Tabellbilaga 2. Avbrott inom utbildningsområdet (Nationella utbildningsklassificeringen 2016) efter utbildningssektor läsåret 2016/2017, %
Utbildningssektor/ Utbildningsområde (nivå 1) |
Studerande 20.9. 2016 | Avlade examen inom det egna området | Stu- derade inom det egna området |
Avbröt inom det egna området | Avlade examen inom annat område | Stu- derade inom annat område |
Avbröt utbildnings- sektorns utbildning helt |
Avlade examen inom annan sektor | Stu- derade inom annan sektor |
Avbröt utbildning som leder till examen helt | ||
Total | % | % | % | % | % | % | % | % | % | % | ||
Totalt | 474 681 | 100.0 | 24.3 | 68.2 | 7.5 | 0.1 | 1.4 | 6.1 | 0.1 | 0.9 | 5.1 | |
Gymnasie- utbildning |
Totalt | 96 224 | 100.0 | 31.2 | 65.7 | 3.1 | 0.0 | 0.0 | 3.1 | 0.0 | 1.5 | 1.6 |
Allmän- bildande utbildning |
96 224 | 100.0 | 31.2 | 65.7 | 3.1 | 0.0 | 0.0 | 3.1 | 0.0 | 1.5 | 1.6 | |
Yrkes- utbildning |
Totalt | 115 264 | 100.0 | 28.8 | 61.1 | 10.1 | 0.1 | 2.6 | 7.4 | 0.0 | 0.7 | 6.7 |
De hum. och konst- närliga områdena |
8 422 | 100.0 | 30.7 | 57.1 | 12.3 | 0.0 | 2.9 | 9.4 | 0.1 | 1.5 | 7.8 | |
Handel, adm. och juridik | 14 563 | 100.0 | 30.6 | 60.7 | 8.7 | 0.1 | 2.5 | 6.1 | 0.0 | 0.8 | 5.3 | |
De natur- veten- skapliga områdena |
326 | 100.0 | 33.7 | 51.2 | 15.0 | 0.0 | 2.5 | 12.6 | 0.3 | 1.8 | 10.4 | |
Data- behandling och kommuni- kation (IKT) |
7 054 | 100.0 | 25.6 | 62.0 | 12.4 | 0.1 | 3.2 | 9.0 | 0.0 | 0.7 | 8.2 | |
De tekniska områdena | 37 038 | 100.0 | 28.2 | 62.6 | 9.2 | 0.0 | 1.9 | 7.3 | 0.0 | 0.4 | 6.8 | |
Lant- och skogsbruk | 5 250 | 100.0 | 30.3 | 59.4 | 10.3 | 0.0 | 3.0 | 7.2 | 0.0 | 0.7 | 6.5 | |
Hälsovård och välfärd | 18 811 | 100.0 | 29.0 | 62.4 | 8.6 | 0.0 | 2.7 | 5.8 | 0.1 | 0.8 | 4.9 | |
Tjänste- branschen |
23 800 | 100.0 | 28.5 | 59.7 | 11.8 | 0.1 | 3.3 | 8.4 | 0.0 | 0.7 | 7.7 | |
Yrkes- högskole- utbildning |
Totalt | 128 337 | 100.0 | 18.1 | 73.5 | 8.4 | 0.0 | 1.0 | 7.3 | 0.1 | 1.1 | 6.1 |
De pedag. områdena | 1 381 | 100.0 | 17.1 | 77.5 | 5.4 | 0.1 | 0.6 | 4.8 | 0.3 | 1.1 | 3.4 | |
De hum. och konst- närliga områdena |
7 435 | 100.0 | 18.9 | 72.9 | 8.2 | 0.0 | 0.5 | 7.7 | 0.1 | 1.3 | 6.2 | |
De samhälls- veten- skapliga områdena |
453 | 100.0 | 18.1 | 68.7 | 13.2 | 0.4 | 2.0 | 10.8 | 0.0 | 1.3 | 9.5 | |
Handel, adm. och juridik | 26 079 | 100.0 | 18.4 | 73.8 | 7.8 | 0.0 | 0.6 | 7.2 | 0.1 | 1.0 | 6.0 | |
