18.8.2000

Förfrågningar: Jari Harjunpää (09) 1734 3472, Sonja Kuusisto (09) 1734 3469,
thi.tilastokeskus@tilastokeskus.fi
Ansvarig statistikdirektör: Jarmo Hyrkkö

Producentpriserna för industrin fortsatte att stiga i juli

Enligt Statistikcentralen steg producentpriserna för industrin, dvs. fabrikspriserna på inhemska varor med 0,5 procent från juni till juli. Ökningen berodde till största delen på att basmetaller, cellulosa och pappersprodukter blev dyrare. Från juli i fjol steg producentpriserna med 7,5 procent. Den största orsaken till ökningen var att råämnen, produktionsvaror och energiprodukter blev dyrare. Priserna på investeringsvaror, kapitalvaror och andra konsumtionsvaror utvecklades mera moderat.

Partipriserna steg med 0,5 procent från juni till juli. Priserna på inhemska varor steg med 0,6 procent och priserna på importvaror med 0,3 procent. Från juli i fjol steg partipriserna med 8,0 procent. Prisstegringen berodde främst på att oljeprodukter, råolja, cellulosa, pappersprodukter och basmetaller blev dyrare.

Importpriserna steg med 1,0 procent från juni till juli. Ökningen berodde framför allt på att oljeprodukter blev dyrare. På ett år steg importpriserna med 12,9 procent. Priserna på oljeprodukter, energimineraler och metaller steg mest.

Exportpriserna steg med 0,7 procent från juni till juli. Prisstegringen berodde främst på att priserna på cellulosa, papper, pappersprodukter, basmetaller och icke-metalliska mineralprodukter steg. Från juli i fjol steg exportpriserna med 8,2 procent.

Förändringar i producentprisindexen på månads- och årsnivå i juli 2000, % (1995=100)

Index

Partiprisindex

0,5

8,0

Producentprisindexen mäter utvecklingen av priserna på varor ur företagens synvinkel. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror mäter utvecklingen av skattefria priser på varor som används i Finland då de kommer ut på marknaden. Partiprisindexet beskriver förändringen i de skattebelagda anskaffningspriserna på varor som används i Finland. Basprisindexet för hemmamarknadsvaror och partiprisindexet omfattar inhemska varor och importvaror.

HWWA-indexet, som mäter råvarornas världsmarknadspriser i dollar, sjönk med 2,5 procent från juni till juli. Prisnedgången berodde främst på att världsmarknadspriserna på råolja sjönk.

Källa: Producentprisindex 2000, juli. Statistikcentralen