Publicerad: 19.12.2007
Företagarhushållens konsumtion har ökat mest 2001-2006
Konsumtionsutgifterna inom både lantbruksföretagarnas och övriga företagares hushåll ökade mest under perioden 2001-2006, mer än en femtedel (22 %), medan hushållens konsumtionsutgifter i genomsnitt ökade med 14 procent. Detta framgår av Statistikcentralens konsumtionsundersökning för år 2006, vars uppgifter samlades in från hushållen under januari-december 2006. I undersökningen deltog omkring 4 000 hushåll.
Ett flertal undersökningar och statistik har under den senaste tiden visat att ojämlikheten ökat i Finland. En jämförelse av hushållens konsumtionsutgifter mellan åren 2001 och 2006 ger ett tilläggsperspektiv i den här diskussionen, eftersom resultaten av konsumtionsundersökningen pekar på att det skett en ojämn ökning av konsumtionsutgifterna mellan de olika befolkningsgrupperna.
På basis av de förändringar som skett åren 2001-2006 kan hushållen grupperas i tre grupper med olika konsumtionsnivå. År 2006 hörde de högre tjänstemännens hushåll samt andra företagares än lantbruksföretagarnas hushåll till gruppen med hög konsumtionsnivå. År 2001 var de högre tjänstemännens konsumtionsutgifter klar större än de övrigas, men enligt resultaten år 2006 hade företagarhushållen nästan nått upp till de högre tjänstemannahushållens konsumtionsnivå (Figur 1). Företagarhushållens konsumtion ökade i alla huvudgrupper inom konsumtionen med mer än genomsnittet - med undantag av transport och kommunikation, som dessa hushåll redan använde betydliga summor pengar på (Tabell 1). Inom företagarhushållen ökade särskilt kultur- och fritidsutgifterna klart, med omkring 56 procent, och dessa utgifters andel av alla konsumtionsutgifter steg från nio procent till 12 procent.
Figur 1. Konsumtionsutgifterna efter referenspersonens socioekonomiska ställning 2001 och 2006 (enligt 2006 års priser, EUR/konsumtionsenhet)
Konsumtionens mellanskikt bildades klarare än tidigare av de lägre tjänstemännens och arbetarnas hushåll. Arbetarhushållens konsumtionsutgifter ökade lika mycket som konsumtionsutgifterna i genomsnitt (14 %), medan ökningen i lägre tjänstemannahushåll stannade på nio procent. År 2006 låg konsumtionsutgifterna i de lägre tjänstemännens hushåll sålunda närmare arbetarhushållens konsumtionsutgifter än år 2001. Arbetarhushållen använde mer pengar än tidigare på transport (30 %), medan utgifterna för transport i genomsnitt ökade med ungefär 18 procent i hushållen. Lantbruksföretagarnas hushåll nådde också upp till genomsnittsnivån för konsumtionen. År 2006 använde dessa hushåll mer pengar än år 2001 särskilt på utrustning för hemmet, heminredning, transport samt kultur och fritid.
De arbetslösas och de studerandes hushåll konsumerade mindre än övriga hushåll. De arbetslösas hushållens relativa konsumtionssituation försvagades klart från tidigare, eftersom dessa hushålls konsumtionsutgifter bara ökade med omkring fyra procent under referensperioden. Sålunda ökade skillnaderna mellan de minstkonsumerande arbetslösa och de mestkonsumerande högre tjänstemännen. Märkas bör också att de arbetslösas hushåll har prutat på många andra saker, men inte på kommunikation. Utgifterna för kommunikation ökade under referensperioden med 53 procent i de arbetslösas hushåll, medan dessa utgifter i genomsnitt ökade med omkring 23 procent. Studerandehushållens relativa konsumtionssituation förbättrades något under referensperioden. Dessa hushålls konsumtionsutgifter ökade med omkring 15 procent under referensperioden, och mer pengar än tidigare gick till utrustning för hemmet och heminredning, kläder och skodon samt transport.
Pensionärshushållens relativa konsumtionssituation förbättrades under perioden 2001-2006, eftersom dessa hushålls konsumtionsutgifter ökade med en femtedel (20 %). Pensionärshushållen ökade sin penninganvändning betydligt när det gäller transport och kommunikation. Ökningen av utgifterna för transport torde delvis bero på att många personer som i arbetsför ålder var vana att röra sig med egen bil gick i pension under referensperioden. I fler pensionärshushåll än tidigare finns nuförtiden nätanslutningar, något som förklarar ökningen av kommunikationsutgifterna.
