Massmediemarknaden återgick år 2021 till nivån före pandemin
Meddelande anknyter till ämnesområdena:Kultur, massmedier och tidsanvändningDigitalisering
meddelande | Massmediestatistik 2021Värdet av massmediemarknaden uppgick till omkring 3,8 miljarder euro år 2021. Marknadens värde ökade med 4,9 procent jämfört med året innan, dvs. med 178 miljoner euro. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens statistik över massmedier och kultur.
Massmediemarkanaden 2019–2021, miljoner euro (i löpande priser)
Läser in innehåll
Viktiga punkter
- Värdet av massmediemarknaden uppgick till omkring 3,8 miljarder euro år 2021.
- Värdet av massmediemarknaden återgick till nivån före coronapandemin.
- Förlagsbranschen som helhet (inkl. tidningar, böcker, elektroniska publikationer) ökade från året innan, men nådde inte upp till nivån före pandemin.
- Tv, radio, webbreklam och influerarmarknadsföring ökade från året innan.
- Den fortsatt livliga försäljningen av ljudinspelningar var en ljusglimt på inspelningsmarknaden (inkl. ljudinspelningar, videoinspelningar, biografer).
Databastabeller
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
- Massmedie
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Kommande publikationer
Läser in innehåll
Dokumentation
Beskrivning av statistikproduktionen, metoder och kvalitet.
Gå till dokumentationen för statistikenInstruktion för hänvisning
Massmediestatistik [webbpublikation].
Referensperiod: 2021. ISSN=2323-6337. Helsingfors: Statistikcentralen [Hänvisat: 21.11.2024].
Åtkomstsätt:
Statistikexperter
Förfrågningar i första hand
Kaisa Saarenmaa
överaktuarie
029 551 3517
Ansvarig avdelningschef
Hannele Orjala
ansvarig avdelnigschef
029 551 3582