Denna sida är arkiverad.

Uppgifter som publicerats efter 5.4.2022 finns på den förnyade webbplatsen.

Gå till den nya statistiksidan.

Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter 1)

Öppna den här tabellen större
  Medeltal 01/2018- Maxvärde 01/2018- Minvärde 01/2018- 07/2018 06/2019 07/2019 Utsikter 2)
A1 Konsumenternas förtroendeindikator = (B1+B2+B4+E1)/4 0,3 4,9 -4,6 2,5 -4,6 -3,9 --
B1 Egen ekonomi nu (nettotal) 6,3 8,5 3,9 8,5 4,1 4,4 --
- Bättre (%) . . . . 26,1 26,9  
- Sämre (%) . . . . 19,3 18,5  
B2 Egen ekonomi om 12 månader (nettotal) 10,5 13,4 6,3 11,2 6,3 7,6 --
- Bättre (%) . . . . 26,3 28,1  
- Sämre (%) . . . . 15,3 15,8  
B3 Finlands ekonomi nu (nettotal) 12,4 24,9 -4,5 20,1 0,5 -4,5 --
- Bättre (%) . . . . 22,4 17,8  
- Sämre (%) . . . . 20,9 24,8  
B4 Finlands ekonomi om 12 månader (nettotal) 0,5 16,5 -14,8 7,8 -13,9 -14,8 --
- Bättre (%) . . . . 14,0 12,5  
- Sämre (%) . . . . 38,5 37,2  
B5 Inflationen nu (procent) 2,6 3,0 2,2 2,7 2,7 2,7  
B6 Inflationen om 12 månader (procent) 2,7 3,0 2,4 2,7 2,9 2,8  
B7 Arbetslösheten i Finland om 12 månader (nettotal) 4,3 13,8 -4,0 12,2 -1,9 -3,7 --
- Mindre (%) . . . . 26,3 24,1  
- Mera (%) . . . . 28,1 29,7  
B8 Egen arbetslöshetsrisk nu (nettotal) 0,2 4,8 -3,1 -1,0 -2,5 -3,1 --
- Minskat (%) . . . . 7,2 7,6  
- Ökat (%) . . . . 12,3 13,7  
C1 Tidpunktens fördelaktighet för att köpa kapitalvaror (nettotal) 23,7 34,3 14,8 26,0 19,1 23,3 =
- Bra tid (%) . . . . 29,0 33,1  
- Dålig tid (%) . . . . 9,9 9,8  
C2 Tidpunktens fördelaktighet för att spara (nettotal) 21,1 24,6 17,3 19,9 17,3 21,2 =
- Bra tid (%) . . . . 63,9 66,9  
- Dålig tid (%) . . . . 34,4 31,9  
C3 Tidpunktens fördelaktighet för att ta lån (nettotal) 15,5 22,8 4,5 19,0 17,6 19,0 +
- Bra tid (%) . . . . 63,8 65,2  
- Dålig tid (%) . . . . 34,4 32,9  
D1 Konsumenternas penningsituation nu (nettotal) 28,2 31,0 24,9 28,7 26,2 30,1 ++
- Sparar (%) . . . . 57,7 61,0  
- Använder besparingar eller skuldsätter sig (%) . . . . 10,5 8,5  
D2 Konsumenternas möjligheter att spara 12 månader framåt (nettotal) 48,8 53,1 44,3 45,5 45,9 45,9 --
- Kan spara (%) . . . . 75,8 75,9  
- Kan inte spara (%) . . . . 24,2 23,7  
D5 Konsumenternas avsikter att ta lån inom 12 månader (% av konsumenterna) . . . . 18,6 18,7  
- Ja, säkert (%) . . . . 5,6 5,8  
- Eventuellt (%) . . . . 13,0 13,0  
E1 Konsumenternas köp av kapitalvaror 12 månader framåt vs 12 månader bakåt (nettotal) -16,2 -12,8 -21,2 -17,5 -14,9 -12,8 ++
- Mera (%) . . . . 13,2 16,6  
- Mindre (%) . . . . 32,7 32,1  
E2 Avsikter att köpa en bil (% av konsumenterna) . . . . 15,0 16,3  
- Mycket sannolikt (%) . . . . 5,4 7,5  
- Ganska sannolikt (%) . . . . 9,7 8,7  
E4 Avsikter att köpa en bostad (% av konsumenterna) . . . . 13,1 12,8  
- Ja, säkert (%) . . . . 3,9 3,6  
- Eventuellt (%) . . . . 9,2 9,2  
E5 Avsikter att använda pengar för bostadsombyggnad (% av konsumenterna) . . . . 20,7 21,3  
- Mycket sannolikt (%) . . . . 7,9 6,8  
- Ganska sannolikt (%) . . . . 12,9 14,5  
1) Perioden 01/2018-04/2019: uppgifter om svarsfördelningar kan inte presenteras, enbart (nivåkorrigerade) nettotalen offentliggörs.
2) Utsikter: ++ mycket goda, + goda, = neutrala, - dåliga, -- mycket dåliga; nettotalets avvikelse från medeltalet har jämförts med standardavvikelsen.

Källa: Konsumenternas förtroende 2019, juli. Statistikcentralen

Förfrågningar: Pertti Kangassalo 029 551 3598, Tuomas Parikka 029 551 3276, konsumenternas.fortroende@stat.fi

Ansvarig statistikdirektör: Jari Tarkoma


Uppdaterad 29.7.2019

Instruktion för hänvisning:

Finlands officiella statistik (FOS): Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. juli 2019, Tabellbilaga 1. Konsumenternas syn och avsikter 1) . Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 16.7.2025].
Åtkomstsätt: http://stat.fi/til/kbar/2019/07/kbar_2019_07_2019-07-29_tau_001_sv.html