15.2.2000

Förfrågningar: Rami Peltola (09) 1734 3615, Kari Rautio (09) 1734 2479
Ansvarig statistikdirektör: Ilkka Hyppönen

Industriproduktionen ökade i december rekordartat med 16 procent

Enligt Statistikcentralen var den arbetsdagskorrigerade industriproduktionen i december i fjol 16 procent större än i december 1998. Den rekordartade tillväxten förklaras huvudsakligen av att trä- och pappersindustriproduktionen ökade med närmare 22 procent. Produktionen inom elektronik-industrin ökade också med drygt 40 procent efter några anspråkslösa tillväxtmånader. Den höga tillväxtprocenten beror också på att industriproduktionen vid jämförelsetidpunkten, dvs. december 1998, inte ökade från året förut.

Produktionen inom den kemiska industrin ökade i december i fjol med drygt 8 procent. Också den övriga fabriksindustrin ökade med nästan 7 procent, till stor del tack vare tillverkningen av livsmedel och drycker. Produktionen inom branschen ökade med drygt 13 procent.

Inom fabriksindustrin var kapacitetsutnyttjandegraden i december 86 procent, vilket var drygt 4 procent mera än i december 1998. Inom massa- och pappersindustrin var utnyttjandegraden 93 procent, inom metallindustrin 88 procent och inom den kemiska industrin 77 procent.

Finlands industriproduktion ökade i december med drygt 15 procent från året förut (säsongutjämnad). Enligt OECD:s säsongutjämnade serier var produktionen i USA 5 procent större än året forut. I Japan var tillväxten densamma.

Industriproduktionen ökade i fjol med 5,5 procent

Industriproduktionen var i fjol 5,5 procent större än år 1998. Tillväxten var fortsättningsvis snabbast inom elektronikindustrin, där produktionen ökade med drygt 24 procent. Den övriga metallindustri-produktionen minskade däremot med 1,5 procent. Produktionen inom den kemiska industrin ökade med 3 procent, likaså inom trä- och pappersindustrin. Produktionen inom den övriga fabriksindustrin var på samma nivå som år 1998.

Ny preliminär snabbstatistik över förändringen av industriproduktionen

Statistikcentralen börjar publicera den procentuella förändringen inom hela industriproduktionen i form av en preliminär snabbstatistik. Statistiken utges alltid den sista vardagen i månaden och den gäller föregående månads industriproduktion. Snabbstatistiken baserar sig på de uppgifter om arbetsställen som Statistikcentralen har tillgång till före publiceringstidpunkten. Förhandsuppgifterna om förändringen av industriproduktionen efter näringsgren utges på samma sätt som tidigare i mitten av månaden.

Den preliminära snabbstatistiken utges för första gången den 29 februari kl. 7.00. Ingen separat publikation utarbetas, utan uppgiften publiceras bara i form av ett pressmeddelande, som finns i elektronisk form på Statistikcentralens Internetsidor (www.tilastokeskus.fi).

Efter en paus på ett par år publicerar Statistikcentralen åter industriföretagens lagerstatistik kvartalsvis, för första gången senast vecka 8. Då utges uppgifterna för sista kvartalet 1999 samt retroaktivt fr.o.m. första kvartalet 1995. Statistiken utges bara på Internet i form av Statistikcentralens StatFin-service (statfin.stat.fi).

Källa: Volymindex för industriproduktionen 2000, december. Statistikcentralen