Julkaistu: 27.3.2014
Kuluttajien näkemykset taloudesta ennallaan maaliskuussa
Kuluttajien luottamusindikaattori oli maaliskuussa 8,5, kun se helmikuussa oli 8,3 ja tammikuussa 9,9. Viime vuoden maaliskuussa luottamusindikaattori sai arvon 10,2. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on 12,2. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 3. - 19. maaliskuuta 1 365 Suomessa asuvaa henkilöä.
Kuluttajien luottamusindikaattori
Kuluttajien luottamusindikaattorin jokaisen neljän osatekijän kohdalla ilmeni vain vähäistä muutosta maaliskuussa helmikuuhun verrattuna. Arviot oman ja Suomen talouden kehityksestä olivat varovaiset ja odotukset työttömyydestä edelleen synkät. Sen sijaan näkemykset omista säästämismahdollisuuksista pysyivät hyvinä.
Kuluttajat pitivät maaliskuussa ajankohtaa edelleen otollisempana lainanotolle kuin säästämiselle tai varsinkaan kestotavaroiden ostamiselle.
Oma ja Suomen talous
Maaliskuussa 31 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 26 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan.
Oman taloutensa kohentumiseen luotti maaliskuussa 23 prosenttia kuluttajista ja 13 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa.
Kuluttajien odotukset omasta ja Suomen taloudesta vuoden kuluttua
Työttömyys ja inflaatio
Kuluttajista 51 prosenttia arvioi maaliskuussa, että työttömyys lisääntyy seuraavan vuoden aikana, ja 14 prosenttia uskoi työttömyyden vähenemiseen. Vastaavat osuudet olivat helmikuussa 56 ja 13 prosenttia.
Työllisistä 21 prosenttia arvioi maaliskuussa työttömyyden uhan viime kuukausina kasvaneen omalla kohdallaan ja 10 prosenttia uskoi uhan vähentyneen. Työllisistä 45 prosenttia arvioi työttömyyden uhan pysyneen ennallaan ja 24 prosenttia koki, ettei heillä ole lainkaan vaaraa joutua työttömäksi.
Kuluttajat arvioivat maaliskuussa, että kuluttajahinnat nousevat 2,7 prosenttia seuraavien 12 kuukauden aikana. Inflaatio-odotuksen pitkän ajan keskiarvo on 2,3 prosenttia.
Kestotavaroiden ostaminen
Kuluttajista 37 prosenttia piti maaliskuussa kestotavaroiden ostamista kannattavana. Vuoden sisällä tavallista harvempi eli 13 prosenttia kotitalouksista aikoi joko melko tai hyvin varmasti ostaa auton ja vain 6 prosenttia asunnon. Kotitalouksista 21 prosenttia suunnitteli käyttävänsä rahaa asuntonsa peruskorjaamiseen vuoden sisällä.
Säästäminen ja lainanotto
Maaliskuussa 55 prosenttia kuluttajista piti ajankohtaa hyvänä säästämiselle. Kotitalouksista 66 prosentilla oli jäänyt rahaa säästöön ja 80 prosenttia uskoi pystyvänsä säästämään seuraavan vuoden aikana.
Lainan ottamisen arvioi maaliskuussa kannattavaksi 58 prosenttia kuluttajista. Kotitalouksista 12 prosenttia suunnitteli ottavansa lainaa vuoden sisällä.
Kuluttajien näkemykset taloudesta
Keskiarvo 10/1995- | Maksimi 10/1995- | Minimi 10/1995- | 03/2013 | 02/2014 | 03/2014 | Näkymä | |
A1 Kuluttajien luottamusindikaattori = (B2+B4+B7+D2)/4 | 12,2 | 22,9 | -6,5 | 10,2 | 8,3 | 8,5 | - |
B2 Oma talous 12 kk:n kuluttua (saldoluku) | 8,6 | 14,1 | 2,3 | 7,0 | 6,4 | 5,5 | -- |
B4 Suomen talous 12 kk:n kuluttua (saldoluku) | 3,5 | 25,3 | -27,1 | 3,5 | 2,9 | 1,0 | = |
B6 Inflaatio 12 kk:n kuluttua (prosenttia) | 2,3 | 4,6 | 0,6 | 3,0 | 2,6 | 2,7 | |
B7 Työttömyys Suomessa 12 kk:n kuluttua (saldoluku) | -2,1 | 27,6 | -51,1 | -17,8 | -24,6 | -20,5 | -- |
B8 Työttömyyden uhka omalla kohdalla nyt (saldoluku) | -0,3 | 7,6 | -18,8 | -7,2 | -8,5 | -5,9 | - |
C1 Ajankohdan otollisuus kestotavaroiden ostamiseen (saldoluku) | 18,7 | 41,8 | -14,2 | -1,3 | 7,8 | 2,7 | -- |
C2 Ajankohdan otollisuus säästämiseen (saldoluku) | 11,3 | 36,8 | -19,6 | 5,7 | 7,5 | 6,6 | - |
C3 Ajankohdan otollisuus lainanottoon (saldoluku) | 17,0 | 42,0 | -47,1 | 12,0 | 11,5 | 12,6 | - |
D2 Kotitalouden säästämismahdollisuudet 12 kk:n sisällä (saldoluku) | 38,7 | 52,2 | 10,9 | 48,3 | 48,6 | 48,2 | + |
Kysymyksen saldoluku saadaan vähentämällä vastausvaihtoehtoja painottaen myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja +100:n välillä – mitä korkeampi (positiivinen) lukema, sitä valoisampi näkemys taloudesta.
