Årsenkät om utrikeshandel med tjänster och utländska varuflöden

I årsenkäten om utrikeshandel med tjänster och utländska varuflöden frågas efter uppgifter om företagens utrikeshandel med tjänster samt utländska varuflöden enligt länder och poster.

Uppgifter samlas in från alla företag som man vet att bedriver betydande utrikeshandel med
tjänster eller varuförsäljning utomlands. Ett slumpmässigt urval tas ut bland de övriga företagen. Urvalets storlek är omkring 2 000 företag.

Utrikeshandel med tjänster och utländska varuflöden ingår i bytesbalansen och statistikuppgifterna utgör därmed en del av Finlands betalningsbalans. Statistikuppgifterna används också vid produktion av uppgifter för utlandssektorn i nationalräkenskaperna. 

Besvara enkäten

Vänligen svara senast 15.4.2024!

Uppgifterna som insamlats via enkäten används vid utarbetande av statistik över betalningsbalansen, nationalräkenskaper samt utrikeshandel med varor och tjänster. Uppgifterna används också som stöd för beslutsfattande och samhällsdiskussion. Varje företags och sammanslutnings svar behövs för att säkerställa kvaliteten på statistiken.

Så här deltar du

Svarsanvisningar

Svara på webben

Ditt företag har fått ett användar-id och lösenord för enkäten per brev. Ta fram koderna och klicka på knappen Besvara enkäten. Alternativt kan du identifiera dig med hjälp av tjänsten Suomi.fi. Mera information hittar du i avsnittet Identifiering.

Om ditt företag har fått e-post från oss kan du följa anvisningarna i e-postmeddelandet. Det är också möjligt att svara med mobiltelefon eller surfplatta.

Du kan bekanta dig med frågorna med hjälp av svarsanvisningarna i anvisningsfilerna. På
webblanketten finns närmare anvisningar om besvarandet.

Du kan senare komplettera och ändra de uppgifter som du angett på blanketten. 

Identifiering
Instruktion video

Brev som skickats till uppgiftslämnarna

Vi har sänt ett brev till uppgiftslämnarna när enkäten inleddes. Vänligen läs brevet!

Behöver du hjälp?

Hjälp med att besvara
Förfrågningar om informationsinnehållet

Vanliga frågor (FAQ)

Till vad används uppgifterna?
Varför har vi fått denna enkät fast vi inte bedriver utrikeshandel?
Varför deltar vi igen även om vi tidigare har meddelat att vi inte bedriver utrikeshandel?
Är enkäten lagstadgad?
Vilken nytta har vårt företag av att delta i enkäten?
Jag levererar motsvarande uppgifter till skattemyndigheten. Varför kan ni inte använda dem?
Vår omsättning är låg och vår utrikeshandel är ringa, kan ni radera oss från er lista?
Företaget är inte verksamt längre (t.ex. nedläggning, konkurs, fusion osv.), måste enkäten besvaras?
Kan vi få mer tid att besvara enkäten?
Jag kan inte hitta koderna till blanketten, hur får jag nya?
Vad är utrikeshandel med tjänster?
Vi använder utrikestjänster bara utomlands eller så producerar vi tjänsten åt ett utländskt företag i hemlandet, behöver detta rapporteras?
Rapporteras all slags köp och försäljning av tjänster?
Vi betalar kostnader till ett utländskt företag som hör till samma koncern. Behöver vi rapportera dem?
Hur väljer vi en lämplig tjänstepost?
På vilka grunder definieras landet för försäljning och köp av en tjänst? Sker det enligt fakturerings- eller leveransland?
Vårt företag säljer varor till utlandet och betalar till ett utländskt transportföretag för transport av varan. Är transportavgifterna import eller export?

Kommande sista dagar att svara

Inga kommande sista dagar att svara

Dataskydd, rättigheter och skyldigheter

Alla uppgifter som samlats in för statistiska ändamål är sekretessbelagda. Vid hanteringen av uppgifter sörjer man för att ingens integritet eller affärs- eller yrkeshemlighet äventyras. Alla anställda vid Statistikcentralen har undertecknat ett sekretessavtal.

Dataskydd
Befrielse från uppgiftsskyldigheten