Massmediemarknaden ökade med 3 procent år 2022
Meddelande anknyter till ämnesområdena:Kultur, massmedier och tidsanvändningDigitalisering
meddelande | Massmediestatistik 2022Enligt Statistikcentralen uppgick värdet av massmediemarknaden till omkring 3,9 miljarder euro år 2022. Massmediemarknadens värde ökade med 3,3 procent jämfört med året innan, dvs. med 124 miljoner euro.
Massmediemarknaden 2021-2022, miljoner euro (i löpande pris)
Läser in innehåll
Viktiga punkter
- Förlagsbranschen som helhet (tidningar, tidskrifter och böcker, inkl. elektroniska publikationer) minskade från året innan.
- Tv, radio, webbreklam, influencermarknadsföring och försäljning av ljudinspelningar ökade klart från året innan.
- Biografernas verksamhet blev livligare efter svåra coronaår.
Databastabeller
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Uppdaterade databastabeller
Använda klassificeringar:
- Massmedie
Referensperiodernas cykel:
år
Uppdateringsfrekvens:
år
Statistik:
Uppdaterad:
Kommande publikationer
Läser in innehåll
Dokumentation
Beskrivning av statistikproduktionen, metoder och kvalitet.
Gå till dokumentationen för statistikenInstruktion för hänvisning
Massmediestatistik [webbpublikation].
Referensperiod: 2022. ISSN=2323-6337. Helsingfors: Statistikcentralen [Hänvisat: 22.12.2024].
Åtkomstsätt:
Statistikexperter
Förfrågningar i första hand
Kaisa Saarenmaa
överaktuarie
029 551 3517
Ansvarig avdelningschef
Hannele Orjala
ansvarig avdelnigschef
029 551 3582