Tabellbilaga 2. Avbrott inom utbildningsområdet (Nationella utbildningsklassificeringen 2016) efter utbildningssektor läsåret 2018/2019, %
Utbildningssektor/ Utbildningsområde (nivå 1) |
Studerande 20.9. 2018 | Avlade examen inom det egna området | Stu- derade inom det egna området |
Avbröt inom det egna området | Avlade examen inom annat område | Stu- derade inom annat område |
Avbröt utbildnings- sektorns utbildning helt |
Avlade examen inom annan sektor | Stu- derade inom annan sektor |
Avbröt utbildning som leder till examen helt | ||
Total | % | % | % | % | % | % | % | % | % | % | ||
Totalt | 498 584 | 100,0 | 25,0 | 67,1 | 7,9 | 0,1 | 1,1 | 6,7 | 0,0 | 0,8 | 5,9 | |
Gymnasie- utbildning |
Totalt | 96 853 | 100,0 | 30,4 | 66,6 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | 3,0 | 0,0 | 1,5 | 1,6 |
Allmän- bildande utbildning |
96 853 | 100,0 | 30,4 | 66,6 | 3,0 | 0,0 | 0,0 | 3,0 | 0,0 | 1,5 | 1,6 | |
Yrkes- utbildning |
Totalt | 140 019 | 100,0 | 29,4 | 59,1 | 11,6 | 0,0 | 2,1 | 9,4 | 0,0 | 0,6 | 8,8 |
De hum. och konst- närliga områdena |
9 049 | 100,0 | 30,3 | 57,5 | 12,2 | 0,1 | 2,1 | 10,0 | 0,0 | 1,4 | 8,6 | |
Handel, adm. och juridik | 16 651 | 100,0 | 31,2 | 59,3 | 9,5 | 0,0 | 1,5 | 8,0 | 0,0 | 0,6 | 7,3 | |
De natur- veten- skapliga områdena |
891 | 100,0 | 30,2 | 49,0 | 20,8 | 0,4 | 2,4 | 18,0 | 0,3 | 1,6 | 16,0 | |
Data- behandling och kommuni- kation (IKT) |
8 077 | 100,0 | 23,6 | 63,9 | 12,5 | 0,1 | 3,0 | 9,3 | 0,0 | 0,6 | 8,6 | |
De tekniska områdena | 42 341 | 100,0 | 27,8 | 61,1 | 11,2 | 0,0 | 1,7 | 9,4 | 0,0 | 0,4 | 9,0 | |
Lant- och skogsbruk | 7 250 | 100,0 | 29,1 | 55,8 | 15,1 | 0,1 | 2,0 | 13,0 | 0,1 | 0,8 | 12,1 | |
Hälsovård och välfärd | 27 742 | 100,0 | 32,9 | 58,1 | 9,0 | 0,0 | 2,2 | 6,8 | 0,0 | 0,6 | 6,2 | |
Tjänste- branschen |
28 018 | 100,0 | 28,6 | 57,1 | 14,3 | 0,0 | 2,7 | 11,5 | 0,1 | 0,6 | 10,9 | |
Yrkes- högskole- utbildning |
Totalt | 127 419 | 100,0 | 19,5 | 72,4 | 8,1 | 0,0 | 0,6 | 7,5 | 0,1 | 0,8 | 6,6 |
De pedag. områdena | 1 236 | 100,0 | 18,9 | 74,8 | 6,2 | 0,2 | 0,5 | 5,6 | 0,4 | 1,5 | 3,6 | |
De hum. och konst- närliga områdena |
6 917 | 100,0 | 17,9 | 74,8 | 7,3 | 0,0 | 0,3 | 7,0 | 0,1 | 1,1 | 5,8 | |
De samhälls- veten- skapliga områdena |
302 | 100,0 | 24,2 | 64,2 | 11,6 | 0,0 | 0,0 | 11,6 | 0,0 | 1,0 | 10,6 | |
