18.1.2000

Förfrågningar: Eero Koljonen (09) 1734 3472, Sonja Karell (09) 1734 3469
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Importpriserna upp med drygt 11 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna med 11,4 procent från december 1998 till december 1999. Detta berodde speciellt på att världsmarknadspriserna på råolja steg, men också på att oljeprodukter och färgmetaller blev dyrare. Från 1998 till 1999 steg importpriserna med 0,6 procent mätt med årsmedeltal, då de ännu året förut sjönk med 3,5 procent.

Exportpriserna sjönk med 4,4 procent från år 1998 till år 1999, och året förut sjönk de med 1,1 procent. Priser på eltekniska produkter sjönk mest. Mot slutet av året började priserna stiga. Från november till december steg exportpriserna med 0,8 procent, från december året förut steg de med 1,7 procent.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, sjönk med 1,1 procent från år 1998 till 1999. Från november till december steg producentpriserna dock med 1,0 procent och från december föregående år med 4,6 procent. Priserna på oljeprodukter och färgmetaller steg mest.

Förändringarna i producentprisindexen på månads- och årsnivå i december 1999 samt förändringar på
årsnivå 1998 - 1999 och 1997 - 1999, % (1995=100)

Index

+5,5

-0,2

-1,3

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av priser på varor som används i Finland då de kommer ut på marknaden, dvs. utvecklingen av skattefria anskaffningspriser. Partiprisindexet mäter förändringen i de skattebelagda anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet omfattar både inhemska varor och importvaror.

HWWA-indexet som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar steg med 11,8 procent från år 1998 till år 1999. Detta berodde främst på att råolja blivit dyrare. Om man bortser från inverkan av gruppen energi har HWWA-indexet sjunkit med 7,7 procent. Priserna på råmaterial både för livsmedelsbranschen och industrin sjönk.

Källa: Producentprisindex 1999, december. Statistikcentralen