I grundskolan fick 23 procent av eleverna intensifierat eller särskilt stöd år 2021
Meddelande anknyter till ämnesområdena:Utbildning och forskning
meddelande | Stöd för lärande 2021Enligt Statistikcentralens uppgifter fick allt fler grundskoleelever stöd för lärande år 2021. Totalt 75 800 fick intensifierat stöd, dvs. 13,5 procent av eleverna i grundskolan, medan 53 100 elever, dvs. 9,4 procent, fick särskilt stöd. Andelen elever som fick intensifierat och särskilt stöd ökade med 1,7 procentenheter från året innan.
Läser in innehåll
Viktiga punkter
- Av de elever som fick intensifierat stöd var 62 % pojkar och 38 % flickor. Av dem som fick särskilt stöd var 70 % procent pojkar och 30 % flickor. År 2021 var 51 % av grundskoleeleverna pojkar och 49 % flickor.
- Över en tredjedel av eleverna med särskilt stöd hade 80–100 % av undervisningen i en grupp för allmän undervisning.
- De vanligaste stödformerna var specialundervisning på deltid och stödundervisning. Mer än hälften av de barn som fick särskilt stöd fick biträdesstöd år 2021.
- I alla landskap i Fastlandsfinland fick en allt större del av eleverna stöd för lärande än tidigare.
- Av de studerande inom yrkesutbildning som leder till examen fick 36 900 särskilt stöd år 2021, vilket är 11 % av antalet studerande inom yrkesutbildning.
f534b01d-284e-4fb2-8060-a26fcc8ac04c
Tabeller
Se centrala statistikuppgifter i tabellerna.
Specialundervisning på deltid, stödundervisning, biträdes- och tolkningstjänster som erhållits av grundskolelever med intensifierat eller särskilt stöd samt särskilda hjälpmedel år 2021
Databastabeller
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Uppdaterade databastabeller
137b
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
- Läroanstaltstyp
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Nya databastabeller
Använda klassificeringar:
- Årskurser
- Kön
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Elevens stöd omfattar
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
- Region
- Läroanstaltstyp
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Kommande publikationer
Läser in innehåll
Dokumentation
Beskrivning av statistikproduktionen, metoder och kvalitet.
Gå till dokumentationen för statistikenInstruktion för hänvisning
Stöd för lärande [webbpublikation].
Referensperiod: 2021. ISSN=2954-0666. Helsingfors: Statistikcentralen [Hänvisat: 27.12.2024].
Åtkomstsätt:
Statistikexperter
Förfrågningar i första hand
E-post
koulutustilastot@stat.fiHeli Hiltunen
överaktuarie
029 551 3314
Ansvarig avdelningschef
Hannele Orjala
ansvarig avdelnigschef
029 551 3582