Publicerad: 29.6.2009
Enligt finländarna är tidpunkten fördelaktig för konsumtion
Konsumenternas förtroende för ekonomin förstärktes ytterligare något i juni. Konsumenternas förtroendeindikator var i juni 8,4 medan den i maj var 7,2 och i april 1,0. Förtroendet för ekonomin var dock i juni fortfarande svagare än långtidsmedelvärdet. Uppgifterna framgår av Statistikcentralens konsumentbarometer. För barometern intervjuades 1-18 juni 1 494 personer bosatta i Finland.
Alla de fyra delfaktorerna i konsumenternas förtroendeindikator förbättrades något eller var fortsättningsvis i stort sett oförändrade i juni jämfört med föregående månad. Konsumenterna var nu mera optimistiska än tidigare månader när det gäller synen på den egna ekonomin och möjligheterna att spara uppskattades vara goda i hushållen. I juni ansåg konsumenterna att tidpunkten att skaffa kapitalvaror och också att ta lån var allt fördelaktigare.
Konsumenternas förväntningar på Finlands ekonomi var i juni positiva redan för andra månaden i följd efter en svag period på ett och ett halvt år. Också uppskattningarna om utvecklingen av arbetslösheten förbättras så småningom, men i juni var de dock fortfarande pessimistiska. Dessutom var många sysselsatta oroade över att själv råka ut för arbetslöshet.
Konsumenternas syn på ekonomin i juni 2009, nettotal*
Medeltal 10/95- |
Maxvärde 10/95- |
Minvärde 10/95- |
Juni 2008 |
Maj 2009 |
Juni 2009 |
Utsikter** | |
Konsumenternas förtroendeindikator | 13,0 | 21,8 | -6,5 | 10,2 | 7,2 | 8,4 | - |
Indikatorns delfaktorer: | |||||||
Den egna ekonomiska situationen om 12 mån. jämfört med nuläget |
9,1 | 14,1 | 2,3 | 5,8 | 5,6 | 7,1 | - |
Hushållets möjligheter att spara under de följande 12 mån. |
36,0 | 52,0 | 10,9 | 46,9 | 46,8 | 47,4 | + |
Finlands ekonomiska situation om 12 mån. jämfört med nuläget |
3,9 | 21,7 | -27,1 | -17,0 | 9,5 | 9,2 | + |
Arbetslösheten i Finland om 12 mån. jämfört med nuläget |
2,8 | 27,6 | -51,1 | 5,0 | -33,2 | -30,1 | - - |
Övriga: | |||||||
Inflationen om 12 mån. procent |
2,1 | 4,6 | 0,7 | 4,6 | 1,5 | 1,5 | |
Risk för egen arbetslöshet vid intervjutidpunkten |
2,0 | 7,6 | -18,8 | 6,4 | -16,9 | -16,5 | - - |
Hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten |
26,6 | 35,1 | 14,7 | 31,1 | 32,9 | 32,3 | + |
Hur fördelaktigt är det att köpa kapitalvaror vid intervjutidpunkten |
20,1 | 37,7 | -14,2 | 2,9 | 34,0 | 36,1 | ++ |
Hur fördelaktigt är det att spara vid intervjutidpunkten |
10,9 | 36,8 | -19,6 | 29,7 | 12,0 | 9,9 | +/- |
Hur fördelaktigt är det att ta lån vid intervjutidpunkten |
18,0 | 42,0 | -47,1 | -20,8 | 14,4 | 16,8 | +/- |
* Nettotalet
erhålls genom att vikta svarsalternativen och subtrahera den
procentuella andelen nekande svar från den procentuella andelen
jakande svar på en fråga. Konsumenternas
förtroendeindikatorberäknas som ett genomsnitt av
delfaktorernas nettotal. Nettotalen och förtroendeindikatorn
kan variera mellan -100 och 100, ju högre siffra desto mer
optimistisk är synen på ekonomin. ** ++ Mycket goda utsikter, + Goda utsikter, +/- Neutrala utsikter, - Dåliga utsikter, - - Mycket dåliga utsikter. Nettotalets avvikelse från medeltalet har jämförts med standardavvikelsen. |
I juni trodde 45 procent av konsumenterna att den ekonomiska situationen i Finland blir bättre under det följande året. 24 procent av konsumenterna bedömde för sin del att landets ekonomi försämras. För ett år sedan var motsvarande andelar 12 och 43 procent. I juni litade 25 procent av konsumenterna på att den egna ekonomin förbättras och 12 procent befarade att den blir sämre inom ett år.
