Denna statistik har lagts ned.
Nya uppgifter produceras inte längre om statistiken.
Publicerad: 23.9.2013
I högsta förvaltningsdomstolen avgjordes 3 900 ärenden år 2012
Högsta förvaltningsdomstolen avgjorde år 2012 totalt 3 930 rättskipningsärenden, dvs. 294 färre än år 2011. Den största ärendegruppen var utlänningsärenden. År 2012 fortsatte antalet besvärstillståndsärenden att öka och för första gången behandlades lika många besvärstillståndsärenden som besvärsärenden. Uppgifterna framgår av de siffror som publicerats av Statistikcentralen.
Ärenden avgjorda i högsta förvaltningsdomstolen åren 2011–2012
De största ärendegrupperna var utlänningsärenden (24 %), social- och hälsovård (18 %) och skatter (16 %). Av utlänningsärendena ökade uppehållstillståndsärenden, asylärenden och utvisningar kvantitativt sett mest. Antalet social- och hälsovårdsärenden minskade med 23 procent från året innan. Detta berodde bl.a. på att antalet ärenden gällande omhändertagande och placering i vård utom hemmet minskade.
Av de avgjorda ärendena var 1 890 besvärsärenden, 1 889 besvärstillståndsärenden och 151 ansökningsärenden. Ansökan om besvärstillstånd avslogs i 1 624 ärenden. Till högsta förvaltningsdomstolen inkom 3 946 ärenden år 2012, dvs. 94 färre än året innan. I slutet av året fanns det 3 894 anhängiggjorda rättskipningsärenden.
År 2012 ökade antalet avgjorda besvärstillståndsärenden med 5 procentenheter från året innan. År 2011 var ökningen 6 procentenheter jämfört med året innan. Ökningen av besvärstillståndsärenden berodde närmast på att antalet utlänningsärenden ökade. Ärenden som kräver högsta förvaltningsdomstolens besvärstillstånd är bl.a. utlänningsärenden, beskattning, utkomst- och lantbruksstödsärenden, behovsprövade tjänster eller förmåner enligt lagen om service och stöd på grund av handikapp, tillstånd enligt markanvändnings- och bygglagen samt skjutvapensärenden.
I 90 procent av de avgjorda ärendena söktes ändring i de regionala förvaltningsdomstolarnas beslut.
Den genomsnittliga behandlingstiden i alla avgjorda ärenden var 12,6 månader. Behandlingen av besvärsärenden tog i genomsnitt 14,7 månader och behandlingen av besvärstillståndsärenden i genomsnitt 10,5 månader. För 24 procent av alla ärenden var behandlingstiden kortare än sex månader, för 28 procent mellan ett halvår och ett år. Utlänningsärenden (9,8 mån.) och social- och hälsovårdsärenden (9,9 mån.) behandlades snabbare än genomsnittet. Längst tid tog behandlingen av ärenden om ekonomisk verksamhet, trafik och kommunikation (17,8 mån.) och självstyrelse (17,3 mån.). Behandlingstiderna blev längre i alla andra ärendegrupper utom i skatteärenden och social- och hälsovårdsärenden.
Källa: Rättsstatistik, Statistikcentralen
Förfrågningar: Heli Hiltunen 09 1734 3314, oikeus@stat.fi
Ansvarig statistikdirektör: Riitta Harala
Publikationen i pdf-format (236,3 kB)
Uppdaterad 23.9.2013
Finlands officiella statistik (FOS):
Högsta förvaltningsdomstolens avgöranden [e-publikation].
ISSN=1798-128X. 2012. Helsingfors: Statistikcentralen [hänvisat: 22.11.2024].
Åtkomstsätt: http://www.stat.fi/til/khaloikr/2012/khaloikr_2012_2013-09-23_tie_001_sv.html