Handel, adm. och juridik | 26 080 | 100,0 | 18,4 | 73,3 | 8,2 | 0,0 | 0,6 | 7,6 | 0,1 | 0,7 | 6,9 | |
De natur- veten- skapliga områdena |
257 | 100,0 | 16,7 | 75,1 | 8,2 | 0,0 | 0,4 | 7,8 | 0,0 | 1,2 | 6,6 | |
Data- behandling och kommuni- kation (IKT) |
13 044 | 100,0 | 14,2 | 73,9 | 11,9 | 0,0 | 1,4 | 10,5 | 0,1 | 0,8 | 9,6 | |
De tekniska områdena | 30 176 | 100,0 | 16,2 | 73,8 | 9,9 | 0,0 | 0,7 | 9,3 | 0,1 | 0,9 | 8,3 | |
Lant- och skogsbruk | 3 074 | 100,0 | 16,2 | 74,1 | 9,7 | 0,0 | 0,6 | 9,1 | 0,1 | 1,3 | 7,7 | |
Hälsovård och välfärd | 37 164 | 100,0 | 25,0 | 69,9 | 5,1 | 0,0 | 0,2 | 4,9 | 0,0 | 0,7 | 4,1 | |
Tjänste- branschen |
9 169 | 100,0 | 21,3 | 70,5 | 8,2 | 0,0 | 0,7 | 7,5 | 0,1 | 0,8 | 6,6 | |
Uni. utbildning |
Totalt | 134 293 | 100,0 | 21,7 | 70,8 | 7,4 | 0,1 | 1,5 | 5,8 | 0,1 | 0,5 | 5,2 |
De pedag. områdena | 13 552 | 100,0 | 27,0 | 67,3 | 5,7 | 0,1 | 0,7 | 4,9 | 0,1 | 0,5 | 4,4 | |
De hum. och konst- närliga områdena |
22 925 | 100,0 | 20,4 | 71,4 | 8,2 | 0,2 | 1,2 | 6,8 | 0,1 | 0,8 | 6,0 | |
De samhälls- veten- skapliga områdena |
17 364 | 100,0 | 21,9 | 70,9 | 7,2 | 0,1 | 1,2 | 5,9 | 0,1 | 0,4 | 5,4 | |
Handel, adm. och juridik | 20 949 | 100,0 | 25,9 | 68,2 | 5,8 | 0,1 | 1,6 | 4,2 | 0,0 | 0,2 | 4,0 | |
De natur- veten- skapliga områdena |
12 799 | 100,0 | 18,7 | 70,7 | 10,6 | 0,2 | 3,4 | 7,0 | 0,1 | 1,0 | 5,9 | |
Data- behandling och kommuni- kation (IKT) |
13 390 | 100,0 | 15,6 | 73,7 | 10,7 | 0,2 | 1,0 | 9,5 | 0,1 | 0,7 | 8,8 | |
De tekniska områdena | 18 897 | 100,0 | 20,8 | 72,0 | 7,1 | 0,1 | 1,4 | 5,7 | 0,0 | 0,6 | 5,0 | |
Lant- och skogsbruk | 2 937 | 100,0 | 22,2 | 66,8 | 11,1 | 0,5 | 5,9 | 4,7 | 0,1 | 0,6 | 4,0 | |
Hälsovård och välfärd | 9 640 | 100,0 | 20,2 | 76,8 | 3,0 | 0,1 | 0,8 | 2,1 | 0,0 | 0,1 | 2,0 | |
Tjänste- branschen |
1 840 | 100,0 | 32,8 | 63,4 | 3,8 | 0,0 | 0,7 | 3,2 | 0,2 | 0,2 | 2,7 |
Källa: Utbildning. Statistikcentralen
Förfrågningar: Heli Hiltunen 029 551 3314, koulutustilastot@stat.fi
Ansvarig avdelningschef: Hannele Orjala
Uppdaterad 12.3.2021
Finlands officiella statistik (FOS):
Avbrott i utbildningen [e-publikation].
ISSN=1798-9299. 2019,
Tabellbilaga 2. Avbrott inom utbildningsområdet (Nationella utbildningsklassificeringen 2016) efter utbildningssektor läsåret 2018/2019, %
. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kkesk/2019/kkesk_2019_2021-03-12_tau_002_sv.html