Publicerad: 12.12.2012
De elektroniska mediernas omsättning har fördubblats sedan millennieskiftet
Massmediemarknadens tillväxt har under 2000-talet varit beroende främst av de elektroniska medierna. Televisionens, radions och webbmediernas sammanräknade omsättning har fördubblats. År 2011 låg tryckt media och i synnerhet inspelningsmarknaden bara knappt över nivån för år 2001.
Utveckling av massmediemarknaden, 2001=100
Som helhet växte mediemarknaden år 2011 bara en aning (+ 1%). Värdet av massmediemarknaden i Finland var totalt 4,3 miljarder euro.
De elektroniska medierna ökade alltjämt klart (+7 %) år 2011. Televisionen nådde för första gången gränsen på en miljard euro.
Tryckt media var på föregående års nivå och inspelningsmedierna sjönk med 8 procent. Videoinspelningarna visade den största minskningen (-12 %).
Massmediemarknaden i Finland 2010–2011, miljoner euro
2010 mn € |
2011 mn € |
2011 % |
Förändring, % 2010-11 |
|
Dagstidningar (7–4 dagar i veckan) 1) | 986 | 1 001 | 23 | 2 |
Övriga tidningar 1) | 125 | 127 | 3 | 1 |
Gratistidningar 1) | 78 | 83 | 2 | 7 |
Tidskrifter | 705 | 680 | 16 | -4 |
Böcker 1) | 577 | 581 | 13 | 1 |
Tryckta kataloger & direktreklam | 298 | 291 | 7 | -2 |
Grafiska medier totalt | 2 769 | 2 763 | 64 | 0 |
Television 2) | 970 | 1 028 | 24 | 6 |
Radio | 55 | 60 | 1 | 10 |
Internetreklam | 204 | 221 | 5 | 8 |
Elektroniska massmedier total t | 1 229 | 1 309 | 30 | 7 |
Fonogram 1) | 80 | 77 | 2 | -4 |
Video | 148 | 130 | 3 | -12 |
Biografer | 69 | 68 | 2 | -2 |
Inspelningsmedier totalt | 297 | 274 | 6 | -8 |
Massmedier totalt | 4 294 | 4 346 | 100 | 1 |
2) Inkl. också YLE public service-radioverksamheten
Kalkylerna över massmediemarknaden visas på slutanvändarnivå: t.ex. siffran som beskriver storleken på dagstidningsmarknaden omfattar prenumerations- och lösnummerförsäljningen till tidningarnas detaljpris samt reklamintäkterna. Siffrorna inkluderar den inhemska produktionen och importen, men inte exporten.
Internetreklamen och tidningarna innehåller överlappningar.
Källa: Statistik över massmedier och kultur. Statistikcentralen
Förfrågningar: Tuomo Sauri 09 1734 3449, joukkoviestimet.tilastokeskus@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala
Publikationen i pdf-format (224,2 kB)
Uppdaterad 12.12.2012
Finlands officiella statistik (FOS):
Massmediestatistik [e-publikation].
ISSN=2323-6337. Massmediemarknaden 2011. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.12.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/jvie/2011/01/jvie_2011_01_2012-12-12_tie_001_sv.html