Denna sida är arkiverad.

Uppgifter som publicerats efter 5.4.2022 finns på den förnyade webbplatsen.

Gå till den nya statistiksidan.

Tabellbilaga 1. Konsumenternas uppfattningar och avsikter 1)

Öppna den här tabellen större
Medeltal 10/1995- Maxvärde 10/1995- Minvärde 10/1995- 01/2021 12/2021 01/2022 Utsikter 2)
A1 Konsumenternas förtroendeindikator = (B1+B2+B4+E1)/4 -1,7 6,8 -13,9 -0,9 -3,5 -1,7 =
B1 Egen ekonomi nu (nettotal) 3,2 9,5 -5,3 3,2 2,9 4,4 +
- Bättre (%) . . . 24,7 24,0 26,5
- Sämre (%) . . . 19,6 19,2 18,5
B2 Egen ekonomi om 12 månader (nettotal) 8,2 13,5 1,2 10,8 7,2 11,6 ++
- Bättre (%) . . . 30,7 27,1 30,2
- Sämre (%) . . . 12,3 14,7 11,0
B3 Finlands ekonomi nu (nettotal) -7,9 25,9 -66,5 -50,5 -15,5 -22,6 -
- Bättre (%) . . . 3,9 22,7 13,8
- Sämre (%) . . . 79,7 45,4 49,1
B4 Finlands ekonomi om 12 månader (nettotal) -2,0 20,3 -32,8 -2,5 -7,4 -8,0 -
- Bättre (%) . . . 35,1 24,5 23,1
- Sämre (%) . . . 33,3 33,8 33,9
B5 Inflationen nu (procent) 3,1 6,9 -2,7 2,2 3,9 3,8
- Priserna har stigit mycket eller ganska mycket (%) . . . 13,7 43,0 42,6
- Priserna har hållits desamma eller sjunkit (%) . . . 36,4 9,5 7,7
B6 Inflationen om 12 månader (procent) 2,9 5,3 1,7 2,3 3,6 3,7
- Priserna stiger snabbare eller i samma takt (%) . . . 60,3 73,0 77,0
- Priserna hålls desamma eller sjunker (%) . . . 16,6 6,0 4,7
B7 Arbetslösheten i Finland om 12 månader (nettotal) -10,5 20,3 -59,5 -20,7 -0,0 -6,0 =
- Mindre (%) . . . 24,5 31,3 30,4
- Mera (%) . . . 54,8 28,0 34,8
B8 Egen arbetslöshetsrisk nu (nettotal) -6,3 4,7 -26,6 -16,9 -2,1 -3,8 +
- Minskat (%) . . . 5,4 8,6 6,7
- Ökat (%) . . . 29,8 13,5 13,6
C1 Tidpunktens fördelaktighet för att köpa kapitalvaror (nettotal) 19,4 43,5 -14,3 16,9 7,0 7,6 --
- Bra tid (%) . . . 32,7 24,9 25,7
- Dålig tid (%) . . . 15,8 17,9 18,1
C2 Tidpunktens fördelaktighet för att spara (nettotal) 4,9 29,4 -28,5 12,8 15,1 15,5 +
- Bra tid (%) . . . 59,3 61,2 61,3
- Dålig tid (%) . . . 40,2 37,8 36,7
C3 Tidpunktens fördelaktighet för att ta lån (nettotal) 7,5 31,7 -60,4 4,6 5,8 5,4 =
- Bra tid (%) . . . 53,3 54,9 53,6
- Dålig tid (%) . . . 45,3 43,1 44,5
D1 Egen penningsituation nu (nettotal) 22,1 33,1 6,4 30,1 29,1 30,0 ++
- Sparar (%) . . . 63,0 62,7 62,1
- Använder besparingar eller skuldsätter sig (%) . . . 10,5 11,0 11,5
D2 Egna möjligheter att spara 12 månader framåt (nettotal) 40,3 53,6 9,8 50,1 48,1 46,6 +
- Kan spara (%) . . . 77,8 76,4 75,9
- Kan inte spara (%) . . . 22,0 23,1 24,0
D5 Avsikt att ta lån inom 12 månader (% av konsumenterna) 15,6 24,2 10,5 18,5 19,5 18,6 ++
- Ja, säkert (%) . . . 5,1 6,6 5,7
- Eventuellt (%) . . . 13,3 12,9 12,9
E1 Köp av kapitalvaror 12 mån. framåt jämfört med 12 mån. bakåt (nettotal) -16,1 -6,9 -26,7 -14,9 -16,6 -14,9 +
- Mera (%) . . . 14,4 12,1 13,5
- Mindre (%) . . . 33,3 33,1 32,6
E2 Avsikt att köpa en bil (% av konsumenterna) 14,4 19,2 10,1 15,1 15,3 16,2 ++
- Mycket sannolikt (%) . . . 4,4 5,0 4,6
- Ganska sannolikt (%) . . . 10,7 10,3 11,6
E4 Avsikt att köpa en bostad (% av konsumenterna) 12,8 18,5 9,1 16,6 13,5 17,6 ++
- Ja, säkert (%) . . . 4,5 4,0 5,3
- Eventuellt (%) . . . 12,0 9,5 12,4
E5 Avsikt att använda pengar för bostadsombyggnad (% av konsumenterna) 17,6 26,0 8,1 23,5 22,1 19,9 +
- Mycket sannolikt (%) . . . 8,5 7,8 7,3
- Ganska sannolikt (%) . . . 15,1 14,3 12,7
1) Långtidsmedelvärdet, maximi- och minimivärdet kan inte presenteras för svarsfördelningarna.
2) Utsikter: ++ mycket goda, + goda, = neutrala, - dåliga, -- mycket dåliga; nettotalets avvikelse från medeltalet har jämförts med standardavvikelsen.

Källa: Konsumenternas förtroende 2022, januari. Statistikcentralen

Förfrågningar: Pertti Kangassalo 029 551 3598, Tara Junes 029 551 3322, konsumenternas.fortroende@stat.fi

Ansvarig avdelningschef: Hannele Orjala


Uppdaterad 27.1.2022

Instruktion för hänvisning:

Finlands officiella statistik (FOS): Konsumenternas förtroende [e-publikation].
ISSN=2669-8870. januari 2022, Tabellbilaga 1. Konsumenternas uppfattningar och avsikter 1) . Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 16.5.2025].
Åtkomstsätt: http://stat.fi/til/kbar/2022/01/kbar_2022_01_2022-01-27_tau_001_sv.html