19.6.2000

thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Importpriserna steg allt mer

Enligt Statistikcentralen steg importpriserna med 2,6 procent från april till maj. Ökningen berodde på att världsmarknadspriserna på energimineraler och speciellt råolja steg. Från maj i fjol till maj i år steg importpriserna med 14,7 procent.

Exportpriserna fortsatte att stiga. Från april till maj steg priserna med 0,5 procent. Prisstegringen berodde till största delen på att världsmarknadspriserna på cellulosa, pappersprodukter och basmetaller steg. Från maj i fjol har exportpriserna stigit med 7,5 procent.

Producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor, steg från april med 1,3 procent och från maj i fjol med 7,6 procent. Priserna på oljeprodukter samt cellulosa och pappersprodukter steg mest i maj.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i maj 2000, % (1995=100)

Index

Partiprisindex

1,6

8,7

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindex för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland då de kommer ut på marknaden. Partiprisindexet beskriver förändringen i de skattebelagda anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet omfattar inhemska varor och importvaror.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, steg med 9,9 procent från april till maj. Stegringen berodde främst på att priset på olja steg.

Källa: Producentprisindex 2000, maj. Statistikcentralen