I juni litade bara 15 procent av konsumenterna på att arbetslösheten minskar under det följande året medan 64 procent uppskattade att arbetslösheten ökar. För ett år sedan var motsvarande andelar 35 och 24 procent.
I juni antog bara 7 procent av de sysselsatta att risken för arbetslösheten minskat under de senaste månaderna för deras egen del, medan 30 procent åter antog att risken ökat. För ett år sedan var motsvarande andelar 17 och 10 procent. 41 procent av de sysselsatta uppskattade i juni att risken för arbetslöshet var oförändrad och 22 procent upplevde att de inte alls är i farozonen när det gäller att bli arbetslösa.
I juni förutspådde konsumenterna att konsumentpriserna stiger med 1,5 procent under de följande 12 månaderna. Motsvarande siffra var som högst i juni i fjol, dvs. 4,6, procent. Långtidsmedelvärdet för inflationsförväntningarna är 2,1 procent.
I juni antog 57 procent av konsumenterna att tidpunkten för att spara var god. För ett år sedan var andelen 74 procent. 65 procent av hushållen hade sparat och 80 procent trodde att de kan spara under det följande året.
I juni ansåg redan 62 procent av konsumenterna att det är fördelaktigt att ta lån. I oktober i fjol var andelen som lägst, bara 13 procent. I juni planerade 13 procent av hushållen att ta lån inom ett år.
59 procent av konsumenterna bedömde i juni att det är fördelaktigt att köpa kapitalvaror. För ett år sedan var motsvarande andel 37 procent medan den var som lägst i oktober i fjol, dvs. 30 procent. I juni planerade många hushåll bland annat att köpa hemelektronik under de följande sex månaderna. Av hushållen avsåg 16 procent att ganska eller mycket säkert köpa bil inom ett år och 7 procent bostad. Motsvarande andelar var i juni i fjol 16 och 8 procent.
I nästa nummer av Statistikcentralens tidning Tieto&Trendit (4-5/2009) finns en artikel (på finska) om hur vanliga olika apparater och anslutningar är i hushållen. Artikel baserar sig på uppgifterna i konsumentbarometern.
Konsumenternas förtroendeindikator 10/1995-6/2009
Konsumenternas mikro- och makroindikatorer 10/1995-6/2009*
* Mikroindikatornberäknas som ett genomsnitt av
tre nettotal: den egna ekonomin och hushållets möjligheter att
spara om 12 mån. samt
hushållets penningsituation vid intervjutidpunkten.
Makroindikatornberäknas som ett genomsnitt av två
nettotal: Finlands ekonomi och arbetslöshet om 12 månader.
Konsumenternas förtroendeindikators avvikelse från landets medeltal i EU-länderna, maj 2009*
* räknat på basis av säsongrensade serier: Medeltalet: 10/1995-.
Uppgifter om Irland saknas.
Källa: European Commission, DG ECFIN, Business and Consumer Survey
Results, May 2009
http://ec.europa.eu/economy_finance/db_indicators/db_indicators8650_en.htm
Källa: Konsumentbarometern 2009, juni. Statistikcentralen
Förfrågningar: Pellervo Marja-aho (09) 1734 3349,kuluttaja.barometri@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Ari Tyrkkö
Konsumenternas förtroende 2009, juni (pdf 188,8 kB)
- Tabeller
-
Tabeller i databaser
Plocka ut de uppgifter som du behöver till tabeller, visa uppgifterna som diagram eller ladda ned data.
Senast uppdaterad 29.6.2009
Finlands officiella statistik (FOS):
Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. juni 2009. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 19.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/kbar/2009/06/kbar_2009_06_2009-06-29_tie_001_sv.html