De natur- veten- skapliga områdena |
275 | 100.0 | 17.5 | 70.9 | 11.6 | 0.4 | 1.8 | 9.5 | 0.0 | 2.9 | 6.5 | |
Data- behandling och kommuni- kation (IKT) |
12 407 | 100.0 | 12.0 | 75.2 | 12.8 | 0.0 | 1.7 | 11.0 | 0.1 | 1.3 | 9.6 | |
De tekniska områdena | 30 195 | 100.0 | 14.5 | 74.5 | 11.0 | 0.0 | 2.2 | 8.7 | 0.1 | 1.2 | 7.5 | |
Lant- och skogsbruk | 3 083 | 100.0 | 15.4 | 74.5 | 10.1 | 0.0 | 0.7 | 9.3 | 0.2 | 1.6 | 7.5 | |
Hälsovård och välfärd | 37 971 | 100.0 | 22.6 | 72.3 | 5.1 | 0.0 | 0.2 | 4.8 | 0.1 | 0.8 | 3.9 | |
Tjänste- branschen |
9 058 | 100.0 | 19.7 | 71.7 | 8.6 | 0.0 | 1.0 | 7.6 | 0.1 | 1.1 | 6.3 | |
Uni. utbildning |
Totalt | 134 856 | 100.0 | 21.3 | 71.0 | 7.8 | 0.1 | 1.7 | 5.9 | 0.1 | 0.7 | 5.2 |
De pedag. områdena | 12 919 | 100.0 | 26.6 | 68.0 | 5.4 | 0.1 | 0.5 | 4.8 | 0.1 | 0.6 | 4.1 | |
De hum. och konst- närliga områdena |
24 257 | 100.0 | 19.9 | 71.4 | 8.7 | 0.1 | 1.3 | 7.2 | 0.1 | 0.9 | 6.2 | |
De samhälls- veten- skapliga områdena |
17 765 | 100.0 | 22.1 | 69.9 | 8.0 | 0.2 | 1.7 | 6.1 | 0.1 | 0.4 | 5.7 | |
Handel, adm. och juridik | 21 245 | 100.0 | 24.7 | 69.5 | 5.8 | 0.1 | 1.6 | 4.1 | 0.0 | 0.2 | 3.9 | |
De natur- veten- skapliga områdena |
13 468 | 100.0 | 17.8 | 69.9 | 12.2 | 0.3 | 3.9 | 8.1 | 0.1 | 1.6 | 6.4 | |
Data- behandling och kommuni- kation (IKT) |
12 236 | 100.0 | 14.5 | 74.0 | 11.5 | 0.2 | 2.0 | 9.3 | 0.1 | 0.9 | 8.3 | |
De tekniska områdena | 18 623 | 100.0 | 21.6 | 70.7 | 7.7 | 0.1 | 2.1 | 5.5 | 0.1 | 0.6 | 4.8 | |
Lant- och skogsbruk | 2 915 | 100.0 | 20.9 | 73.1 | 6.0 | 0.3 | 1.2 | 4.5 | 0.0 | 0.5 | 3.9 | |
Hälsovård och välfärd | 9 625 | 100.0 | 19.8 | 77.2 | 3.0 | 0.0 | 0.6 | 2.4 | 0.0 | 0.2 | 2.2 | |
Tjänste- branschen |
1 803 | 100.0 | 28.4 | 67.9 | 3.7 | 0.1 | 0.6 | 3.1 | 0.1 | 0.3 | 2.7 |
Källa: Utbildning. Statistikcentralen
Förfrågningar: Heli Hiltunen 029 551 3314, koulutustilastot@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jari Tarkoma
Uppdaterad 14.3.2019
Finlands officiella statistik (FOS):
Avbrott i utbildningen [e-publikation].
ISSN=1798-9299. 2017,
Tabellbilaga 2. Avbrott inom utbildningsområdet (Nationella utbildningsklassificeringen 2016) efter utbildningssektor läsåret 2016/2017, %
. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 21.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kkesk/2017/kkesk_2017_2019-03-14_tau_002_sv.html