Julkaistu: 26.11.2013
Sosiaalinen media ahkerassa käytössä yrityksissä
Sosiaalista mediaa käyttää 38 prosenttia yrityksistä. Yleisimmin ne käyttävät yhteisöpalveluita, 34 prosenttia yrityksistä. Multimedian jakamiseen tarkoitettua mediaa käyttää 14 prosenttia, blogeja tai mikroblogeja 8 prosenttia yrityksistä. Sosiaalisen median käyttötarkoituksista selvästi yleisin on yrityksen imagon kehittäminen tai tuotteiden markkinointi. Tiedot käyvät ilmi Tilastokeskuksen tietotekniikan käyttö -yrityksissä tutkimuksesta.
Sosiaalisen median käyttö keväällä 2013, osuus vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä.
Toimialoittain sosiaalinen media on yleisimmin käytössä informaation ja viestinnän toimialalla 80 prosentilla yrityksistä ja harvimmin rakentamisen sekä kuljetuksen ja varastoinnin toimialoilla 21 prosentilla yrityksistä. Pienimmistä 10–19 henkilöä työllistävistä yrityksistä 34 prosenttia ja suurimmista yli 100 henkilöä työllistävistä yrityksistä 57 prosenttia käyttää sosiaalista mediaa.
Kysytyistä sosiaalisen median tyypeistä yleisimmin yritykset käyttivät yhteisöpalveluita, joita käytti 34 prosenttia yrityksistä. Multimedian jakamiseen tarkoitettua mediaa käytti 14 prosenttia, blogeja tai mikroblogeja 8 prosenttia ja wiki-pohjaisia tiedon jakamisen työkaluja 6 prosenttia yrityksistä.
Sosiaalisen median käyttötarkoituksista selvästi yleisin oli yrityksen imagon kehittäminen tai tuotteiden markkinointi. Sosiaalista mediaa käyttävistä yrityksistä 83 prosenttia ilmoitti käyttävänsä sitä tähän tarkoitukseen. Myös asiakkaiden mielipiteiden, arviointien tai kysymysten vastaanotto sosiaalisessa mediassa oli hyvin yleistä, 56 prosentissa näistä yrityksistä. Sosiaalisen median hyväksikäytö näyttäisi olevan yrityksissä varsin monipuolista, sillä yli kolmannes sosiaalista mediaa käyttävistä yrityksistä käytti sitä myös rekrytointiin, yhteistyöhön liikekumppaneiden tai muiden organisaatioiden kanssa, asiakkaiden osallistamiseen, kehittämiseen tai innovointiin tai näkemyksien, mielipiteiden tai tiedon jakamiseen yrityksen sisällä.
Sosiaalista mediaa käyttävistä yrityksistä kolmanneksella oli virallinen toimintalinjaus sosiaalisen median käytössä. Kaikkein yleisimmin toimintalinjaus oli vähittäiskaupan toimialalla, 47 prosentilla sosiaalista mediaa käyttävistä yrityksistä.
Tiedot on kerätty kyselytutkimuksella keväällä 2013 ja ne koskevat vähintään kymmenen henkilöä työllistäviä yrityksiä.
