I grundskolan fick 23 procent av eleverna intensifierat eller särskilt stöd år 2021

Meddelande anknyter till ämnesområdena:Utbildning och forskning
meddelande | Stöd för lärande 2021

Enligt Statistikcentralens uppgifter fick allt fler grundskoleelever stöd för lärande år 2021. Totalt 75 800 fick intensifierat stöd, dvs. 13,5 procent av eleverna i grundskolan, medan 53 100 elever, dvs. 9,4 procent, fick särskilt stöd. Andelen elever som fick intensifierat och särskilt stöd ökade med 1,7 procentenheter från året innan.

Viktiga punkter

  • Av de elever som fick intensifierat stöd var 62 % pojkar och 38 % flickor. Av dem som fick särskilt stöd var 70 % procent pojkar och 30 % flickor. År 2021 var 51 % av grundskoleeleverna pojkar och 49 % flickor.
  • Över en tredjedel av eleverna med särskilt stöd hade 80–100 % av undervisningen i en grupp för allmän undervisning.
  • De vanligaste stödformerna var specialundervisning på deltid och stödundervisning. Mer än hälften av de barn som fick särskilt stöd fick biträdesstöd år 2021.
  • I alla landskap i Fastlandsfinland fick en allt större del av eleverna stöd för lärande än tidigare.
  • Av de studerande inom yrkesutbildning som leder till examen fick 36 900 särskilt stöd år 2021, vilket är 11 % av antalet studerande inom yrkesutbildning.

f534b01d-284e-4fb2-8060-a26fcc8ac04c

Tabeller

Se centrala statistikuppgifter i tabellerna.

Specialundervisning på deltid, stödundervisning, biträdes- och tolkningstjänster som erhållits av grundskolelever med intensifierat eller särskilt stöd samt särskilda hjälpmedel år 2021

Databastabeller

Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.

Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
  • Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Region
  • Läroanstaltstyp
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
    Referensperiodernas cykel:
    år
    Uppdateringsfrekvens:
    år
    Uppdaterad:
    Nya databastabeller
    Använda klassificeringar:
    • Årskurser
    • Kön
    Referensperiodernas cykel:
    år
    Uppdateringsfrekvens:
    år
    Uppdaterad:
    Använda klassificeringar:
      Referensperiodernas cykel:
      år
      Uppdateringsfrekvens:
      år
      Uppdaterad:
      Använda klassificeringar:
        Referensperiodernas cykel:
        år
        Uppdateringsfrekvens:
        år
        Uppdaterad:
        Använda klassificeringar:
          Referensperiodernas cykel:
          år
          Uppdateringsfrekvens:
          år
          Uppdaterad:
          Använda klassificeringar:
            Referensperiodernas cykel:
            år
            Uppdateringsfrekvens:
            år
            Uppdaterad:
            Använda klassificeringar:
            • Region
            Referensperiodernas cykel:
            år
            Uppdateringsfrekvens:
            år
            Uppdaterad:
            Använda klassificeringar:
            • Region
            • Läroanstaltstyp
            Referensperiodernas cykel:
            år
            Uppdateringsfrekvens:
            år
            Uppdaterad:

            Kommande publikationer

            Dokumentation

            Beskrivning av statistikproduktionen, metoder och kvalitet.

            Gå till dokumentationen för statistiken

            Instruktion för hänvisning

            Stöd för lärande [webbpublikation].
            Referensperiod: 2021. ISSN=2954-0666. Helsingfors: Statistikcentralen [Hänvisat: 23.11.2024].
            Åtkomstsätt:

            Statistikexperter

            Förfrågningar i första hand

            Heli Hiltunen
            överaktuarie
            029 551 3314

            Ansvarig avdelningschef

            Hannele Orjala
            ansvarig avdelnigschef
            029 551 3582