopetusta lukuvuonna 2023–2024 saaneista 136 600 oppilaasta noin 46 200 eli 34 % sai osa-aikaista erityisopetusta yleisenä tukena.
Ainakin joka kolmannelle peruskoululaiselle jonkinlaista oppimisen tukea
Käytettävissä olevien tilastojen mukaan ainakin 33,8 % syksyn 2023 peruskoulun oppilaista sai jonkinlaista tukea lukuvuonna 2023–2024. Osuus on 1,8 prosenttiyksikköä suurempi kuin edellisenä vuotena.
Tehostettua tukea, erityistä tukea tai osa-aikaista erityisopetusta yleisenä tukena sai lukuvuonna 2023–2024 yhteensä 189 600 oppilasta. Osa-aikaisen erityisopetuksen lisäksi yleistä tukea saatettiin antaa myös muilla tavoin, mutta nämä muut yleisen tuen tukimuodot eivät sisälly Tilastokeskuksen oppimisen tuki -tilastoon.
Tehostetun ja erityisen tuen yhteenlasketut osuudet vaihtelivat maakunnissa 22 %:sta 32 %:iin
Tehostetun tuen osuudet kasvoivat kaikissa Suomen maakunnissa. Korkein tehostettua tukea saaneiden oppilaiden osuus oli Pohjois-Karjalassa, 18,8 %, ja matalin Kainuussa, 14,2 %.
Erityisen tuen osuudet vähenivät 10 maakunnassa ja kasvoivat 9 maakunnassa. Suurin vähennys oli Uudenmaan maakunnassa, -0,7 prosenttiyksikköä. Juuri missään maakunnassa ei tapahtunut merkittävää kasvua. Manner-Suomessa suurin yksittäinen kasvu oli Kainuun maakunnassa, 0,5 prosenttiyksikköä.
Manner-Suomen maakunnista suurin tehostetun ja erityisen tuen yhteenlaskettu osuus oli Kymenlaaksossa, jossa tehostettua tai erityistä tukea sai 32 % peruskoululaisista. Kymenlaakso oli myös ainoa maakunta, jossa tehostetun ja erityisen tuen yhteenlaskettu osuus pieneni, -0,1 prosenttiyksikköä. Muissa maakunnissa kasvu oli maltillista. Suurin kasvu oli Pirkanmaalla, 1,7 prosenttiyksikköä, joka johtui tehostetun tuen lisääntymisestä. Manner-Suomen maakunnista pienin yhteenlaskettu osuus oli Lapissa, 22 %. Ahvenanmaan maakunnassa yhteenlaskettu osuus oli 22 %.
Oppimisen tukea lisää myös varhaiskasvatuksen yhteydessä annettavassa esiopetuksessa vuonna 2024
Tilastokeskus on kerännyt vuosilta 2022–2024 tietoa myös varhaiskasvatuksen esiopetuksen oppimisen tuesta. Koulun yhteydessä annettavan esiopetuksen oppimisen tuen tiedot sisältyvät peruskoulun oppimisen tuen lukuihin ja varhaiskasvatuksen esiopetuksen yhteydessä annettavan tuen tiedot julkaistaan omissa tietokantataulukoissaan. Esiopetusoppilaista 16 % oli koulun yhteydessä ja 84 % varhaiskasvatuksen yhteydessä järjestetyssä opetuksessa vuonna 2024.
Varhaiskasvatuksen yhteydessä annattavassa esiopetuksessa 17 % oppilaista sai tehostettua tai erityistä tukea vuonna 2024. Osuus oli 3,0 prosenttiyksikköä suurempi kuin vuonna 2023. Varhaiskasvatuksen esiopetuksessa olleista pojista tukea sai 22 % ja tytöistä 10 %. Tehostettua tukea sai 12 % oppilaista, pojista 15 % ja tytöistä 8 %. Erityistä tukea sai 5 % oppilaista, pojista 7 % ja tytöistä 3 %.
Tehostettua tai erityistä tukea saaneiden oppilaiden osuudet kaikista varhaiskasvatuksen esiopetuksen oppilaista kasvoivat vuosina 2022–2024 yhteensä 6,0 prosenttiyksikköä.
Vuonna 2024 tehostettua tai erityistä tukea saaneista oppilaista oli poikia 70 % ja tyttöjä 30 %. Varhaiskasvatuksen yhteydessä järjestettävässä esiopetuksessa poikia oli 52 % ja tyttöjä 48 %.
Varhaiskasvatuksen yhteydessä annettavassa esiopetuksessa erityisen tuen oppilaista 26 % sai opetuksen kokonaan erityisryhmässä tai -luokassa ja 38 %:lla opetuksesta oli 1–19 % yleisopetuksessa. 4 %:lla oppilaista opetuksesta 80–100 % oli yleisopetuksen ryhmässä.
Keskeisimmät tukimuodot varhaiskasvatuksen esiopetuksessa olivat osa-aikainen erityisopetus ja avustajapalvelut. Tehostettua tukea saavista oppilaista 55 %:lla tukeen sisältyi osa-aikaista erityisopetusta ja 32 %:lla avustajapalveluita. Erityistä tukea saavilla oppilailla osa-aikaista erityisopetusta oli 78 %:lla ja avustajapalveluita 65 %:lla.
Lähes joka kuudes ammatillisen perustutkintokoulutuksen oppilas sai erityistä tukea
Vuonna 2024 tutkintoon johtavan ammatillisen koulutuksen opiskelijoista 42 200 sai erityistä tukea, mikä on 12 % ammatillisen koulutuksen opiskelijamäärästä. Suurin osa, 87 %, opiskeli ammatillisissa oppilaitoksissa. Ammatillisissa erityisoppilaitoksissa opiskeli 11 % erityisen tuen saajista.
Erityistä tukea sai vuonna 2024 kaikkiaan 41 900 ammatillisen perustutkintokoulutuksen opiskelijaa, mikä on 16 % kaikista ammatillisen perustutkintokoulutuksen opiskelijoista. Ammattitutkintokoulutuksessa erityistä tukea sai 0,6 % ja erikoisammattitutkintokoulutuksessa 0,1 % opiskelijoista.
Erityisen tuen saajista miehiä oli 49 % ja naisia 51 % vuonna 2024. Kaikista ammatillisen koulutuksen opiskelijoista miehiä oli 48 % ja naisia 52 % vuonna 2024. Sekä mies- että naisopiskelijoista erityistä tukea sai 12 %.
Nykyisen muotoinen oppimisen tuki -tilasto tulee muuttumaan oppimisen tuessa tapahtuvien lainsäädäntömuutosten myötä. Lue lisää oppimisen tuen uudistuksesta Opetushallituksen sivuilta. Uusi esi- ja perusopetusta koskeva lainsäädäntö tulee voimaan 1.8.2025, ja ensimmäiset uuden lain mukaiset tilastotiedot kerätään syksyllä 2026 ja julkaistaan seuraavan vuoden aikana. Lukiokoulutusta koskevat muutokset tulevat voimaan myös 1.8.2025 ja ammatillisen koulutuksen muutokset 1.8.2026.
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina tai lataa dataa käyttöösi.
- Alue
- Alue
- Alue
- Oppilaitostyyppi
- Vuosiluokka
- Sukupuoli
- Oppilaan tuki sisältäen
- Alue
- Alue
- Oppilaitostyyppi
- Alue
- Oppilaan tuki sisältäen
- Alue
- Alue
Tulevat julkaisut
Dokumentaatio
Kuvaus tilaston tuottamisesta, käytetyistä menetelmistä ja laadusta.
Siirry tilaston dokumentaatioon