Brev som skickats till uppgiftslämnarna
Vi har sänt ett brev till uppgiftslämnarna när enkäten inleddes. Vänligen läs brevet!
Med enkäten om företagstjänster insamlas uppgifter om produktion av tjänster. Företagen frågas efter hur omsättningen fördelas efter produktgrupp. Dessutom ber vi om en specificering av eventuell försäljning till hushåll (privatkunder) efter produktgrupp.
Beroende på näringsgren samlas uppgifterna in från företag som sysselsätter minst antingen 5, 10 eller 20 personer och i vissa fall från företag som är mindre än så. Urvalets storlek är totalt omkring 2 000 företag.
Förutom vid produktionen av statistik över servicebranschens varustatistik utnyttjas de
insamlade uppgifterna vid framställningen av producentprisindexet för tjänster och inom nationalräkenskaperna.
Varje svar förbättrar tillförlitligheten hos uppgifterna vi samlar in. På så sätt säkerställer vi att enkätresultaten och statistiken som framställs utgående från dem är högklassiga och ger en korrekt bild av temat som undersöks.
Ditt företag har fått ett användar-id och lösenord för enkäten per brev. Ta fram koderna och klicka på knappen Besvara enkäten. Alternativt kan du identifiera dig med hjälp av tjänsten Suomi.fi. Mera information hittar du i avsnittet Identifiering.
Om ditt företag har fått e-post från oss kan du följa anvisningarna i e-postmeddelandet. På webblanketten finns närmare anvisningar om besvarandet.
Du kan senare komplettera och ändra de uppgifter som du angett på blanketten.
Logga in på blanketten via Suomi.fi-autentisering eller med det användar-id och lösenord som som Statistikcentralen skickat.
För att du ska kunna logga in på Suomi.fi som uppgiftslämnande organisation måste du via din organisation ha fått fullmakt att besvara enkäten. Fullmakten görs upp i tjänsten Suomi.fi. Här följer Statistikcentralens anvisningar om befullmäktigande och autentisering.
Eftersom du svarar för organisationens räkning, behöver du en fullmakt av din organisation för Suomi.fi-autentisering. Namnet på den fullmakt som behövs är Delta i datainsamlingar från företag och samfund. I den här enkäten behövs också en fullmaktsspecifikation
(dvs. en identifierare) pahy.
Vi har sänt ett brev till uppgiftslämnarna när enkäten inleddes. Vänligen läs brevet!
Förutom vid produktionen av Servicebranschens varustatistik utnyttjas de insamlade uppgifterna vid framställningen av producentprisindexet för tjänster och inom nationalräkenskaperna. Uppgifterna i statistiken levereras också till EU:s statistikbyrå Eurostat.
Material från datainsamlingen används i följande statistik:
Alla uppgifter som samlats in för statistiska ändamål är sekretessbelagda. Vid hanteringen av uppgifter sörjer man för att ingens integritet eller affärs- eller yrkeshemlighet äventyras. Alla anställda vid Statistikcentralen har undertecknat ett sekretessavtal.
Om ditt företag har valts ut som uppgiftslämnare för en datainsamling, tar Statistikcentralen alltid kontakt på förhand per brev eller e-post. Vid kontakttagningen berättar vi vilka uppgifter som samlas in och till vad de används. I datainsamlingar där personuppgifter samlas in är grunden för behandlingen i allmänhet artikel 6.1 c i EU:s allmänna dataskyddsförordning (EU) 2016/679, utförandet av en lagstadgad uppgift.
Vi behandlar uppgifterna konfidentiellt. Uppgifterna publiceras i form av statistik och undersökningar, och inget enskilt företags svar kan urskiljas ur materialet. Statistiskt material kan lämnas ut för statistiska utredningar och vetenskapliga undersökningar.
Företag och sammanslutningar har en lagstadgad skyldighet att besvara Statistikcentralens datainsamlingar. Skyldigheten att lämna uppgifter grundar sig på statistiklagen (280/2004).
Befrielse från skyldigheten kan sökas med stöd av 8 § i statistiklagen, om besvarandet medför oskälig olägenhet. Med oskälig olägenhet avses uppgiftslämnarens avvikande ställning i förhållande till övriga uppgiftslämnare. Befrielse kan bara sökas från enskilda enkäter och
Statistikcentralen kan inte bevilja allmän befrielse från alla datainsamlingar. Befrielse beviljas för viss tid och kan beviljas helt och hållet eller delvis.
När vi överväger att bevilja befrielse beaktar vi uppgiftslämnarens möjligheter att lämna de begärda uppgifterna samt uppgifternas betydelse vid framställningen och utnyttjandet av statistik. Med oskälig olägenhet som orsakas uppgiftslämnaren avses uppgiftslämnarens
avvikande ställning i förhållande till övriga uppgiftslämnare.
Vi kan inte bevilja befrielse från uppgiftsskyldigheten på grund av företagets resursbrist, brådska eller eventuella svårigheter att lämna uppgifter eller på grund av andra motsvarande
angelägenheter.
Om du överväger att ansöka om befrielse ska du först kontakta oss. Kontaktuppgifterna finns i enkätens följebrev samt webbsidan.
Du kan ansöka om befrielse med en fritt formulerad skriftlig ansökan eller med blanketten Ansökan om befrielse från skyldigheten att lämna uppgifter (pdf)
Ladda vid behov ner det avgiftsfria programmet Adobe Reader (adobe.com) för att kunna fylla i pdf-filen. Specificera i ansökan de datainsamlingar för vilka du ansöker om befrielse. Du kan lägga till bilagor till ansökan. Skicka ansökan till Statistikcentralens registratorskontor.