18.4.2000

Förfrågningar: Eero Koljonen (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469, thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Importprisstegringen alltjämt över 14 procent på årsnivå

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna med 14,6 procent från mars 1999 till mars 2000. Detta berodde främst på att världsmarknadspriserna på råolja steg. Från februari till mars steg priserna bara med 0,8 procent, vilket berodde på att priset på råolja började sjunka i mars. Priserna på metaller och metallegeringar samt sågat virke steg mest.

Exportpriserna steg fortsättningsvis. Från februari till mars steg exportpriserna med 1,2 procent och från mars 1999 med 7,0 procent. Prisstegringen i mars berodde främst på att oljeprodukter, t.ex. bensin och smörjoljor, samt plastprodukter blev dyrare.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, steg från februari med
0,9 procent och från mars 1999 med 7,4 procent. Priserna på cellulosa- och pappersprodukter samt oljeprodukter steg mest i mars.

Förändringarna i producentprisindexen på månads- och årsnivå i mars 2000, % (1995=100)

Index

Partiprisindex

0,8

8,2

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av priser på varor som används i Finland då de kommer ut på marknaden, dvs. utvecklingen av skattefria anskaffningspriser. Partiprisindexet mäter förändringen i de skattebelagda anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet omfattar både inhemska varor och importvaror.

HWWA-indexet som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar steg med 52,4 procent från mars 1999. Från februari 2000 var stegringen 0,8 procent. Detta berodde främst på att olja blivit dyrare.

Källa: Producentprisindex 2000, mars. Statistikcentralen