Näkymä -sarakkeen selitykset: ++ Näkymä hyvin valoisa, + Näkymä valoisa, = Näkymä neutraali, - Näkymä huono, -- Näkymä hyvin huono. Saldoluvun poikkeamaa keskiarvosta verrattu keskihajontaan.
Tutkimuksen perusjoukko ja otos
Kuluttajabarometrin perusjoukkoon kuuluu 4,4 miljoonaa 15–84-vuotiasta henkilöä ja heidän 2,6 miljoonaa kotitalouttaan Suomessa. Perusjoukkoa laajennettiin 75–84-vuotiailla tammikuusta 2012 alkaen. Tutkimuksen brutto-otoskoko on kuukausittain 2 350 henkilöä (aiemmin 2 200 henkilöä).
Maaliskuussa kuluttajabarometrin vastauskato oli 41,9 prosenttia. Vastauskato sisältää tutkimuksesta kieltäytyneiden tai muuten estyneiden lisäksi henkilöt, joita ei onnistuttu tavoittamaan.
Perusjoukon laajennuksen eli 75–84-vuotiaiden henkilöiden vastausten arvioidaan heikentäneen kuluttajien luottamusindikaattorin arvoa runsaalla yhdellä yksiköllä tammikuusta 2012 alkaen. Pääasiassa tämä on johtunut yhden osatekijän, kotitalouden säästämismahdollisuuksien saldoluvun laskusta. Perusjoukon laajennus on lisäksi vaikuttanut jonkin verran kodintekniikan omistusta koskeviin tuloksiin.
EU-tulokset
Kaikkien EU-maiden (kausitasoitetut) barometritulokset julkaistaan EU:n komission sivuilla: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey Results; http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/surveys/index_en.htm
Lähde: Kuluttajabarometri 2014, maaliskuu. Tilastokeskus
Lisätietoja: Pertti Kangassalo 09 1734 3598, Tara Junes 09 1734 3503, kuluttaja.barometri@tilastokeskus.fi
Vastaava tilastojohtaja: Riitta Harala
Julkaisu pdf-muodossa (524,2 kt)
- Katsaukset
-
- 1. Kuluttajabarometrin menetelmä (27.3.2014)
- Taulukot
-
Tietokantataulukot
Poimi tarvitsemiasi tietoja taulukoiksi, tarkastele tietoja kuvioina, tai lataa dataa käyttöösi.
Liitetaulukot
- Kuviot
-
- Liitekuvio 1. Kuluttajien luottamusindikaattori (27.3.2014)
- Liitekuvio 2. Mikro- ja makrotalouden indikaattorit (27.3.2014)
- Liitekuvio 3. Oma talous (27.3.2014)
- Liitekuvio 4. Suomen talous (27.3.2014)
- Liitekuvio 5. Inflaatio (27.3.2014)
- Liitekuvio 6. Työttömyys (27.3.2014)
- Liitekuvio 7. Ajankohdan otollisuus (27.3.2014)
- Liitekuvio 8. Kotitalouden rahatilanne (27.3.2014)
- Liitekuvio 9. Kotitalouden lainanottoaikomus, 12 kk:n sisällä (27.3.2014)
- Liitekuvio 10. Rahankäyttö kestotavaroihin, seur. 12 kk vs ed. 12 kk (27.3.2014)
- Liitekuvio 11. Kotitalouden ostoaikomukset, 12 kk:n sisällä (27.3.2014)
- Liitekuvio 12. Eri laitteiden ja yhteyksien yleisyys kotitalouksissa, helmikuu 2014 (27.3.2014)
- Liitekuvio 13. Televisiolaitteet kotitalouksissa 2/2000-2/2014 (15-74-vuotiaiden kohdehenkilöiden taloudet) (27.3.2014)
- Liitekuvio 14. Tietotekniikka kotitalouksissa 2/2000-2/2014 (15-74-vuotiaiden kohdehenkilöiden taloudet) (27.3.2014)
- Liitekuvio 15. Puhelimet ja auto kotitalouksissa 2/2000-2/2014 (15-74-vuotiaiden kohdehenkilöiden taloudet) (27.3.2014)
- Liitekuvio 16. Lankapuhelin ja matkapuhelin kotitalouksissa, helmikuu 2014 (27.3.2014)
- Laatuselosteet
-
- Laatuseloste: Kuluttajabarometri (27.3.2014)
Päivitetty 27.3.2014
Suomen virallinen tilasto (SVT):
Kuluttajien luottamus [verkkojulkaisu].
ISSN=2669-8862. maaliskuu 2014. Helsinki: Tilastokeskus [viitattu: 21.11.2024].
Saantitapa: https://www.stat.fi/til/kbar/2014/03/kbar_2014_03_2014-03-27_tie_001_fi.html