Tabell 1. Konsumtionsutgifterna efter referenspersonens socioekonomiska ställning efter huvudgrupp 2001 och 2006 (enligt 2006 års priser, EUR/konsumtionsenhet)
Konsumtionsutgifterna | Totalt | Lantbruks- företagare |
Övriga företagare | Högre tjänstemän |
Övriga företagare | |||||
2001 | 2006 | 2001 | 2006 | 2001 | 2006 | 2001 | 2006 | 2001 | 2006 | |
Konsumtionsutgifter totalt | 17 525 | 19 975 | 16 112 | 19 645 | 21 899 | 26 672 | 24 948 | 27 456 | 19 220 | 20 935 |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 2 253 | 2 485 | 2 707 | 2 667 | 2 611 | 2 936 | 2 539 | 2 799 | 2 264 | 2 513 |
Alkoholdrycker och tobak | 447 | 495 | 261 | 226 | 488 | 614 | 558 | 579 | 451 | 551 |
Kläder och skodon | 525 | 716 | 385 | 569 | 718 | 977 | 966 | 1 412 | 679 | 856 |
Boende | 5 298 | 5 654 | 5 087 | 6 282 | 6 311 | 6 990 | 6 094 | 6 231 | 5 391 | 5 331 |
Inventarier, hushållsutrustning och rutinunderhåll av bostaden | 842 | 980 | 796 | 1 141 | 1 196 | 1 466 | 1 331 | 1 520 | 911 | 1 043 |
Hälsovård | 696 | 734 | 494 | 447 | 727 | 872 | 693 | 695 | 596 | 624 |
Transport | 2 541 | 3 006 | 2 489 | 3 202 | 3 743 | 4 355 | 4 774 | 4 760 | 3 037 | 3 366 |
Telekommunikationer | 459 | 564 | 516 | 612 | 589 | 657 | 551 | 650 | 539 | 617 |
Rekreation och kultur | 1 699 | 2 188 | 1 526 | 2 112 | 2 070 | 3 234 | 2 774 | 3 489 | 1 901 | 2 239 |
Hotell, kaféer och restauranger | 871 | 846 | 394 | 430 | 1 004 | 1 237 | 1 504 | 1 722 | 1 153 | 1 035 |
Övriga utgifter | 1 895 | 2 306 | 1 456 | 1 955 | 2 444 | 3 335 | 3 163 | 3 599 | 2 299 | 2 759 |
Hushåll totalt | 2 381 500 | 2 455 000 | 51 032 | 44 060 | 138 336 | 144 379 | 381 417 | 409 653 | 385 549 | 394 313 |
Hushållens konsumtionsenheter | 1,5 | 1,5 | 2,1 | 2,1 | 1,8 | 1,8 | 1,7 | 1,7 | 1,5 | 1,6 |
Konsumtionsutgifterna | Arbetare | Studerande | Pensionärer | Arbetslösa | Övriga hushåll | |||||
2001 | 2006 | 2001 | 2006 | 2001 | 2006 | 2001 | 2006 | 2001 | 2006 | |
Konsumtionsutgifter totalt | 16 989 | 19 415 | 12 151 | 14 004 | 13 796 | 16 519 | 12 526 | 13 044 | 12 934 | 14 309 |
Livsmedel och alkoholfria drycker | 2 265 | 2 456 | 1 449 | 1 493 | 2 128 | 2 402 | 1 955 | 2 113 | 2 058 | 2 243 |
Alkoholdrycker och tobak | 538 | 582 | 325 | 415 | 293 | 336 | 706 | 747 | 422 | 375 |
Kläder och skodon | 502 | 645 | 399 | 548 | 253 | 369 | 248 | 182 | 356 | 603 |
Boende | 4 664 | 4 917 | 3 915 | 4 049 | 5 467 | 6 070 | 4 356 | 4 626 | 4 023 | 4 759 |
Inventarier, hushållsutrustning och rutinunderhåll av bostaden | 756 | 904 | 449 | 595 | 646 | 732 | 533 | 510 | 439 | 643 |
Hälsovård | 470 | 516 | 324 | 358 | 1 032 | 1 072 | 367 | 320 | 605 | 332 |
Transport | 2 707 | 3 507 | 1 443 | 1 814 | 1 073 | 1 766 | 1 174 | 1 294 | 1 718 | 1 292 |
Telekommunikationer | 508 | 606 | 473 | 494 | 303 | 437 | 403 | 618 | 496 | 641 |
Rekreation och kultur | 1 621 | 2 144 | 1 348 | 1 673 | 1 160 | 1 553 | 1 094 | 1 142 | 1 073 | 1 268 |
Hotell, kaféer och restauranger | 999 | 861 | 931 | 1 022 | 311 | 264 | 728 | 311 | 514 | 864 |
Övriga utgifter | 1 958 | 2 277 | 1 095 | 1 544 | 1 131 | 1 518 | 962 | 1 181 | 1 231 | 1 290 |
Hushåll totalt | 503 155 | 471 370 | 82 264 | 83 610 | 689 472 | 747 769 | 119 913 | 112 975 | 30 362 | 46 873 |
Hushållens konsumtionsenheter | 1,6 | 1,6 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,3 | 1,3 | 1,5 | 1,4 |
Ändring i konsumtionsstrukturen i riktning mot fritid och kultur
Under de senaste fem åren har förändringarna i de 12 huvudgruppernas andel av totalkonsumtionen varit små. Boendets andel, som också omfattar den kalkylerade nyttan med att bo i egen bostad jämfört med en hyresbostad av samma standard, har sjunkit med två procentenheter, även om mer pengar än tidigare lagts på boende. Också andelen pengar som lades ned på livsmedel samt hotell- och restaurangtjänster sjönk år 2006. Kulturens och fritidsutgifternas andel har ökat mest och en ökning finns också i gruppen transport, kläder och övriga produkter och tjänster.
Figur 2. Hushållens konsumtionsutgifter efter huvudgrupp 2001 och 2006 (enligt 2006 års priser, EUR/konsumtionsenhet)
Källa: Konsumtionsundersökning 2006, Statistikcentralen
Förfrågningar: Juha Nurmela (09) 1734 2548, Marko Ylitalo (09) 1734 3560 kulutus.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Senast uppdaterad 19.12.2007
Finlands officiella statistik (FOS):
Hushållens konsumtion [e-publikation].
ISSN=2323-301X. 2006. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/ktutk/2006/ktutk_2006_2007-12-19_tie_001_sv.html