I grundskolan fick 24 procent av eleverna intensifierat eller särskilt stöd år 2022

Meddelande anknyter till ämnesområdena:Utbildning och forskning
meddelande | Stöd för lärande 2022

Korrigering

Databastabell och offentliggöranden inom statistiken över stöd för lärande har korrigerats.
Läs mer om korrigeringen

Korrigering

Databastabeller och meddelandet för år 2022 inom statistiken stöd för lärande har korrigerats.
Läs mer om korrigeringen

Ändring

Statistiken stöd för lärande har reviderats: nu ingår uppgifter om stöd för inlärning inom förskoleundervisning som ges i samband med småbarnspedagogik. Gamla databastabeller har överförts till arkivdatabasen.
Läs mer om ändringen

Enligt Statistikcentralens uppgifter fick allt fler grundskoleelever stöd för lärande år 2022. Totalt 79 000 fick intensifierat stöd, dvs. 14,0 procent av eleverna i grundskolan, medan 55 500 elever, dvs. 9,9 procent, fick särskilt stöd. Andelen elever som fick intensifierat och särskilt stöd ökade med 1,0 procentenheter från året innan.

Viktiga punkter

  • Av de elever som fick intensifierat stöd var 61 % pojkar och 39 % flickor. Av dem som fick särskilt stöd var 69 % pojkar och 31 % flickor. År 2022 var 51 % av grundskoleeleverna pojkar och 49 % flickor.
  • Av de elever i årskurserna 1–6 som fick särskilt stöd hade 34 % undervisning i sin helhet i en specialgrupp eller specialklass, i årskurserna 7–9 var motsvarande andel 29 % år 2022.
  • I landskapen varierar de sammanlagda mängderna av intensifierat och särskilt stöd från 20 % till 31 %.
  • I förskoleundervisning som ges i samband med småbarnspedagogik fick 11 % av eleverna intensifierat eller särskilt stöd. Av dem var 72 % pojkar och 28 % flickor.
  • Av de studerande inom yrkesutbildning som leder till examen fick 39 100 särskilt stöd år 2022. Det var för första gången fler kvinnor än män som fick stöd.

Databastabeller

Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.

Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Region
  • Läroanstaltstyp
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Årskurser
  • Kön
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
  • Region
  • Läroanstaltstyp
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Nya databastabeller
Använda klassificeringar:
Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Elevens stöd omfattar
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Använda klassificeringar:
Region
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Uppdaterad:
Databastabeller som utgått

Kommande publikationer

Dokumentation

Beskrivning av statistikproduktionen, metoder och kvalitet.

Gå till dokumentationen för statistiken

Instruktion för hänvisning

Stöd för lärande [webbpublikation].
Referensperiod: 2022. ISSN=2954-0666. Helsingfors: Statistikcentralen [Hänvisat: 13.9.2025].
Åtkomstsätt:

Statistikexperter

Förfrågningar i första hand

Heli Hiltunen
överaktuarie
029 551 3314

Ansvarig avdelningschef

Hannele Orjala
ansvarig avdelnigschef
029 551 3582

Ändring

Statistiken stöd för lärande har reviderats: nu ingår uppgifter om stöd för inlärning inom förskoleundervisning som ges i samband med småbarnspedagogik. Gamla databastabeller har överförts till arkivdatabasen.
Läs mer om ändringen