26.6.2000

Förfrågningar: Tuomas Rothovius (09) 1734 3360
Ansvarig statistikdirektör: Markku Suur-Kujala

Millenniet inleddes med snabb BNP-tillväxt

Millenniet inleddes med snabb BNP-tillväxt Volymen av bruttonationalprodukten ökade med 5,2 procent under januari-mars i år jämfört med samma period i fjol. Uppgiften framgår av Statistikcentralens förhandsuppgifter om nationalräkenskaperna.

Under januari-mars ökade exporten med 12 procent och importen med 5,3 procent. Exporten och hushållens konsumtion ökade tillväxten inom ekonomin. Hushållens konsumtionsutgifter ökade med 4,5 procent jämfört med januari-mars i fjol. Nya hushållsmaskiner och möbler skaffades till hemmen. Också bilanskaffningar hade uppskjutits till det nya årtusendet.

Produktionsvolymen ökade under januari-mars mest inom metallindustrin, med 14,1 procent. Trä- och pappersindustriproduktionen ökade med 10 procent. Tillväxten var också livlig inom byggverksamhet och samfärdsel, 7,4 procent.

Lönesumman inom samhällsekonomin ökade med drygt 5 procent. Företagens verksamhetsöverskott började öka kraftigt efter en långsammare period på drygt ett år och ökade nu med 17 procent.

Enligt Europeiska unionens statistikverk Eurostat ökade bruttonationalprodukten under januari-mars i EU-länderna med 3,2 procent från motsvarande period året förut.

Bruttonationalprodukten innehåller alla varor och tjänster som producerats under perioden januari-mars. Vid beräkningen av volymförändringar i BNP elimineras effekten av penningvärdet, dvs. inflationen.

Källa: Nationalräkenskaperna 2000, 1:a kvartalet. Statistikcentralen