Julkaistu: 12.12.2012
Sähköisen viestinnän liikevaihto on kaksinkertaistunut vuosituhannen vaihteesta
Joukkoviestintämarkkinoiden kasvu on 2000-luvulla ollut valtaosin sähköisen viestinnän varassa. Television, radion ja verkkomedian yhteenlaskettu liikevaihto on kaksinkertaistunut. Painettu viestintä ja erityisesti tallennemarkkinat olivat vuonna 2011 vain niukasti vuoden 2001 tason yläpuolella.
Joukkoviestinnän markkinakehitys, 2001=100
Vuonna 2011 mediamarkkinat kokonaisuutena kasvoivat vain hieman (+1 %). Joukkoviestintämarkkinoiden arvo oli yhteensä 4,3 miljardia euroa. Sähköinen viestintä kasvoi edelleen selvästi (+ 7 %) vuonna 2011. Televisio ylitti ensimmäisen kerran miljardin euron rajan. Painettu viestintä säilyi edellisvuoden tasolla. Tallenneviestintä laski 8 prosenttia. Videotallenteissa tapahtui suurin pudotus (- 12 %).
Joukkoviestintämarkkinat Suomessa 2010 - 2011, miljoonaa euroa
2010 Milj € |
2011 Milj. € |
2011 % |
Muutos % 2010 - 11 |
|
Päivälehdet (7- 4 -päiväiset) 1) | 986 | 1 001 | 23 | 2 |
Muut sanomalehdet 1) | 125 | 127 | 3 | 1 |
Ilmaislehdet 1) | 78 | 83 | 2 | 7 |
Aikakauslehdet | 705 | 680 | 16 | -4 |
Kirjat 1) | 577 | 581 | 13 | 1 |
Painetut hakemistot & suoramainonta | 298 | 291 | 7 | -2 |
Graafinen joukkoviestintä yhteensä | 2 769 | 2 763 | 64 | 0 |
Televisio 2) | 970 | 1 028 | 24 | 6 |
Radio | 55 | 60 | 1 | 10 |
Internetmainonta | 204 | 221 | 5 | 8 |
Sähköinen viestintä yhteensä | 1 229 | 1 309 | 30 | 7 |
Äänitteet 1) | 80 | 77 | 2 | -4 |
Video | 148 | 130 | 3 | -12 |
Elokuvateatterit | 69 | 68 | 2 | -2 |
Tallenneviestintä yhteensä | 297 | 274 | 6 | -8 |
Koko joukkoviestintä | 4 294 | 4 346 | 100 | 1 |
2) Sisältää myös Yleisradion julkisen palvelun radiotoiminnan.
Edellä esitetyt laskelmat joukkoviestintämarkkinoista ovat loppukäyttäjätasoisia: esimerkiksi sanomalehtimarkkinoiden kokoa kuvaava luku muodostuu lehtien vähittäishintaisesta tilaus- ja irtonumeromyynnistä sekä mainostuloista. Luvut sisältävät kotimaisen tuotannon ja tuonnin, mutta eivät vientiä.
Internetmainonta ja sanomalehdet sisältävät päällekkäisyyttä.
Lähde: Joukkoviestintä- ja kulttuuritilastot. Tilastokeskus
Lisätietoja: Tuomo Sauri 09 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
Julkaisu pdf-muodossa (228,2 kt)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Joukkoviestintä (12.12.2012)
Päivitetty 12.12.2012
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Joukkoviestintä [verkkojulkaisu].
ISSN=2323-6329. joukkoviestintämarkkinat 2011. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 22.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/jvie/2011/01/jvie_2011_01_2012-12-12_tie_001_fi.html