Lähde: Tietotekniikan käyttö yrityksissä 2013, Tilastokeskus
Lisätietoja: Aarno Airaksinen 09 1734 3206, Heidi Pirkola 09 1734 3246, tiede.teknologia@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Hannele Orjala
Julkaisu pdf-muodossa (549,4 kt)
- Katsaukset
-
- 1. Johdanto (26.11.2013)
- 2. Tietokoneet yrityksissä (26.11.2013)
- 3. Internet yrityksissä (26.11.2013)
- 4. Sähköinen kauppa (26.11.2013)
- 5. Liiketoiminnan sähköistyminen (26.11.2013)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Liitetaulukko 1. Sähköisen kaupan yleisyys vuonna 2012, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitetaulukko 2. Sähköinen kauppa alueittain vuonna 2012. Osuus yrityksistä, joilla oli Internet- tai EDI-myyntiä (26.11.2013)
- Liitetaulukko 3. Internet-myynnin esteet yrityksissä, joilla ei ollut internet-myyntiä vuonna 2012, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitetaulukko 4. Internet-myynnin rajoitteet internetissä myyvistä yrityksistä vuonna 2012, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitetaulukko 5. Yritysten käyttämät sosiaaliset mediat vuonna 2013, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitetaulukko 6. Sosiaalisen median käyttötarkoitukset yrityksissä, jotka käyttivät sosiaalista mediaa vuonna 2013 (26.11.2013)
- Liitetaulukko 7. Sähköinen lasku vuonna 2013, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Kuviot
-
- Liitekuvio 1. Henkilöstön tietokoneiden käyttö 2010 - 2013. Yritykset joiden henkilöstöstä vähintään 25, 50, 75 tai 100 prosenttia käyttää tietokonetta työssään. Osuus vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 2. Vähintään 10 Mbit/s nopeudella toimiva laajakaista keväällä 2013, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 3. Laajakaistan suurin nopeus yrityksissä keväällä 2013, osuus kokoluokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 4. Langaton laajakaistainen yhteys Internetiin vuosina 2012 - 2013, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 5. Mobiili laajakaistainen yhteys Internetiin kannettavalla tietokoneella keväällä 2013, osuus kaikista (26.11.2013)
- Liitekuvio 6. Mobiili laajakaistainen yhteys Internetiin matkapuhelimella keväällä 2013, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 7. Henkilöstön Internetin käyttö 2010 - 2013. Yritykset joiden henkilöstöstä vähintään 25, 50, 75 tai 100 prosenttia käyttää työssään tietokonetta, josta on yhteys Internetiin. Osuus vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 8. Yritys antanut ainakin yhdelle työntekijälleen kannettavan tietokoneen jolla voi työasioissa ottaa Internet-yhteyden matkapuhelinverkon kautta, keväällä 2013, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 9. Yritys antanut ainakin yhdelle työntekijälleen muun kannettavan laitteen kuten älypuhelimen jolla voi työasioissa ottaa Internet-yhteyden matkapuhelinverkon kautta, keväällä 2013, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 10. Henkilöstön mobiilin Internetin käyttö. Yritykset joiden henkilöstöstä vähintään 25, 50, 75 tai 100 prosentilla käytössä yrityksen antama kannettava laite josta saa yhteyden Internetiin matkapuhelinverkon kautta keväällä 2013, osuus kaikista vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 11. Internetin käyttö tiedon hankintaan julkisen hallinnon sivuilta vuonna 2012, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 12. Internetin käyttötarkoitukset kontakteissa julkishallintoon vuonna 2012, osuus vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 13. Kotisivut yrityksissä keväällä 2013, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 14. Internet-myynnin jakautuminen tuotteisiin ja palveluihin vuonna 2012, osuus Internet-myyntiä harjoittavista yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 15. Internet-myynnin arvon jakauma yrityksissä vuonna 2012. Yritykset, jotka saavat vähintään 1, 2, 5, 10, 25 tai 50 prosenttia liikevaihdostaan Internet-myynnistä, osuus vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 16. Internet-myynnin arvon jakauma yrityksissä vuonna 2012. Yritykset, jotka saavat vähintään 1, 2, 5, 10, 25 tai 50 prosenttia liikevaihdostaan Internet-myynnistä, osuus Internetissä myyvistä vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 17. Internet-myynnin jakautuminen asiakasryhmittäin vuonna 2012, osuus yritysten yhteenlasketusta Internet-myynnistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 18. EDI-myynnin arvon jakauma yrityksissä vuonna 2012. Yritykset, jotka saavat vähintään 1, 5, 10, 25 tai 50 prosenttia liikevaihdostaan EDI-myynnistä, osuus EDI:n välityksellä myyvistä vähintään kymmenen henkilöä työllistävistä yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 19. Yrityksellä käytössä asiakkuuden hallinnan tietojärjestelmä (CRM) asiakastietojen hankintaan, tallettamiseen ja jakamiseen keväällä 2013, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Liitekuvio 20. Yrityksellä käytössä asiakkuuden hallinnan tietojärjestelmä (CRM) asiakastietojen analysointiin keväällä 2013, osuus kaikista luokan yrityksistä (26.11.2013)
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Tietotekniikan käyttö yrityksissä 2013 (26.11.2013)
Päivitetty 26.11.2013
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Tietotekniikan käyttö yrityksissä [verkkojulkaisu].
ISSN=1797-2957. 2013. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 7.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/icte/2013/icte_2013_2013-11-26_tie_001_fi.html