18.2.2000

thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Importpriserna upp redan med mer än 12 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna med 12,6 procent från januari 1999 till januari 2000. Detta berodde speciellt på att världsmarknadspriserna på råolja steg, men också på att oljeprodukter och färgmetaller blev dyrare. Från december till januari steg priserna med 0,8 procent.

Exportpriserna fortsatte också att stiga. Från december till januari steg exportpriserna med 1,0 procent och från januari 1999 med 3,3 procent. Ökningen berodde främst på att cellulosa-, pappers-, kartong- och oljeprodukter blev dyrare. Exportpriserna på eltekniska produkter sjönk däremot med mer än 15 procent från januari 1999.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, steg från december med 0,4 procent och från januari 1999 med 5,5 procent. Priserna på cellulosa och oljeprodukter samt färgmetaller blev dyrare.

Förändringarna i producentprisindexen på månads- och årsnivå i januari 2000, % (1995=100)

Index

Partiprisindex

0,5

6,4

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av priser på varor som används i Finland då de kommer ut på marknaden, dvs. utvecklingen av skattefria anskaffningspriser. Partiprisindexet mäter förändringen i de skattebelagda anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet omfattar både inhemska varor och importvaror.

HWWA-indexet som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar steg med 53,8 procent från januari 1999. Från december 1999 var stegringen 1,1 procent. Detta berodde främst på att råolja blivit dyrare.

Källa: Producentprisindex 2000, januari. Statistikcentralen